Gå til innhold
  • Bli medlem

Sherpaer fjernet Trås utstyr

Anbefalte innlegg

Trå forteller nå noe oppsiktsvekkende. Han hevder at han hadde telt og vann stående på snaut 8000 meter, men at dette utstyret var blitt fjernet av sherpaer da han kom tilbake fra toppen. - Dette ga meg alvorlige problemer, sier han på TV2 Nyhetskanalen.

For øvrig ønsker han ikke å kommentere debatten som har vært angående om det er hodeløst å gå uten oksygen. Han sier bare at det alltid har vært sånn han har gått i fjellet, og at folk må få mene hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tydeligvis bør man det. Ganske merkelig historie, og slett ikke bra håndverk av sherpaene hvis det stemmer. Til Dagbladet sier han følgende:

- Ved en misforståelse var hele leiren fjernet av noen sherpaer. Været var på dette tidspunktet skikkelig dårlig. Det var da jeg virkelig fikk problemer.

For øvrig sier Trå enda en oppsiktsvekkende ting i Dagbladet:

Flere ting er helt borte fra hukomlelsen.

- Jeg vet ikke om jeg var helt på toppunktet, og har heller ingen bilder av det. Jeg var på toppryggen, men tror ikke jeg kan ha vært helt på toppen, sier han.

- Jeg møtte også en tysker som jeg kjenner som heter Frank. Han var død, kort tid før jeg fant han. Heller ikke dette kan jeg huske, men jeg har tatt to bilder av ham som jeg så på kameraet mitt da jeg kom ned, forteller han.

Dette forteller vel det meste om hvordan tilstaden blir uten oksygen i slike høyder. Dette bekrefter det Gangdal sier, og underbygger så absolutt påstanden om at det er hodeløst fremferd. I tillegg burde sherpaene bli tiltalt for dette.

(http://www.dagbladet.no/2009/05/28/nyheter/utenriks/mount_everest/fjellklatring/6439480/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Sherpaene egentlig fjellets gribber?

Jeg forstår attt de som andre fattige mennesker vil tjene penger på rike turister, men heltedådene de utfører er vel mer egoistiske enn medmennesklige?

Nå har tydligvis dyrt campingutstyr forsvunnet.

Ekspedisjonen som ble sendt av gårde for å finne Traa fikk 60 000 for jobben.

Sherpaene som til slutt fant Traa var kanskje på søndagstur? Eller var de på leting etter halvdøinger og tenkte "Om vi finner en sliten hviting får vi sikkert en årslønn for besværet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sitater fra debatten om Trå på VG debatt: (undertegnede har ikke profil på vgd, hvis noen skulle lure)

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1480103/tittel/jarle-traa-ud-gjoer-en-daarlig-jobb/side/2

- De sier at brent barn skyr ilden, men han er jaggu litt av en figur han der. Her liggern å gliser å sier han skal opp i et annet høyt fjell om få uker etter at han nesten strøyk med. En normal person vil jo tenke seg litt om før en starter opp igjen. På den annen side så kan det jo vere pga. at han har vert for lenge i surstoff fattige Himalaya så han ikke klarer å tenke klart enda. (får håpe det er det siste)

- Og snart så skal han jaggu opp og klatre i Europas høyeste fjell om 2-3 uker! Ikke lærer de heller!

- Hvordan kan du påstå at mannen slo naturen når han måtte hentes ned av andre ? Hadde naturen gått sin gang og reddningsmannskap uteblitt, ville han ikke ligget i en sykeseng og kommet med stupide utalelser!!!

- Forskjellen er - spesielt for Nansen og Amundsen som levde i en tid med dårlig kommunikasjon - at de reiste ut i visshet om at hvis det "skar seg" så gikk det dritt. De forventet ikke - og kunne ikke forvente - at noen reddet dem.

- UD bør ikke løfte en finger for Jarle Trå. Han må ta konsekvensene av sine egne handlinger og klare dette på egenhånd. Dette er noe han helt frivillig har havnet i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et par til :wink:

- Vet ikke om det er bare meg, men jeg blir så forbannet provosert av uttalelsene til denne Trå. Himmel og jord er blitt satt i bevegelse for å redde han ned og så ligger han i sykesengen å "skryter" av at han skal gjenta idiotien !

- En mentalt oppegående person ville ha kommet på bedre tanker, mener nå jeg. Har man kommet seg levende fra et idiotstunt, skal man ikke utfordre skjebnen ytterligere. Forøvrig er jeg møkkalei av Jarle Trå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han venter 14 dager eller 6 mnd, det gjør ingen forskjell så lenge han fysisk er restituert, der nå opp til han selv å vurdere. Folk slutter ikke å kjøre bil heller, etter å ha vært involvert i en nesten døden opplevelse. Da er vel rådet, kjør bil og overvinn de dårlige opplevelsene :wink: Greit nok, han kunne sikkert latt være å si at han skal på ny tur så fort (om det var det han sa..). Og heller bare reist i det stille :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Sherpaene egentlig fjellets gribber?
Snakker du ut av erfaring når du skriver dette? Hvilket grunnlag har du for å skrive noe slikt? Har du f.eks. egen erfaring som tilsier at det er slik? Eller har du lest om at det er slik...

Jeg vet av egen erfaring at det motsatte er tilfelle. Sherpaene er ekte fjellfolk i ordets beste forstand. Om noen må betale 60 000 for å få hjelp er det neppe den stakkars sherpaen som får de pengene. Men det betyr jo også at det er et marked for dette der oppe på fjellet. En slik ekstrem situasjon som Jarle Trå var i krever ekstreme tiltak og ingen vet hva som var grunnen til at man måtte betale denne summen, og heller ikke hvem som fikk pengene. Så vidt jeg vet ligger en Everest ekspedisjon på 250 000 kroner, så 60 000 for et slikt søk er egentlig ikke mye - risikoen tatt i betraktning.

Man må jo ikke glemme at han egentlig skulle klare seg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du ut av erfaring når du skriver dette? Hvilket grunnlag har du for å skrive noe slikt? Har du f.eks. egen erfaring som tilsier at det er slik? Eller har du lest om at det er slik...

Jeg vet av egen erfaring at det motsatte er tilfelle. Sherpaene er ekte fjellfolk i ordets beste forstand. Om noen må betale 60 000 for å få hjelp er det neppe den stakkars sherpaen som får de pengene. Men det betyr jo også at det er et marked for dette der oppe på fjellet. En slik ekstrem situasjon som Jarle Trå var i krever ekstreme tiltak og ingen vet hva som var grunnen til at man måtte betale denne summen, og heller ikke hvem som fikk pengene. Så vidt jeg vet ligger en Everest ekspedisjon på 250 000 kroner, så 60 000 for et slikt søk er egentlig ikke mye - risikoen tatt i betraktning.

Man må jo ikke glemme at han egentlig skulle klare seg alene.

Jeg vet ikke annet enn det jeg har lest de siste dagene, og da sitter jeg igjen med det intrykket.

Detter er fra ett Dagbladet-intervju med Svein Grønnerøe:

På dette tidspunktet var vi veldig fysisk slitne, så det fungerte slik at vi betalte 60 000 kroner fra vår egen lomme til tre sherpaer. Vi ga dem i oppdrag å undersøke leir 1, leir 2 på 7700 meter og leir 3, som er den øverste leiren på 8300 meter i håp at han hadde kommet ned til en av disse og søkt tilflukt i et telt.

Jeg er fullstendig klar over at mange journalister skriver dårlig, og hvis det er tilfelle her så svekkes jo så klart intrykket mitt. Er det derimot rett så har jeg ikke skrevet noe feil hva jeg kan se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke annet enn det jeg har lest de siste dagene, og da sitter jeg igjen med det intrykket.

Detter er fra ett Dagbladet-intervju med Svein Grønnerøe:

Jeg er fullstendig klar over at mange journalister skriver dårlig, og hvis det er tilfelle her så svekkes jo så klart intrykket mitt. Er det derimot rett så har jeg ikke skrevet noe feil hva jeg kan se?

Her har du altså 3 mann som skal få 20 000 kroner hver for å ta seg opp i fra 6200 meter til 8300 meter for å søke. De risikerer livet sitt for disse kronene. Hvorfor gikk ikke nordmennene selv?

Sherpaene og andre fjellfolk i Nepal, Tibet og Pakistan er de som har betalt den største prisen for de ekspedisjonene som har vært. Sjekk alle toppbildene som ligger fra Everest og andre topper i området - der navnene kun er nevnt på de vestlige deltagerne mens de som virkelig gjør jobben ikke er nevnt med navn en gang. 60 000 høres ut som en enorm sum, men i den situasjonen der var det jo ikke det i det hele tatt.

Du kaller dem "fjellets gribber" men tenk deg litt om før du bedømmer menneskene der nede. Hvem skulle ellers gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hverken at de gjør en dårlig jobb eller at det finns andre som kunne gjort hva de gjorde.

Det jeg sier er at de gjør det først og fremst for å tjene penger, ikke først og fremst for å hjelpe.

Du sier de er gribber og egoistiske personer. Hadde ikke de vært der hadde han omkommet. De som reddet han var jo ikke betalt av noen - det har du kanskje oversett?

Hvem ellers ville funnet på å være oppe i de høydene der?

Jeg må si - for å holde meg til topic: Jeg mener det er svært merkelig at man den dagen Trå kom til rette kunne si med sikkerhet at han hadde vært på toppen. Det hadde Trå sagt på telefonen til søstra og til talspersonen i Norge. Han husker lite eller ingenting i fra disse nesten 2 dagene og virker jo - i ettertid - en smule forvirret. Han ble funnet på 8300 meter, mens den campen han savnet lå på 7700. Gikk han oppover igjen? Det er sikkert ingen som kan svare på dette - kanskje ikke han selv heller, men saken er et lite mysterium.

All ære til dem som reddet han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hverken at de gjør en dårlig jobb eller at det finns andre som kunne gjort hva de gjorde.

Det jeg sier er at de gjør det først og fremst for å tjene penger, ikke først og fremst for å hjelpe.

Selvsagt gjør de det for penger. Hva i all verden er galt med det? Det er ikke akkurat påske-vakta til hjelpekorpset det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble funnet på 8300 meter, mens den campen han savnet lå på 7700. Gikk han oppover igjen? Det er sikkert ingen som kan svare på dette - kanskje ikke han selv heller, men saken er et lite mysterium

Sånn som jeg har forstått det kollapset han på 8300 meter, der to sherpaer fant han ved en tilfeldighet, og hjalp han ned til 7700 meter der han visste at han hadde mat og vann. Men når han kom dit så var alt sammen borte, og som han selv sa så var det da han virkelig begynte å lure på hvordan det hele ville ende.

Folk er rimelig tullete og hopper til konklusjoner med sånne saker som dette. Alle antar at han forventet at hvis noe gikk feil ville noen redde han, og maler han med samme fargen som folkene som blir med guidede ekspedisjoner uten noen tidligere erfaring, selv om han aldri har gitt uttrykk for noe i den retningen i hverken intervjuer eller artikler. Han sa selv at han ikke regnet dette som et soloforsøk, det var bare noe han brukte for å få media på kroken (i intervju med mounteverest.net tror jeg det var). Jarle Trå har klatret alle 2000-meterne i Norge i tillegg til Cho Oyu og Shishapangma (uten oksygen eller sherpaer) i tillegg til å bestige Kilimanjaro fra bunn til topp på noe over 7 timer, dette er en mann som ble beundret før dette skjedde, og nå ser folk på han som en bleikfis fordi han ikke kom seg til toppen og var såpass heldig at han overlevde når han fikk problemer. Det er heller en historie om at man må være ydmyk i fjellene, for selv ikke de beste kan slappe av i et sekund oppe i 8000-meters høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble funnet på 8300 m, ble fulgt ned til 7700 der han forventet å finne teltet og greiene sine, fant det ikke, og fortsatt deretter nedover.

Ja. Da jeg skrev det var situasjonen fortsatt uavklart. Er det noen som har oversikt over hvor lang tid han var over 8000 meter uten oksygen. Det må da være over 2 døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de gjorde det i det minste, hvorfor var det ingen normenn som gjorde det? de hadde vel fått penger de også, men hverken penger eller det å redde en mans liv var nok for å f en nordmann til og leite... sherpaene gjorde det hvertfall for penger, det er mer enn hva man kan si om de andre som var der.... så hva er problemet?? mener du at sherpaene skulle gått helt frivillig uten å fått penger?? dette er jobben til sherpaene, ingen jobber gratis.. trur du de normenne som feks. kjører seaking helikopter i norge hadde gjort jobben sin hvis de ikke fikk betalt for det?? selv om de redder liv i sitt arbeid.... det trur ikke jeg... hva er 20 000 for og redde en mann da?? latterlig lite.. folk betaler jo mer for en Chihuahua!!! jeg hadde ikke satset livet mitt for å redde en som hadde satt seg i en farlig situasjon helt frivillig.. skulle jeg gjort det de sherpaene gjorde, så skulle jeg hvertfall hatt betydelig mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de gjorde det i det minste, hvorfor var det ingen normenn som gjorde det? de hadde vel fått penger de også, men hverken penger eller det å redde en mans liv var nok for å f en nordmann til og leite...

Kremt.... vil bare i all vennskapelighet påpeke at nordmennene som var til stede på Mt. Everest på daværende tidspunkt etter eget utsagn var totalt utkjørte etter å ha vært på toppen og ikke i stand til å gå opp en gang til, langt mindre gjøre noen innsats i form av leting eller bistand. Ikke mange folk fra 333-skvadronen eller Røde Kors der nede, akkurat. Derfor punget de også ut til sherpaene, som så gikk opp og så etter Jarle.

Hadde den turgjengen vært i stand til det, er jeg sikker på de selv hadde gått opp for å lete etter Jarle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den turgjengen vært i stand til det, er jeg sikker på de selv hadde gått opp for å lete etter Jarle.

ja, får håpe det.. MEN og forlange at en sherpa skal ofre livet sitt for en kar som bevist gjør en farlig handling, uten betaling, det er tull!!

de sherpaene går ikke opp og ned det fjellet fordi de syntes det er så jævlig gøy, det er penger som lokker, og det gjør dem ikke til noen uansvarlige tjuvradder fordet!! 60 000 er jo en helt latterlig liten sum med tanke på hva de ofrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De folkene som reddet han var ikke betalt. De var ute på et annet oppdrag. De som var utsendt fant han jo ikke - slik tolker jeg det i hvert fall.

Jeg lurer på en ting. Bruker Jarle Trå de faste tauene som de andre lagene legger opp, eller gikk han helt uten hjelp i fra noen?, altså utenom de faste tauene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.