Gå til innhold
  • Bli medlem

om toppfantaster, lyngsubbere og livskvalitet...


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd endel forskjellige fjellturer, inkludert totusenmetere. Ble skuffet over utsikten fra flere av dem, nettopp fordi andre totusenmetere sperret siktlinjer.

Om fin utsikt er synonymt ved å se lengst mulig er sperring av siktlinjer et problem. Jeg foretrekker gjerne flotte nærutsikter, og da er storslagenhet og variasjon viktige faktorer for meg.

Jotunheimen kan fort bli mye stein og snø :wink:

Personlig skulle jeg derfor gjerne på fjellforum sett flere tips/beskrivelser av fine utsiktspunkter som verken krever stor planlegging, risiko eller langvarig slit. Kanskje noen topper langs kysten vår kunne passe?

Hva som er fin utsikt kan bli en subjektiv vurdering. Er målet å se mest mulig areal og lengst mulig er f.eks. en klarværsdag på Gaustatoppen eller Høgevarde (Norefjell) å anbefale.

I Jotunheimen er utsikten fra Surtningssui trekt fram. Da jeg var der første gangen var jeg veldig enig i det. Da var jeg imidlertid ikke så godt vant og bortskjemt som nå :wink:

Fanaråken gir flott utsikt mot Hurrungane. En trenger for all del ikke gå på topper for å oppnå god utsikt. Synes personlig at utsikten fra Sognefjellsvegen mot Smørstabbtindene er veldig flott. Det samme er utsikten fra Varden i Molde (bilvei) eller Aksla i Ålesund for den saks skyld.

Du nevner kysten. Høyeste punkt på øyer på kysten vil ofte være flotte utsiktspunkt. Synes selv at fjordlandskap gir en ekstra dimensjon i opplevelsen av utsikt. Det er ikke nødvendigvis de høyeste toppene som gir finest utsikt. Jeg kan nevne drøssevis med flotte utsiktspunkt i fjordene på Vestlandet, men Saksa i Hjørundfjorden har gitt meg den fineste utsikten i år, og den toppen er opptil 500 meter lavere enn sine naboer......

Geir

PS ! Støtter Tom sin anbefaling av serien "Kremen av topper"

Den har nå kommet i utgave med alle tre bøkene samla i en stor. Ikke noe for lomma i sekkelokket :)

Det var der jeg fikk tipset om turen til Molden, som er omtalt under turrapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samler av kommunetopper kan jeg nevne noen topper med fin utsikt rundt Oslofjorden : Herkelås på Tjøme med gravhauger, Vardåsen i Rygge, Sæteråsen i Svelvik og Stikkvannskollen i Hurum, alle med utsiktstårn. Og hvorfor ikke ta turen opp til Oslos høyeste fjell, Kirkeberget i Nordmarka, mellom Hakloa og Katnosa ? Det var en gang et branntårn på toppen der, men det er 30 år siden jeg var der, så jeg vil ikke garantere tilstanden nå. Vestfolds høyeste fjell, Skibergfjell i Hof er også et fint turområde.

post-480-133474387154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.