Gå til innhold
  • Bli medlem

Med høy puls på Skardstind 30/5-2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Eventyrlige forhold møtte oss da vi ankom Juvasshytta. Gråbein, Askogvoll, Odd Arne og jeg kunne bare se at DENNE gang skuffet ikke Yr.no oss. Meldingene stemte. Målene denne dagen var noe forskjellig...tre av oss skulle bestige Portpiggen, Søre og Heimre Illåbretind, Søraustre Skardstind og Skardstind. Jeg skulle da gå rett tilbake til Porten og få med meg Galdhøe og Kjelhøe. Gråbein og Askogvoll skulle også oppom Storgjuvtind og Ymmelstind. Odd Arne har kun få topper igjen og tok det rolig denne dagen og "nøyde" seg med noen færre topper denne strålende dagen.

Hovedmålet var jo Skardstind og vi hadde studert denne i lengre tid. Askogvoll snudde den 4.desember foran hamrene med meget vinterlige forhold,-og var veldig bestemt på at i dag skulle han opp! :lol: Portpiggen ble nådd etter 1t20 minutter og det var leeeeenge igjen av dagen. :lol: Det var fine skiforhold så tidlig på morgenen og vi gikk raskt over breen til skaret mellom Søre og Heimre Illåbretind. Det var tørt og fint på ryggen opp mot Heimre og artig klyving til topps. Faktisk litt mer klyving enn jeg var forberedt på. Ingen vanskeligheter, men en fin topp var det med flott utsikt til Storgrovtind som reiste seg majestetisk mot oss. Denne toppen har jeg ikke ennå, men den må nok tas fra andre siden.... ;-)

Videre rundet vi Heimre Illåbretind og snøen var nå faktisk begynt å bli bløt allerede. Sola varmet svært godt. Vi byttet litt på å gå først opp kneika mot den enkle toppen Søre Illåbretind. Så gikk ferden videre mot Søraustre Skardstind der Odd Arne satt og koste seg i sola. Han hadde allerede vært oppom toppen. Grei klyving med et par litt utsatte plasser mot topps! En artig topp under den fantastiske Nåle (2310 moh). Nå var det Skardstind som sto for tur! Vi satte fra oss skia på Illåbandet og vi bestemte oss for å følge sørflanken i så rett linje som mulig mot den berømte renna mellom Nåle og Skardstind for å unngå tap av høydemetre. Det var vellykket! Dette gikk greit, men det var svært bratt over et par snørenner og den sørpete nysnøen gjorde at adrenalinnivået var noe høyt et par plasser :) Vi burde nok ha krysset enda en snørenne før vi gikk rett opp mot bergveggen. Det så vi i etterkant. En ting er å se på et par bilder....noe annet er det å stå midt opp i de mektige omgivelsene her oppe under denne flotte toppen! Derfor så fikk vi en VEL bratt og noe isete ferd opp...faktisk nesten i rett linje opp mot renna. Det gikk nå forholdsvis greit opp med stegjern og isøks, men ned igjen fikk vi rimelig høy puls... :shock:

Da vi endelig fikk karret oss opp den siste biten i renna vsar det enkelt opp mot Nåle. DET var en grei sak ja...i forhold til det som hadde vært i flanken. Det er en mektig følelse å stå på Nåle. Denne karakteristiske toppen som stikker seg så mye ut blant toppene i Jotunheimen. Klyvingen videre mot toppen av Skardstind gikk greit og vi sto på toppen etter akkurat 5 timer. Videre vurderte vi å gå ned til Vestre og Dumhøe, men med den løse sørpete nysnøen tok vi avgjørelsen at disse får stå igjen til en annen gang....Askogvoll hadde de også fra før. Man fikk virkelig en god følelse i kroppen da man sto på Norges 5. høyeste topp. Denne toppen som stikker seg så mye ut...man ser den jo greit nesten uansett på hvilken topptur man har i Jotunheimen. Vi karret oss som sagt ned igjen...med høy puls og fiulgte greit sporene våre i snørennene tilbake til skia. Ahhh...det var herlig. Nå gikk min tur greit mot porten og Galdhøe og Kjelhøe og jeg kjørte slalombakken ned igjen....mens Askogvoll og Gråbein fortsatt klatret på Storgjuvtind og Ymmelstind...

Legger ved bilder fra kjære og kjente områder....
Turen min tok 9 timer, ca 1570 høydemetre og ca 22km....og syv topper.

post-2015-133474625364_thumb.jpg

post-2015-133474625371_thumb.jpg

post-2015-133474625377_thumb.jpg

post-2015-133474625383_thumb.jpg

post-2015-133474625389_thumb.jpg

post-2015-133474625395_thumb.jpg

post-2015-133474625403_thumb.jpg

post-2015-133474625418_thumb.jpg

post-2015-133474625427_thumb.jpg

post-2015-133474625433_thumb.jpg

post-2015-133474625439_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En utrolig fin tur på Skardstind og Storjuvtind :roll:

Etter å ha brutt på Skardstind i desember, var det nå utrolig godt å stå på toppen. Ble noe tungt å gå opp porten på veg tilbake, og var på Juvasshytta etter ti og en halv time. Gråbein stakk videre på Keilhaus og Svellnose for å ta noen topper han manglet.

Takk for en utrolig flott dag i fjellet og en fin rapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og morsomt å lese deres opplevelse av Skardstind. Jeg og Bjørn-Even var på denne toppen og noen andre på søndag i like strålende vær som dere. Hadde egentlig planlagt en kveldstur til Skeie og andre Smørstabbtopper lørdag, men da B-E oppdaget at skiskoene lå igjen på trappa 2 timer hjemmefra måtte vi avlyse den planen. Kommer med en rapport i løpet av uka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se deres opplevelse av Skardstind 500 fjell. Regner med at du har kommet deg i form etter fallet som var for fjorten dager siden.. :)

Foten var akkurat god nok til fjelltur, men kjenner at den ikke er helt bra enda. Får se når jeg rekker å snekre rapporten, har eksamen på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.