Gå til innhold
  • Bli medlem

[Kilimanjaro] - Western Breach


Anbefalte innlegg

Til alle som personlig kjenner til ruta (som Panda, f.eks.):

Jeg er klar over farene og tidl. ulykker på denne ruta, så jeg er ikke ut etter advarsler. For å kunne vurdere den ren vanskelighetsmessig derimot, har jeg følgende spørsmål:

- høydemeter: ca. 500?

- hvor bratt (helning)?

- gjennomgående bratt og løs zickzack-sti eller større passasjer med klyving?

- hvilket fjell/hvilken rute i Norge er den omtrent samlignbar med?

Har ellers lest noen få (amerikanske) turartikler og sett glimt av ruta på IMAX-filmen. Det gir imidlertid heller ikke noe mer enn et vagt pekepinn.

Takker for svar!

PS: Vi ville i tilfelle gått den på dagtid (kraterovernatting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg får prøve å si noe fornuftig hmm... Også får jeg ikke lov til å si noe om farer. Tror jeg skal si noe likevel, men ikke så mye :D

Den eneste virkelige faren er steinsprang. Det har ligget en svær bre der og den har etterhvert smeltet vekk sånn at det er løs stein der. Ulykker har skjedd fordi folk får steinsprang i hodet. Når man går nattestid er det noe av grunnen. Steinene er langt mer stabile i minusgrader. Mange går likevel dagtid.

Selve Breachen er omtrent 600 meter høy. Nederste 400-500 meter er bratt løsgrus og sand. Øverste er Stein/klippe avsatser. Greit å gå men noen opptak som er relativt korte.

Det er ingen "tekniske" problemer for folk som går mye i fjellet i Norge. Gruspassasjen ligner kanskje litt på rennene opp mot Tverrbytthornet. Opptakene på toppen er kanskje sammenlignbart med Kyrkja eller Stetinden eller noe slikt. I hvert fall ikke verre. Snarere enklere. (med litt forbehold.. jeg gikk om natta og så egentlig ingen ting...)

Dette fikser du greit Julia. Ingen grunn til å la vær. Det er den fineste standardruta på fjellet. Det er eventuelt høyden som stopper deg, ikke tekniske problemer. Og høyden er den samme på alle ruter :(

Vi brukte ellers 24 timer opp fra Shiraplatået (3700) hvorav 5 timer omtrent var en hvile-spisepause i telt ved Arrow glacier hut. Selve Breachen tok 7-8 timer om natta. Deretter var det 3000 meter direkte ned til Mweka camp på 2900 for ikke å bli høydesyk. Tror jeg var nede der ved 17.00 tiden dagen etter starten fra Shira. De hadde god øl der og den virket veldig fort og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på gamle bilder jeg tok av breachen, mest som ren ego-massasje (jøss..har jeg gått opp der ?? godt det var mørkt..)

Julias vurdering virker veldig riktig. Den nye ruten er sikkert tryggere mot steinsprang fra den "r" formete breen hvor det raste i 2006. Men den går opp en renne som ser ganske bratt ut. Hvor bratt er umulig å vurdere. Fant et par bilder på nettet hvor noen går opp der under snøforhold og det så litt kjipt ut. Men om bratt betyr "bratt som Fanaråken" eller "bratt som Skardstind" er umulig å si.

Ellers ble jeg overrasket over hvor mye av isen som var der i 2001 som har blitt borte. Nesten alt er vekk. Ikke rart det raser. Den øverste campen heter ellers "Arrow Glacier hut", men hytta ble tatt i ras for en god del år siden. Likevel brukes camp-siten fortsatt.

Det jeg også la merke til er at den lokale operatøren Zara ikke lenger tilbyr turer i breachen fordi de mener det er for farlig. Zara er en svært solid Tanzaniansk operatør og kanskje ansett for den beste på Kilimanjaro. Deres vurdering er trolig den beste tilgjengelige.

Her er et sitat fra hjemmesiden til Zara:

"The Western Breach route had been closed after a rockfall accident in January 2006 which has been attributed to the melting of ice in ice-scree composite caused by global warming. ZARA Tours will however not offer treks using the Western Breach Route, as it is highly risky and extremely dangerous. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.