Arcticpeak Skrevet 4. juni 2009 Skrevet 4. juni 2009 Min gode gamle Charlet Moser er med tiden blitt 11 år og jeg har lyst på noe nytt, har dere en isøks å anbefale? Isøksen skal benyttes til tinderangling, med det som det fører med seg av bratte fjell, stein, is, bre og snø. Siter
alexandr Skrevet 4. juni 2009 Skrevet 4. juni 2009 hei har du jo 1000 modeller å velge mellom, utvalget på vanlig isøks er jo blitt enormt... jeg har en black diamond raven pro, som jeg er veldig godt fornøyd med. lett og pålitelig. ikke ille på pris heller, selv om det sikkert finnes billigere varianter. http://www.bdel.com/gear/raven_pro.php fåes i 6 forskellige størrelser, fra 50-75 cm, med 5cm-intervaller, så det burde være ganske greit å finne en som passer ditt bruk.. Alex. Siter
Arcticpeak Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Skrevet 4. juni 2009 Sitat hei har du jo 1000 modeller å velge mellom, utvalget på vanlig isøks er jo blitt enormt... Det er akkurat det, derfor tenkte jeg å høre hva dere andre er fornøyde med og bruker. Pris er ikke så nøye for min del Ting som varer i ti år kan jeg godt bruke litt penger på. Siter
essem Skrevet 4. juni 2009 Skrevet 4. juni 2009 Hvis ikke pris spiller noen rolle ville jeg kjøpt to, ei breøks med langt skaft og ei med kort skaft til brattere lende. Siter
Arcticpeak Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Skrevet 4. juni 2009 Sitat Hvis ikke pris spiller noen rolle ville jeg kjøpt to, ei breøks med langt skaft og ei med kort skaft til brattere lende. Den jeg har nå er 70 cm lang så det jeg har lyst på nå er nettopp "ei med kort skaft til brattere lende". Siter
alexandr Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 når du sier "brattere lende", mener du da veldig bratt? som i teknisk klatring? eller mener du fortsatt standard, klassisk isøks? Alex. Siter
Mayhassen Skrevet 5. juni 2009 Skrevet 5. juni 2009 http://www.sportsnett.no/products.shtml?PTZ51 Ingenting å utsette på denne etter ca et års bruk i 2k-miljø Siter
Arcticpeak Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Skrevet 8. juni 2009 Sitat når du sier "brattere lende", mener du da veldig bratt? som i teknisk klatring? eller mener du fortsatt standard, klassisk isøks? Alex. Med "brattere lende" mener jeg steder som kan kreve klyving og lettere klatring, men ikke så bratt at man må bruke to isøkser. I tillegg til isøksene foreslått ovenfor har jeg kikket litt på disse: http://www.dmmclimbing.com/productsDetails.asp?pid=8&pid2=113 http://www.grivel.com/Products/Dettaglio_piccozze.asp?ID=6 http://www.grivel.com/Products/Dettaglio_piccozze.asp?ID=7 http://www.petzl.com/en/outdoor/classic-mountaineering-ice-axes/sumtec http://www.petzl.com/en/outdoor/classic-mountaineering-ice-axes/summit http://www.camp-usa.com/products/ice-axes/corsa-nanotech.asp Noen kommentarer eller erfaringer? Siter
Mayhassen Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Har hatt en tilsvarende camp, syns generelt de andre du har plukket ut blir for tunge. Skal du kun rangle og bruke den til normalt fjellbruk, er det ingen vits i å tilnærme seg isklatreøkser på noe som helst måte eller dra på mer vekt enn nødvendig. Øksen jeg anbefaler har holdt for meg opp mange kronglete steder, og jeg bytter ikke ut denne med det første. Husker jeg så på en som var enda litt lettere, men som var utsolgt den gangen jeg kjøpte, husker dessverre ikke hva den het, men jeg ville sett på ant gram, for øksa holder nok uansett.. Siter
Arcticpeak Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Skrevet 9. juni 2009 Sitat Har hatt en tilsvarende camp, syns generelt de andre du har plukket ut blir for tunge. Jeg syns alle disse øksene er forholdsvis lette sammenlignet med min gamle på 700 gr. Uansett så er ikke forskjellen på mer ca 250 gr fra Camp Corsa Nanotech og de andre øksene, og det er ikke allverdens med tanke på at man drar med seg kamera, kikkert, Leatherman, mat og drikke, sjokolade, etc, etc..... Men jeg skal være den første til å innrømme at Camp Corsa Nanotech ser spennende ut ikke minst p.g.a. sin lave vekt, men jeg er litt skeptisk til hvordan bladet takler ett ublidt møte med stein. Har øksen din samme blad? Siter
geilomg Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 en venn har en camp øks som er super lett. ikke den nanotech men en som er lettere. advarsel: den nytter kun å støtte seg med. ikke prøv å dra opp pickets med den, da blir den bøjd. det blir før svakt material. den er sikkert laget som en breøks og det klarer den. men skal man slå ned snøbolter eller gjøre noe litt "tyngre" med den så svikter den. har selv en camp jolly(tror jeg den heter) som jeg er veldig førnøyd med. (så det er ikke camp jeg prøver å svartemale men å bruke nanoen feil) inkjøpt i 2003. har vart med på elbrus, alpene ett par ganger, alaska 2 ganger og ikke minst så hver gang jeg er på fjelltur i norge robert Siter
Arcticpeak Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Skrevet 15. juni 2009 Jeg endte opp med en Sum'tec, det var jo 25 % rabatt på alt i butikken hos Sportnett på lørdag. Den er en god del lettere og mindre enn den gamle øksa mi. Gleder meg til å få prøvd den i sommerferien. http://lh3.ggpht.com/_noWtdcP639k/SjVbbDIdXhI/AAAAAAAABpk/BfVXTvRJLHU/s1600-h/P6140021_edited%5B5%5D.jpg http://www.petzl.com/en/outdoor/classic-mountaineering-ice-axes/sumtec Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.