Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkart over Bergen


Anbefalte innlegg

Noen som har noe tips om hvor man kan få tak i et bra turkart over Bergen? Det er først og fremst byfjellene jeg er interessert i, men å få med Åsane, Gullfjellet og Fanafjell er også kjekt.

Hittil har jeg brukt to gratiskart som jeg fikk på Bergen turlag for tre år siden. De heter "Byfjellene vest" og "Byfjellene Nord/Øst". Det er de samme kartene som henger på diverse oppslagstavler ved starten av de viktigste stiene. Men kartene har blitt flittig brukt, og nå må jeg innse at det ikke er mulig å lesse på med mere teip lenger for å holde dem samlet. Begge kartene er nå i tusen knas :lol:

Så jeg gikk tilbake til Bergen turlag for å hente nye kart, men da viste det seg at de ikke hadde dem lenger. Tidligere hadde kartene også ligget ute på nettsidene, men de var borte derfra også (at kartene også blir borte fra stadig flere oppslagstavler gjør at jeg nesten mistenker at det er en konspirasjon på gang mot favorittkartene mine :wink: ).

Men Bergen turlag kunne i alle fall tilby en kartfolder som het “Sjufjellsturen” eller noe sånt. Der er det kart over byfjellene og Gullfjellet. Dessverre så kartet helt grusomt ut, med ekkel skyggelegging og ingen markering av type terreng. En annen kartfolder de hadde het bare “Bergen”. Her var det kart over byfjellene og Åsane. Heldigvis var det ingen ekle skygger på dette kartet, men vanlig fargemarkering av terrengtype (grønn=skog, hvitt=fjell).

Imidlertid, både Sjufjellskartet og Bergenskartet hadde en veldig stor svakhet: Ikke alle stier er markert! Selv om det selvsagt er umulig å få med absolutt alle stier, så er det mange viktige stier på de gamle gratiskartene som ikke er med på de kartene de tilbyr nå. Jeg kan for eksempel nevne den stien som går over toppen av Sandviksfjellet. Den er bare med på gratiskartet, som det altså ikke lenger går an å få tak i.

Er det noen som vet om hvor jeg kan skaffe nye kart av den gode typen, der “alle” stier er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:25000kartene Bergen, Gullfjellet og 7fjellsturen er alle av den nye serien til Ugland, ser ut som om alle kartene nå kommer med overdreven skyggelegging. Men dette er bra kart og du blir nok vant til det. kartene oppdateres nok med nye stier og gamle fjernes, men du kan jo gå opp stien med kartet og tegne det inn etterhvert, det må jo bli et kjempe prosjekt! :wink: så kan du selge oppdatering til Ugland etterpå :lol:

Lykke til

De har eller vanlige 1:50000tusen kart hos turlaget og hos Platou sport, de har kanskje med "dine" stier, og de er ihvertfall uten skyggelegging :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.