gi Skrevet 10. august 2004 Skrevet 10. august 2004 Det er søndag formiddag. Utasundsferja skjærer det blanke havspeilet. Sola varmer på en bar overkropp, og to niser bryter vannflata foran oss. To store og en liten har kurs for Finnøya og Harøya helt ytterst på Romsdalskysten. Vel i land på Finnøya hekter vi sykkeltilhengeren på. Jonas, som blir tre til høsten, tar seg en blund, mens vi triller sørover til Harøya over bru og langs smale asfaltveier. Vi passerer hus godt beskytta av leplanting. Det finnes nok surere dager her ute .I dag står de fem vindmøllene som produserer halve kraftbehovet til Sandøy kommune bom fast. Harøya er ikke lang, og snart nærmer vi oss sørspissen. Her står en bulk opp på den ellers så flate øya. Vi parkerer syklene. Jonas er våkna, og forserer grasbakker og frodige blomsterenger mot Harøyburet akkopagnert av ei eventyrfortellende mor og en fotograferende far. Vel oppe på Sandøy kommunes høyeste punkt kan vi nyte matpakka, og en flott utsikt over Harøya og øyriket rundt. En liten bris gjør bare godt. Noen hundre meter sør for oss ligger Blåhammaren. Vel fornøyde med at Jonas har gjort sin første toppbestigning 100 % for egen maskin dropper vi avstikkeren dit. Et bad frister mer, dessuten er primærfaktoren på snaue 20 meter ikke allverden å skryte av Ei lita sykkeletappe til og veien passerer ei flott sandstrand. Vi rusler de fem minuttene ned til stranda. Jonas er godt fornøyd med at traktoren hans lager fine spor i den passe fuktige sanden. Alle er vi godt fornøyde med å dukke oss i det krystallklare vannet, som etter mange fine dager har kommet på "rette sida" av 20. Vi beregner oss akkurat passe tid på sykkelturen tilbake til ferja, og kan dra hjem etter en dag rik på opplevelser for store og små. Geir Siter
Erling Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Da kom du meg i forkjøpet med turrapport Men jeg var der før deg Lene og jeg gikk på Harøyburet (156 moh) lørdag 7.august fra fotballbanen på vestsiden. Brukte 15-20 minutter opp tipper jeg. Og stakk bortom Blåhammaren (eller Litle-Harøyburet) 137 moh på tilbaketuren. Flott liten tur med god ustikt over øyriket på Romsdals- og SUNNMØRE-kysten. I 1658 og 1659 gikk riksgrensen mellom Sverige og Danmark-Norge over denne øya og den danner vel også nå et markert dialektskille mellom Sunnmøre og Romsdal. Er det ikke slik at sørdelen av øya er Sunnmøre, mens norddelen er Romsdal Om Harøyburet ligger på Sunnmøre eller i Romsdal vet jeg ikke - kanskje er det en grensetopp Dagen før var vi i perfekt vær utom Ona også, som er øya ytterst på Romsdalskysten, uten hverken bil eller sykkel - det er like greit å gå rundt på øya. Spennende og flott øy med sjarmerende bebyggelse og velsmakende Bacalao i restauranten. Og hvis noen lurer på hva en dosykkel er, finner man det ved den flotte sandstranda på Ona. Siter
gi Skrevet 11. august 2004 Forfatter Skrevet 11. august 2004 Flott supplement til mitt innlegg, Erling. Tror du har rett i at Harøya er lett blanding av Sunnmøre og Romsdal. Geir Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.