Gå til innhold
  • Bli medlem

Storen: føreforhold og klatremessige utfordringer

torhaa

Anbefalte innlegg

Jeg og to venner planlegger å ta noen dager i Hurrungane fra rundt 8. juni og litt utover. Vi veit ikke helt hva vi går for av turer ennå, men vi tar det litt etterhvert, avhengig av lyst, dagsform og vær. De to andre har svært mye turerfaring nå, hvorav den ene også har en hel del klatreerfaring, både innendørs såvel som utendørs. Klatreerfaring kan jeg ikke påberope meg så altfor mye av, selv om jeg tror f.eks. Heftyes renne nok skulle gå, rent isolert sett -- iallefall av det jeg har lest rundt den (har klart 4+ (eller var det 5-?) graderinger innendørs). At det er ganske luftig rundt får så være -- det er egentlig akkurat det jeg vil utfordre meg selv på, gitt nødvendige sikringsmuligheter.

Spørsmålene mine blir dermed: hvordan er det med Storen og klatring i midten av juni? Jeg ser at høysesongen egentlig regnes fra juli til august, men det har jo ikke vært sånn voldsomt med snøfall der oppe, og snøsmeltingen har vel vært ganske bra i det siste? Eller tar jeg grundig feil nå?

Dessuten, hvor forsvarlig er turen opp dit, med én i gruppa med mye klatreerfaring, én med lite, og én sånn midt i mellom, kanskje heller lite? Vi har klatrefører for Hurrungane, og vil definitivt høre grundig med folket på Turtagrø om hva de tror om forutsetningene, men jo mer data, jo bedre grunnlag for avgjørelser, så jeg spør dere også. :wink: Tar vi turen, tror jeg nesten vi tar natta ved Hytta på Bandet, så vi kommer igang tidligst mulig, og derved prøver å unngå å mase oss selv oppover med tidspress..

Setter pris på noen velfunderte meninger blant klatrerne her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde Storen 29. mai. Overnatta i telt og gikk innover tidlig på morgenen. Trodde det skulle være mindre snø og bedre forhold enn det var, men det er store mengder snø i høyere oppi fjellet som gjør det tungt å gå, særlig over breen. Hadde først vurdert Nordvestveien, men fant etterhvert ut at snøskredfaren var så stor at det ble for utrygt, selv i slake bakker rundt oss gikk det moderat store skred stadig vekk. Vurderte så heftyes. Brukte 4-5 timer opp til hytta på bandet fra turtagrø, og ble ganske utslitt av det. Var meldt strålende sol, men vi måtte nøye oss med overskyet og skiftende tåke den dagen. Været var da på et tidspunkt så dårlig at vi valgte å snu og gå tilbake.

Om dere velger å overnatte på hytta på bandet, husk spade, døren der er nemlig helt nedsnødd :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro selve klatringa er relativt snøfri så seint, nå er det 2 uker siden sist jeg var oppe i hurrunganne og drøye 6 siden jeg var på storen. Men da jeg var der for 2 uker siden så toppen ut til å ha ganske lite snø, heftys ligger i skyggen, så her er sjansen for snø større enn ved feks Andrews renne. Fordelen med heftys er jo at den går i relativt kompakt og fast fjell, mens Andrews renne er løs og fæl.

Selve heftys renne (ca 15m) ligger rundt grad 4, med et opptak som er litt venskeligere akkurat for å komme opp i selve renna. Klatringa før og etter er lettere 2'er klatring og det vanskeligste her vil nok være følelesen av å være eksponert. Du traverserer nemlig ut til renna og har ca 600m luft under deg når du begynner å klatre. Fjellet er relativt velsikret hele veien, med en kilesett og noen små/mellomstore kamkiler ligger du godt ann.

Jeg vil tro anmarsen blir det tyngste på hele turen, da det ligger en del snø i dalen og over breen. Er dere heldige og får minusgrader en natt er det bare å stå opp grytidlig og gå på skaren.

ang høysesongen, så er det vel bare en fordel å ungå den, er fryktelig mye folk der oppe i sesongen. Nå har du også fordelen av å kunne skli ned rsnørennen på vei ned. (men vær obs på skredfaren...)

Jeg har forøvrig skrevet en relativt fyldig turbeskrivelse på mine hjemmesider. http://blogg.findreng.com/archives/37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene deres! Fint å få tilbakemeldinger fra de som har gått oppi der den siste tiden. Har sett den turbeskrivelsen din før, Knut, informativt og bra skrevet. :)

Noen som har noe flere kommentarer på hvor forsvarlig klatringen på Storen er, gitt de forutsetningene vi har? Vet det er vanskelig å sitte å mene og synse om slikt uten videre kjennskap til oss, men en indikasjon hadde vært kjekt å hatt med seg oppover. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.