Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er veldig populært å gå i Nordmarka når folk skal på tur.

Jeg bor i innlandet på sørnorge, og lurer på om Nordmarka er så mye bedre enn andre plasser,

eller er det beliggenheten som seirer? Burde jeg besøke denne plassen? Vil jeg få en bedre villmarkfølelse der en her?

Jeg er nyskjerrig.... :)

Annonse
Skrevet

Det er vel først og fremst beliggenheten som gjør Nordmarka attraktiv. I tillegg et det mye stier og mye oppkjørte skiløyper som preppes ofte hvilket gir gode variasjonsmuligheter. Bortsett fra det skiller nok ikke Nordmarka seg ut fra andre skoger. (Eller "marker" som skogen kalles ved byene. ) Jeg ser på Nordmarka som en stor treningsarena og hvis du er ute etter villmarksfølelsen, tror jeg nok du finner den i større grad i skogene enn i markene.

Skrevet

At det er populært å gå i Nordmarka vil jo automatisk føre til en redusert villmarksopplevelse. De bynære områdene er mer for parker å regne. Jeg har vært en del i Nordmarka/Krokskogen og setter pris på naturen der, men med tanke på hvor du bor tror jeg ikke du har gått glipp av noe vesentlig.

Selv bor jeg i Osloområdet, men skal jeg på skogstur foretrekker jeg å reise et stykke vekk for å slippe å tråkke i folk, f.eks. mot svenskegrensen.

Skrevet

Store deler av Nordmarka er så godt som folketom om sommeren. Med mindre man bevisst oppsøker områder med mye folk er ikke andre turgåere noe problem.

Jeg møter i hvert fall sjelden andre utenfor helt bestemte områder. Folket er stort sett konsentrert til terrenget rundt og nord for Tryvann og den sørlige delen av Lillomarka. Mange andre steder får man være for seg selv, også ganske nært bebyggelsen.

På noen grusveier er det syklister, men slett ikke alle. noen steder vokser de igjen på grunn av manglende bruk. Syklister som trener kan være et problem noen steder. de burde være flinkere til å ta hensyn til andre.

Så er det også endel som går tur fordi de faktisk ønsker å treffe andre. Særlig gjelder det Lilloseter og veiene sør for den. Her stopper gjerne folk opp og hilser på venner og kjente. Har inntrykk av at det er de samme menneskene som går de samme turene hver søndag.

Skrevet

Beliggenheten seirer uten tvil.

På 13 minutter med trikken er jeg ved skogsgrensen til Maridalen, 13 minutt med trikk sørover befinner jeg meg på en båt mot en av øyene i Oslofjorden.

Godt mulig det er deilig å bo utenfor bylarmen uten støy og forurensing av alle slag, men jeg har det som plommen i egget. De litt mer planlagte eremitturene går derimot til andre steder av landet, uten at jeg har det dårlig samvittighet av den grunn.

Hilsen meg som aldri kommer til å forstå meg på hvorfor man på død og liv skal måtte få villmarksfølelsen hver gang man beveger seg ut fra stuedøra.

Skrevet

Nordmarka er et fint turområde når en bor i nærheten. Som andre har skrevet skal det ikke så mye til for å finne folketomme områder der. Småflaka-Oppkuven er et av dem, Spålen-Katnosa et annet.

Hvis du, som meg, er nysgjerrig på nye turområder, hvorfor ikke ta turen?

God tur!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.