Gå til innhold
  • Bli medlem

Eventyrlig ekspedisjon: mektige skogsfjell i Buskerud nedsablet


Erling12

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt hyllet, skamrost og prisbelønt for den enorme suksessen med duellvrien på turrapporter, går jeg nå til det sensasjonelle skritt å komme med nok en nyskapning. Det er som kjent en lang tradisjon for å være beskjeden og ydmyk i fjellitteraturen - understatementene regjerer når det kommer til egne prestasjoner. Jeg tar nå grep og lanserer det motsatte: overdriv som faen. Turen går til Tekslehogget (721) og Andersnatten (733).

Det var med blikket bestemt rettet fremad at vi entret bilen i formiddag. Kursen ble satt mot urskogområdet mellom den ugjestmilde Numedal og den golde Sigdal. Vi stevnet innover skogen, fryktløse og med hodene høyt hevet. Vi var forberedt på at dette kunne bli våre siste timer.

Etter langt om lenge, bak minst 8-9 blåner som tatt ut av Kittelsens malerier, tok vi av krøtterstien som knapt er egnet for biler som min (Bugatti Veyron), og brekksladdet innover en støvete gårdsvei. Det var tydelig at området er folketomt, for det var ingen drive-in McDonalds å skue i noen himmelretning. Det var med nød og neppe at vi fikk erobret den bratte ”veien” uten autovern. Deretter tok vi apostlenes hester fatt, med åletrang olabukse, i retning skogskjempen Tekslehogget (721!).

Nedenfra kan denne toppen fortone seg som ganske avrundet, men de som har peil (les: jeg) vet at sannheten er en ganske annen. Før vi kunne begynne klatringen måtte vi forsere en jungel av en skog. Her støtte vi på en elg som sto og gresset – ingen tvil om at vi var i villmarken. Vi ble også vitner til andre ville dyr, som maur og knott. Stien var bortimot det verste jeg har sett. Kun én fil i hver retning, og ingen midtdeler.

Så begynte de bratte bakkene opp mot toppen. Det så lett ut i begynnelsen, men etter hvert smalnet ryggen betraktelig av. Foran oss lå med ett en sylskarp egg med fryktinngytende stup på begge sider. Jeg red eggen bortover samtidig som jeg holdt min dårligere halvdel på strak arm. Rimelig vilt!

Toppen var så smal at det var nada plass til varde. Vinden ulte, tre meter per sekund i kastene, og i de tilfeller hvor en sky kom foran sola gikk tempen ned i ca. 15 grader bare. Utrolig nok møtte vi noen karer der oppe. De hadde sittet der i flere dager, men turte ikke gå ned. Grunnet surstoffmangel så vi oss nødt til å forlate dem. Helikoptre kommer heller ikke opp i slike høyder. Litt vemodig å la dem sitte igjen og vente på den sikre død, men jeg synes de så litt ut som klimahysterikere og scooterkjørere, så shit au.

Vel nede igjen bestemte vi oss for å ta med den legendariske klatretoppen Andersnatten på samme dag. Altså to topper på en gang. Det er det ikke ofte at noen klarer.

(Jeg ser at dette begynner å bli langt. Derfor nøyer jeg meg med å si at det var knall også på Andersnatten, og at vi nå er nede og i vel behold. Takk for oppmerksomheten).

post-5942-13347462344_thumb.jpg

post-5942-133474623453_thumb.jpg

post-5942-133474623467_thumb.jpg

post-5942-133474623479_thumb.jpg

post-5942-13347462349_thumb.jpg

post-5942-133474623505_thumb.jpg

post-5942-133474623516_thumb.jpg

post-5942-13347462353_thumb.jpg

post-5942-133474623552_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette var årets rapport! :D:D:D Du verden hvordan man kan formidle slike turer til å bli så spennende, bare en bruker litt fantasi! Kudos til Tom!!

Moro med bilder fra Tekslehogget, var der selv 21. mai 2004 så dette ble et slags jubileum. :D Den er veldig spennende og mye mindre profilert enn Andersnatten hva angår fjellitteratur. Min magefølelse sier at den er fetest av de to, fikk du samme inntrykk?

Når man kommer kjørende fra Lampeland er dette et tydelig landemerke...

Fjellet er 721 moh og ligger på grensen mellom Lyngdal og Rollag. Det viser seg at også i bøker vi nå har kommet over blir fjellet betegnet nettopp som "sukkertopp-lignende".

Det knytter seg flere sagn til fjellet. Det skal ha bodd riser som kastet steiner mot kirken på fjellet. Mange av bygdefolket har også møtt et vesen med mosegrodd hode rundt fjellet. En ting er iallfall både sant og sikkert - fjellet er ett markant landemerke.

(kilde: http://stabekk.com/steenoy/bruket/tekslehogget.htm )

PS: Det regnbuebildet var sykt stilig, med Nedre Eggedal som et lyst metropol i forhold til resten av omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av bygdefolket har også møtt et vesen med mosegrodd hode rundt fjellet.

Nettopp. Som om ikke toppen er krevende nok i seg selv må man også hanskes med de underjordiske. Turen er ikke å anbefale.

500fjell, for å være ærlig synes jeg Anders var et hakk fetere. Heftigere stup og mer ordentlig tur, men når det kommer til utsikt tok nok Tekslehogget prisen. Utsikten var svært imponerende høyden tatt i betraktning, og toppartiet var virkelig flott. Tusen takk for forslaget -jeg er glad for at jeg fikk med meg denne lite omtalte godbiten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig ja! Man skal iallfall ikke spøke med stupene verken på Tekslehogget eller Andersnatten. :wink:

Andersnatten har jeg vært på for evigheter siden, i 1991. Knallvær og flott utsikt.

Det nærmeste jeg senere har vært Andersnatten er Trillemarka i ni dager i 2003. Gikk en lang tur ned til Eggedal for å proviantere før det bar opp igjen til Sølandsfjellet som det heter mellom Trilledalen og Eggedal sentrum. Massevis av idyller der :wink:

På den nevnte Trillemarkaturen starta jeg og kompisen fra Lyngdalsområdet og hadde første leir ved et tjern som heter Paddetjørn. Vi hadde utsikt til Tekslehogget derfra, men den sida var stort sett traust og rolig. Ellers har den jo et ganske vilt utseende, leste antakeligvis i Fjell & Vidde på 90-tallet at den var en Hornindalsrokk i miniatyr, og bildet som var i artikkelen var ikke så rent lite passende for beskrivelsen.

Bilde nr 3 er jo skikkelig forlokkende! På tide å få seg en tur til Tekslehogget, har aldri vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling 12 skrev:

Jeg tar nå grep og lanserer det motsatte: overdriv som faen.

Her støtte vi på en elg som sto og gresset

.

.

Som underholdningsverdi fikk denne rapporten 9,6 av 10

Men jeg syns nå det var en stusselig elg som stod og gresset opp i alt dette dramatiske............. :wink:

.

By the way. Hvilket program bruker du for å lage det flotte regnbuebildet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind,

Hele området er forlokkende, og som du sier ligger et vell av idyller og venter i disse folketomme skogstraktene. Av og til er det godt å bytte ut sne og høyfjell med frodig skog og trolsk stemning. Her finner man også rikelig med badevann, og man er garantert å ikke høre noe annet enn skogens egne lyder. Også lukter det så sinnsykt godt av skog, enten det er i solskinn eller etter en regnskur. Herlig!

Når man i tillegg finner høyder med utsikt er dette utsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag,

Når det kommer til foto er jeg en amatør av dimensjoner, dessverre. Jeg bruker et eldgammelt Casio 4.0 megapiksel kamera, tror det er fra cirka 2000. Burde absolutt kjøpe nytt, og er åpen for tips i den forbindelse.

Dog er jeg enig i at regnbuebildet ble flott, men for å være ærlig er den eneste som skal ha ære for mesterverket naturen selv. Jeg gjorde ikke annet enn å trykke på knappen. Har ikke bearbeidet noen ting i ettertid - bare lastet det rett inn i Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling 12 skrev:

Dog er jeg enig i at regnbuebildet ble flott, men for å være ærlig er den eneste som skal ha ære for mesterverket naturen selv. Jeg gjorde ikke annet enn å trykke på knappen. Har ikke bearbeidet noen ting i ettertid - bare lastet det rett inn i Fjellforum.

.

.

Tillater meg at bildet blir dagens som pryder skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, morsom vri på en turrapport Tom! Ble litt humring og tøying av smilebånd her gitt! :wink:

Interessant var det også, da dette er to topper jeg har satt på ønskelista som turmål i nærheten av Drammen. Håper å få til disse (eller en av de) i løpet av sommeren. Tekslehogget så mer spennende ut enn antatt også. :wink:

Hvordan tror du disse turene egner seg for småbarn (2 & 4 år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du disse turene egner seg for småbarn (2 & 4 år)?

Oj, jeg visste ikke engang at toåringer kan gå på tur :wink: Det er en ganske markant forskjell på turene.

Tekslehogget er kortere, enklere og har mindre oppoverbakker. Man kan parkere like nedenfor den øverste gården. Derfra er det cirka 250 meters stigning. Det første stykket kan man med fordel følge en idyllisk skogsvei med gress og blomster, som helt klart er barnevennlig. Fra en sving oppi bakken går en helt fin sti som jeg vil tro er passelig bratt og spennende for barn. Toppartiet oppleves helt sikkert som fengende - det er jo Besseggen light. Utsikten er fantastisk, særlig i forhold til innsatsen. Du kan peke ut Skrim, Jonsknuten, Blefjell, Gausta, Finnemarka, Nordmarka og Norefjell. Et annet moment er at man kjører et godt stykke på den lille veien som går fra Soneren og over til Lampeland i Numedal. Langs denne er det flere vann, og jeg vil tro at man kan finne et egnet badested for barn hvis været innbyr til det.

Andersnatten krever at man går 10 kilometer totalt, og stigningen er på 320 meter. Stien er god, men tildels brattere og glattere (mye over sva) enn stien til Tekslehogget. Toppartiet er større og mindre oversiktlig. Det er en stor varde der oppe som barn kanskje vil like, men hvis man går ned til stupene må man passe godt på. Når barna blir større vil Andersnatten være en veldig spennende utfordring, tror jeg. Et pluss i forhold til Tekslehogget er også at toppen ser flott og forlokkende ut når man nærmer seg med bil (Tekslehogget synes knapt fra veien). Det gir nok barna en "wow, skal vi dit?"-opplevelse.

Altså: Tekslehogget nå. Andersnatten om et par år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersnatten krever at man går 10 kilometer totalt, og stigningen er på 320 meter. Stien er god, men tildels brattere og glattere (mye over sva) enn stien til Tekslehogget. Toppartiet er større og mindre oversiktlig. Det er en stor varde der oppe som barn kanskje vil like, men hvis man går ned til stupene må man passe godt på. Når barna blir større vil Andersnatten være en veldig spennende utfordring, tror jeg. Et pluss i forhold til Tekslehogget er også at toppen ser flott og forlokkende ut når man nærmer seg med bil (Tekslehogget synes knapt fra veien). Det gir nok barna en "wow, skal vi dit?"-opplevelse.

Altså: Tekslehogget nå. Andersnatten om et par år :wink:

Hmm... det er riktignok 8 år siden jeg var på Andersnatten som 10-åring, men kan ikke huske denne så lang som 10 km. I følge Gislink er det 320 høydemetre og 2 km hver vei om en starter fra Andersnattjenn (hvis ikke veien er blitt bomstengt av en eller annen grunn i nyere tid). Stien er godt merket og en flott tur som Tom sier. Stupene er luftige og det er stilig å se ned i Eggedal. Tror du greit kan ta med 4-åringene opp til denne toppen, og ha med en bæremeis om den blir for slitsom for 2-åringene, det er min mening. :wink:

post-3251-133474623649_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto på et skilt ved tjernet (du kan kjøre helt inn, 50 spenn i bompenger) at det er 10 km tur/retur, men hvis det er feil bøyer jeg meg for det. Den markante forskjellen mellom de to toppene hva angår strabasiøsitet, står imidlertid ved lag. Ellers kan jeg jo nevne at hovedstien går på vestsiden av tjernet, og ikke på østsiden slik kartet ditt viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.