Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Øksfjordjøkulen og Jiekkevarre alene, går det?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Skulle så gjerne vært på toppen av Oksskolten i Troms og Jiekkevarre i Finmark i 2005.

Er det noen som vet om det går an å komme trygt på toppen alene? Eventuelt på en vårskitur. Tar gjerne mot forslag til ruten opp til toppen.

Er vant med brevandring og lett klatring, men på breen bør en jo være flere såfremt det ikke er ren blåis.

Annonse
Skrevet

Ser det har gått litt i ball med fjellnavn og fylker her :roll:

Satser på at det er Øksfjordjøkulen i Finnmark og Jiekkevarre i Troms du er ute etter ruteopplysninger om. Oksskolten ligger som kjent i Nordland.

Når det gjelder Jiekkevarre har jeg gått ei rute der, nemlig fra Holmbukt over Holmbukttind, deretter inn på breen og inn til høyeste punkt. Vi gikk der ei påske, og som vårskitur vurderer jeg den som grei å gjøre aleine. En må selvfølgelig også ta hensyn til rasfare. Ruta til Holmbukttind er bratt.

Øksfjordjøkulen har jeg ikke kjennskap til.

Søk på nettet, så finner du gjerne info i form av beskrivelser og turreferater.

Du samler vel tilfeldigvis ikke på "Fylkestoppene" ? :)

Geir

Gjest Anonymous
Skrevet
Skulle så gjerne vært på toppen av Øksfjordjøkulen i Finnmark og Jiekkevarre i Troms i 2005.

Er det noen som vet om det går an å komme trygt på toppen alene? Eventuelt på en vårskitur. Tar gjerne mot forslag til ruten opp til toppen.

Er vant med brevandring og lett klatring, men på breen bør en jo være flere såfremt det ikke er ren blåis.

Holder på med Fylkestoppene og er ferdig med : Hardangerjøkulen, Store Skagastølstind, Galdhøpiggen, Rondeslottet, Pyttegga, Jetnamsklumpen og oksskolten. Anbefales sterkt da man får en grunn får å besøke nye flotte områder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når det gjelder Jiekkevarre bør du absolutt ta dette som en vårskitur. Da unngår du åpne bresprekker og turen går raskere. Noen karakteriserer hele traversen av Jiekkevarre som Norges flotteste skitur, det er godt mulig det er riktig. Uten ski ville jeg anbefalt å bruke to dager og ta med telt.

Turbeskrivelsen fra min tur har du nedenfor:

Med sen flyavgang i mørke og lett regn i Oslo 16.mai. 2001 var det fantastisk å fly inn mot Tromsø ca kl. 24.00 i pent vær, midnattsol og med god utsikt til Tromsdalstind og et rosa skjær over Lyngsalpene, hvor jeg definitivt kunne peke ut snøkuppelen på Jiekkevarre. Vi var fem ekspedisjonsdeltagere - Torleif, Kari og Tor, Lene og Erling - som leide en Passat stasjonsvogn på Tromsø flyplass og kjørte avgårde samme natt med midnattssol og fantastisk utsikt til fjellene i Lyngen. Vi campet omtrent ved veiens ende ved bunnen av Fornesdalen litt forbi Jøvik. 17. mai gikk vi opp og laget en base-camp i Fornesdalen. Det var bare noen få snøfelter i dalen og vi fant et fint og tørt sted til å slå opp teltene. Et lite, delvis islagt vann hadde vi i umiddelbar nærhet hvor vi hentet drikke fra.

Vi gjorde første toppforsøket allerede samme dag, 17. mai, men det skyet såpass over at vi avsluttet turen i Fugleskaret, og var ikke tilbake ved teltene før i 11-12 tiden om kvelden.

18. mai ble bare brukt til restituering siden vi alle var trøtte og slitne etter 17. mai. Det var litt lett regn også den dagen så noen topptur hadde det uansett ikke blitt. Men 19.mai var det pent vær tidlig om morgenen, og vi startet å gå allerede kl. 08. Alle fem "ekspedisjonsdeltagere" kom seg opp den bratte bakken mot Fornesbreen, over Fornesbreen og Fugledalsbreen, opp ”hoppbakken” som er den venstre brearmen sett fra Fugledalsbreen, forbi Kveita (vi gikk ikke oppom på tilbaketuren heller), over Salen og opp et 30-40 meters bratt fjellparti og videre til toppen av Jiekkevarre. Det var strålende vær helt frem til hoppbakken, men skyet litt over utover dagen, men vi hadde da flott utsikt til den alpine fjellverden i Troms da vi stod på toppen av Jiekkevarre. 15,5 timers tur frem og tilbake base-camp/Jiekkevarre var visst ny rekord for samtlige i tidsforbruk på skitur. Forøvrig mener vi det var totalt 25 personer på toppen den dagen - mer folksomt enn vi hadde forventet. Fire av dem gikk hele traversen av Jiekkevarre opp mot Holmbukttind og ned Fornesdalen. Fire gikk kun t/r Holmbukttind og til Jiekkevarre.

Snøforholdene under vår tur var neppe optimale mhp fine nedkjørsler og en rask tur. På den andre siden var det greit med grovkornet "smørsnø" i de bratteste bakkene for å unngå utsklidninger. Heldigvis hadde skaren akkurat myknet opp når vi kom til de bratte partiene om morgenen. Over omtrent 1500 m var det imidlertid mer mot nullføre og nysnø.

Skituren hadde ingen tekniske utfordringer, men vi hadde med oss tau og sitteseler som ble benyttet når vi gikk over Fornesbreen og Fugledalsbreen. Utfordringen ligger i at det antagelig er den mest fjerntliggende toppen du kan gå på i Norge uten støtte fra en hytte, og heller ikke spesielt gode campingmuligheter.

Skrevet

Det forrige innlegget var fra meg som ikke var innlogget. Jeg kan legge til at jeg ikke ville gått på Jiekkevarre alene siden avstandene er store, og det uansett er en del brepassasjer.

Øksfjordjøkulen egner seg også best som vårskitur. Enkelte år kan man gå på ski dit så sent som i juni. Jeg var der til fots i juli. Med stegjern og isøks og pent vær mener jeg turen er overkommelig alene etter vår rute, men andre ruter passerer større breområder med sprekker.

Jeg fikk ikke all verden respons i fjor, når jeg hadde et innlegg om Øksfjordjøkulen her, men her finner du det: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=173

Og så synes jeg du bør oppfriske geografikunnskapene :)

• 4 uker senere...
Skrevet

eg var på øksfjordjøkelen på ski i sommer 13. juni. tok ferga frå øksfjord til tverrfjord og overnattet ved vatnet som ligge ca 30 moh. brukte ca 4 timer til toppen og var der 0130 i midnattssol. dårlege snøforhold gjorde at vi måtte bære skia ganske langt. vi var 2 stk og brukte ikkje tau på breen. turen er absolutt å anbefale som vårskitur.

eg gjekk ilag med ein kar frå langfjord som har vært på øksfjordjøkelen fleire ganger. han hadde og ein kamerat i øksfjord som henta oss med båt dagen etterpå. om du er interessert og sender ein mail ([email protected]) kan du få e-postadressa til han tore i langfjord.

ove

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.