Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken fugl?


Zabel

Anbefalte innlegg

Under en fisketur denne uken ble jeg var en fugl med litt spesiell oppførsel hvis man kan si det slik. Har ikke peiling på hviken fugl det er, men håper noen vet det med bakgrunn i de opplysningene jeg har. Har dessverre ikke bilde.

Hvor den ble sett: Myrlandskap, forholdsvis åpent terreng, langs elva Forra i Nord-Trøndelag. Noe gammelskog langs elva, ellers åpent terreng med mye myr.

Farge på fuglen: Så ikke andre farger enn svart og hvit.

Størrelse: Vanskelig å si. Kanskje på størrelse med en kråke, men med helt annen kroppsbygning. Tett og "tjukk" med korte vinger.

Oppførsel: Fløy forholdsvis høyt. Flygemønsteret var veldig uryddig. Virket som om den vimset rundt der oppe. Innimellom, med ganske faste mellomrom, seilte den på vingene og gjorde noen stup, dog ikke veldig store. Da laget den lyd som må hørtes som om den kom fra buken, om dere skjønner. Lyden og takten var den samme hver gang. Fuglen var veldig lenge i lufta før den forsvant, i hvert fall en halvtime. Virken nesten som den overvåket oss.

Andre fugler jeg så i området: Ender, måse, kråke, bekkasiner

Noen som vet? Spør om dere lurer på noe mer, men jeg tror jeg har fått med meg alt.

På forhånd, takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du har beskrevet så er det mest sansynlig en enkeltbekkasin.

Låt: <> eller<>.

I spillflukten skjener hannfuglen på skrå nedover mens de ytterste stjertfjærene settes i vibrasjon og gir fra seg en brekende lyd.

Derfor har den fått lokalnavn som "mekregauk" og "hommerhest". Hommerhest brukes her jeg bor. Det er fortsatt like interessant å følge med på flukten dens, mest på grunn av nettopp, "hommringa" den lager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.