Svein Skrevet 3. august 2004 Skrevet 3. august 2004 Lovte å komme med tilbakemelding om Trollkyrkjetindane for ei tid tilbake. Gikk 9/7-04 fra Straumsheim, til Straumsheimsetra-Storfjellet-Keipen-Høgekeipen-Straumsheimskaret-Ljøsabreen-Trollkyrkja-Fet. Vestlige tind: Enkel klyving opp til 4-5m under høyeste punkt. Deretter omtrent loddrett. En av de mest luftige tindene jeg har sett. Vil heller kalle den en nål. 800m så godt som loddrett fjellvegg i nordsida. Nåla henger dessuten litt ut i sida slik at den er luftig godt mer enn 180grader. En bred revne i fjellet ved tinden betyr kanskje at deler av den en dag ramler ned i Straumsheimdalen....? Midtre tind: 2 mulige oppganger. Øst for (mot Trollkyrkja), noen tak som jeg prøvde. Tausikring å anbefale (hadde ikke med). Grad?? Tipper en 3'er. Litt utsatt mot Ljøsadalen, 10-20m fall dersom det glipper. Sør for, omtrent midt på tinden var ei bratt renne som jeg ikke prøvde. Fikk dårlig tid. Bratt første 5-6m før en kom over kanten. Jeg så ikke hva som ventet lenger oppe. Bortsett fra at det var innihelv....med fluer, så var det en flott rundtur. Fluene har heldigvis nå gitt seg for i år... Svein Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
gi Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Lovte å komme med tilbakemelding om Trollkyrkjetindane for ei tid tilbake. Gikk 9/7-04 fra Straumsheim, til Straumsheimsetra-Storfjellet-Keipen-Høgekeipen-Straumsheimskaret-Ljøsabreen-Trollkyrkja-Fet. Vestlige tind: Enkel klyving opp til 4-5m under høyeste punkt. Deretter omtrent loddrett. En av de mest luftige tindene jeg har sett. Vil heller kalle den en nål. 800m så godt som loddrett fjellvegg i nordsida. Nåla henger dessuten litt ut i sida slik at den er luftig godt mer enn 180grader. En bred revne i fjellet ved tinden betyr kanskje at deler av den en dag ramler ned i Straumsheimdalen....? Midtre tind: 2 mulige oppganger. Øst for (mot Trollkyrkja), noen tak som jeg prøvde. Tausikring å anbefale (hadde ikke med). Grad?? Tipper en 3'er. Litt utsatt mot Ljøsadalen, 10-20m fall dersom det glipper. Sør for, omtrent midt på tinden var ei bratt renne som jeg ikke prøvde. Fikk dårlig tid. Bratt første 5-6m før en kom over kanten. Jeg så ikke hva som ventet lenger oppe. Bortsett fra at det var innihelv....med fluer, så var det en flott rundtur. Fluene har heldigvis nå gitt seg for i år... Svein Angående midtre topp stemmer det bra med det jeg kan huske. Var usikker på om vi var på vestligste topp, men med din beskrivelse kan jeg slå fast at vi nok stoppa under toppnåla Hadde ikke med tau på denne turen. Forøvrig har jeg vært lite plaga med innsekter i år Geir Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.