Gå til innhold
  • Bli medlem

Setesdal Vesthei, null dramatikk, bare kos


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Er ganske sikker på at jeg så Setesdalsheiene i det fjerne i helga. Jeg og dama var på Blefjell, og jeg må bare si med en gang at Ble overhodet ikke var noen nedtur etter Hurrungane for et par uker siden! Flott med variasjon, og godt for sjela med en grønn fjelltur med masse utsikt. Ikke mye snø på Ble, men langt der bak i sørvest langt etter Lifjell og Brattefjell-Vindeggen skimta jeg snøfjell som ikke kunne være annet enn Setesdalsheiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at jeg så Setesdalsheiene i det fjerne i helga. Jeg og dama var på Blefjell, og jeg må bare si med en gang at Ble overhodet ikke var noen nedtur etter Hurrungane for et par uker siden! Flott med variasjon, og godt for sjela med en grønn fjelltur med masse utsikt. Ikke mye snø på Ble, men langt der bak i sørvest langt etter Lifjell og Brattefjell-Vindeggen skimta jeg snøfjell som ikke kunne være annet enn Setesdalsheiene.

.

Ja det kan nok stemme det. Vi oppholdt oss mest på 1000 - 1100 meter,

mens høydedraget som ligger vest for Rosskreppfjorden var helt snødekt.

Det ligger stort sett over 1300 meter oppover mot Urdalsknuten.

Uansett, fin helg for alle. Både damer og mannfolk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G, dette så ut som en utrolig fin tur!

Det er lov å bare kose seg og nyte naturen og turen uten å måtte streve i mange timer for å nå en topp langt i det fjerne. Nei, jeg prøver ikke å undergrave den fantastiske følelsen av å nå en topp og streve for en naturopplevelse, for det er noe helt spesielt med den følelsen, men jeg prøver å slå et slag for det jeg kaller uegennyttig friluftsliv, der bare det å være ute i naturen og oppleve den med alle sine sanseinntrykk er hovedmålet. Uegennyttig er nok ikke helt den rette definisjonen, for til syvende og sist så er jo også dette en egoistisk handling man gjør for å oppleve nytelse og velvære, men på en annen måte enn ved å samle topper. Mitt inntrykk er at det er veldig mange som samler topper i det henseende å kunne tikke den av på en liste, fordi dette positivt nok har blitt veldig in i tiden i mange miljøer, uten å faktisk ta inn over seg den fantastiske naturen vi er omgitt av. Det er ofte de små opplevelsene som gir meg hjertebank (bortsett fra når jeg holder på å dø av høy puls som følge av min særdeles dårlige kondis) når jeg er ute i naturen. Det er lukten av fuktig gress, vakre blomstre som klynger seg fast til fjellveggen, steggen som letter i flukt foran meg og ytrer seg på sitt vanlige vis, elva som gir meg fantastisk kaldt og godt fjellvann, stillheten, osv, osv.

Erling12 skriver:

Når jeg ser slike bilder, slår det meg at toppfokuset mitt kanskje er for sterkt. De vakreste idyllene ligger ofte på snaufjellet, og ikke i høyfjellet. En rusletur kan også være en like god opplevelse som en langtur.

Dette er som musikk for mine ører :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOTAM skrev:

Mitt inntrykk er at det er veldig mange som samler topper i det henseende å kunne tikke den av på en liste, fordi dette positivt nok har blitt veldig in i tiden i mange miljøer, uten å faktisk ta inn over seg den fantastiske naturen vi er omgitt av.

Hvis du vil ha bråk på dette forumet, er dette rette veien å gå. Jeg vil på det sterkeste oppfordre deg til å starte en tråd om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOTAM skrev:

Mitt inntrykk er at det er veldig mange som samler topper i det henseende å kunne tikke den av på en liste, fordi dette positivt nok har blitt veldig in i tiden i mange miljøer, uten å faktisk ta inn over seg den fantastiske naturen vi er omgitt av

.

Jeg kan si meg enig i dette.

Selv om også jeg har lister over topper som krysses av.

Det være seg topper i kommunen, kommunetopper, fylkestopper og 2k'er og breer.

Men gjør ingen sak av denne samlingen.

Den er kun for meg selv og jeg har ikke telt opp på årevis.

Tror bare jeg har passert halvveis på alt

Det viktigeste er som du sier å nyte turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke noe i mot at folk samler på topper. Jeg synes det er kult og ofte beundringsverdig hvor mye energi og effort mange legger i tindesamlingen sin. Det jeg derimot synes er negativt, er når man MÅ nå en topp for å kunne nyte en friluftslivsopplevelse. Da har toppfokuset tatt overhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikten fra fjelltopper gir meg en slags rus, som stadig får meg til å oppsøke nye topper. Jeg har imidlertid funnet ut at min egen "oppskrift" på friluftsliv er noe begrenset. Joda, det er fint nok å ta en dagstur fra Oslo-området til en eller annen fjelltopp. Men når den gjentakende formelen er åtte timer bak rattet for å gå en tur på fire timer, kan det bli litt ensformig i lengden. Det er kanskje en menneskelig svakhet å stadig hige mot høye og bratte fjell, når man i prinsippet kan få en fullverdig naturopplevelse ved et skogstjern i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har sjøl vandra mye i setesdal vest ( mest vinter)- et undervurdert terreng synes nå jeg. Det er lett tilgjengelig, oversiktlig, bra med fisk, greit å komme ned hvis styggevær osv. I somme skal jeg inn en tur mot Rjuven og vil vite noe om når snøen vanligvis går i de traktene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.