Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen: Semelholstinder

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som har gått disse? Lurer spesielt på følgende. Hvor krevende er ura opp til nordre?

Hvor krevende er eggen fra nordre til store?

Hvor risikant er brepassasjen sørover fra store? Noen som har gått den i nesten avsmeltet tilstand og sett?

Enkleste nedgang fra sørlige Uradalstinder i retning Store Uradalstind?

Takknemmelig for alle svar!!

Morten

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Gikk denne siste helgen i juni. Opp til nordre er relativt greit. Derfra er det mye ekstremt løs klyving (løsere enn Urdalstraversen dersom du kjenner denne) og ett klatrepunkt grad tre. I tillegg sikret vi på en luftig passasje og hadde en kort rappell rett før klatrepunktet. Flere steder må man et godt stykke ned i venstresiden, og ett sted ca 50 høydemeter. Mye 'ikke opplagte' veivalg. Etter min mening er flere av pinaklene over 10 meters grensen som diskuteres flittig her. Av de 160 toppene jeg har vært på er dette den mest 'problematiske', og det er ikke mobildekning. Vi hadde ikke stegjern, og således hellr ingen returmulighet, da samme vei tilbake er lite fristende. En ting er opp løs klatring, men ned er verre.

Breen var grei da vi gikk den over sørlige Urdadalstinder. Brukte 14 timer til Olavsbu fra Leirvassbu i greit tempo (4stk) uten annet en vanlige pauser.

God tur

Gjest Anonymous
Skrevet

OBS

Ned i venstresiden skal være HØYRESIDEN !!!

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å kommentere utsagnet om venstresiden. Høyresiden (vestsiden) er det riktige når en forlater nordtoppen på vei mot Store. En av oss klarte også å utløse en stor blokk her som føk over hodet på tredjemann, det bekrefter utsagnet ovenfor om løst fjell. Jeg trodde ikke vi gikk så langt ned som 50 m, men dette skal jeg ikke krangle på, det er en stund siden. Ellers brukte vi ikke tauet før vi nærmet oss Store. Her går det først ned en luftig egg som kan være greit å sikre. Like etter er det et kort opptak hvor vi brukte tauet.

Breen mellom Semmelholstind og den nordligste av de to sydlige Uradalstinder mener jeg er ganske sprekkfri om en holder seg på god avstand fra østkanten. Ned fra den nevnte Uradalstind er det greit ned mot bandet mot Uradalsryggen.

Skrevet
Hvor risikant er brepassasjen sørover fra store? Noen som har gått den i nesten avsmeltet tilstand og sett?

Denne er relativt trygg å gå over Morten. Vi gikk over der 11. september for noen år siden, og det fantes ikke sprekker på breflata. Dette er nå 5 år siden, og ting kan selvsagt ha skjedd siden da. :? Vi holdt oss ca 20 meter fra østkanten, som stuper bratt ned.

Gjest Anonymous
Skrevet

Legger ved et bilde av breen over mot Semelholstind tatt denne dagen i september 1999.

Nils

post--1-13347438706_thumb.jpg

• 1 år senere...
Skrevet

Kunne det være mulig å runde den forvokste snøklumpen der på nedsiden/høyresiden?

Gjest Anonymous
Skrevet

Alt er mulig, men svaret er: i praksis ikke. Det er for øvrig ingen snøklump, men snarere en snø / isvegg, sikkert 75-80 grader bratt overfor et stup ned mot Semelholet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.