runegutt123 Skrevet 15. mai 2009 Skrevet 15. mai 2009 Verktøy for å åpne / demontere kranke, er det noe ens verktøy her? Avdrager for frikrans, er den kjedesaken helt grei? Tenkte å demontere et par sykler, og smøre det som smøres kan. Takker alle sykkelreperatører for svar Siter
borgern Skrevet 15. mai 2009 Skrevet 15. mai 2009 Verktøy for å åpen/ta av krank varierer noe på forskjellig merker og alder på sykkel. Nå om dagen er det ofte utenpåliggende lager og da trenger en umbraco for å løsne ene pedalen. Så trekker man ut kranken. På eldre system trenger man pedalavdrager og krankavdrager. Men kranklager er som regel lukkede lager som man ikke smører. For å ta av girkassett må man ha en slik kjedepisk(kjedesaken) og så nøkkel som passer til å skru opp. Her er Shimano og Sram like hvertfall. En slik dings koster minimalt på f.eks Biltema ca kr 50. Men det er ikke noe å smøre der, evt ta den av for å rense alle tannhjulene og bak de mot navet. For å ta av selve frikrans(bosset) så bruker du en 10mm umbraco. Dog er det ikke noe å smøre der egentlig. Men kjekt å vite hvis det må skiftes. For å ta av det må du og åpne som nevnt under. Så kan man skru opp navene å smøre. Shimano har der åpne lager som etterhvert får litt skitt på kulene. Kan rense de og fette opp. Krever litt "tunga rett i munnen" og Konus nøkler for å åpne. Her bør du søke litt på nett å finne en beskrivelse av hvordan det gjøres evt. Siter
Nisso Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Kommer veldig ann på hva slags krank/kranklager det er snakk om, og hva slags kassett det er snakk om. Er det gamle sykler (10+) er sjansen stor for at det er firkantaksling eller en "onepiece" aksling. Til firkantakslingen trenger du et krankavtaget verktøy. For å ta av lagrene er det så mye forskjellig, at jeg ikke gidder å prøve en gang: Bilder og/eller beskrivelse ønskes Når det gjelder kassetten har du egentlig to praktiske valg, hvis det er av "nyere" type og mer enn 8 delt (8 gir), trenger du bare å løsne den ytterste koppen som presser alt sammen. Til det trenger du en kjedepisk (for å holde kassetten slik at den ikke spinner) og et spesialverktøy for å skru den ytterste koppen/ringen. Hvis den er av eldre type og/eller 7delt(-) trenger du to kjedepisker (!) for å skru de to delene hver sin vei! Bossett varierer også fra merke til merke, men sjekk ut http://www.parktool.com/repair/index.asp Bilder som sagt, hjelper veldig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.