Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellelader............til "vanlige" batterier


Anbefalte innlegg

Har lest noen tråder om solcellelader, og vurderer å skaffe meg en slik til å lade tlf, gps, hodelykt etc.........

Men jeg trenger en lader som kan lade vanlige batterier i tillegg til tlf, da gps og hodelykt etc bruker vanlige batterier og ikke har mulighet for lading av batterier i enheten..........

Finnes noe slikt til en overkommelig pris og vekt og størrelse :):):?:

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt dette panelet over en langre periode. http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10511798;c:100334

Veldig godt fornøyd med det. Vekt 400 gram, 12W 12V. Det er veldig lite når det er lagt sammen.

Leveres med ladekabler/uttak (sigarettenneruttak)

Mine behov har vært: Lading av AA, AAA, mobil, satelittelefon

Gps, hodelykt og kamera bruker AA eller AAA i mitt tilfelle.

I tillegg til solcellepanelet trenger du en bilader for mobil, slike leveres med flere plugger for forskjellige mobiler.

Denne veier lite. Du har da lademulighet for mobilen.

Skaff deg en liten/lett batterilader for AA og AAA. som f.eks tar 4 batt.

Denne må gå på 12V. Finnes mange typer av disse, de leveres med 12v sigarettuttak for bil og 230v adapter.

Husk å sjekke strømforbruket på laderen, solcellepanelet leverer ca 800 MA.

Jeg kjøpte min på Europris, Clas olson har sikkert noe også.

230v Adapteret som følger med batteriladeren kan benyttes da det leverer 12v sekundært, hvis du skal innom plasser med nettspenning. Dvs at du kan forsyne sigartettuttaket som er med solcellepanelet med 12V.

Du kan da bruke bilader på mobil.

Må bytte plugg på 230v/12V adaptret slik at det passer mot kablene som følger med solcellepanelet.

Div 230 v adapter på mobil, satelittelefon osv kan legges igjen hjemme.

Blir kun 1 adapter med på tur.

Hvis du vil dra det enda lengre kan du skaffe et lite 12v batteri. Du kan vedlikeholdslade det konstant, og og ha strøm til mobil og div når du trenger det. Minuset er at det veier litt.

Kanskje litt vanskelig å forstå alt jeg skriver. Har iallefall laget en løsning som gjør at jeg kan forsyne alle elektroniske duppedingser på lange turer. Vekten er ikke mye, når 12v batteri ikke er med. "Jeg er elektriker, så endel er hjemmesnekret"

Skal prøve å ta noen bilder, og legge ut en bruksanvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, sunlinq 12W er the one and only solcellepanelet! Jeg gjorde mye forhåndsundersøkelser og sammenligninger før jeg handla dette panele ifjor vår. Hadde det med på en måneds kanotur i Canada, og ladet kamarabatterier, MP3-spiller og satelittelefon underveis v.h.a sigarettennerpluggen Odin nevner. Har også et ekkolodd på kajakken som jeg kan drive med dette panelet når sola er framme. Dette panelet var også et av få panel som ga nok strøm (V og mAh) til at den kunne brukes på Motorola Iridium 9505A satelittelefon.

Når det gjelder AA og AAA-batterier, kjøpte jeg meg en GP-lader og 8 stk AA-batterier (2300-2500 mAh) til halv pris hos Japanfoto. GP (og andre produsenter) har flere typer ladere, både hurtiglader som skal kunne lade opp batterier på 15 min, 2-6 timers lader og "trege" ladere som bruker 10-13 timer for å fullade batterier. Jeg gikk for en som ligner denne: http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=5494585. 12V-kabel for sigarettenner er nødvendig for å kunne lade den med solpanelet. Min lader krever 650 mA når den lader (panelet gir som nevnt ca 900 mA/12V ved full sol). Husk altså at panelet du kjøper bør hvertfall kunne levere så mye strøm som batteriladeren din krever.

Ikke så verst pris på linken Odin la ut heller. Jeg sjekket MANGE steder før jeg til slutt fikk tak i det via Ebay (de fleste nettbutkker som hadde det på nettsiden sin hadde den ikke på lager) Totaltt kom det vel på ca 1400 kr (inkl porto og norsk moms)

Lykke til med handel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.