Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under innledningen til påska, helgen 3-5 april, hadde vi planer om å jakte sjø-ørret, med overnatting ute i skjærgården utenfor Tønsberg/Nøtterøy. Som sagt så gjort, og for å gjøre historien kort, 4 stenger og en sjø-ørret ble statusen etter 3 dager med intensivt fiske fra både båt og land. Dette la selvsagt ingen demper på kosen med hyggelig selskap, god mat og spenningen.

Vel hjemme igjen søndag formiddag, noe lettere frustrert, hadde jeg valget mellom å synke ned i sofaen og slikke mine "fiske" sår, eller slå til på et tilbud fra en kompis som inviterte til ørretfiske i nyåpnet elv. Jeg var på nippet til å si nei, heldigvis sa jeg ja. Jeg var jo både ferdig påkledd og luktet tur, utstyret var også pakket, trengte bare litt påfyll av mat.

Fremme ved elva fikk vi satt opp campen helt i strandkanten, kunne ikke bli mer vakkert, og ikke lenge etter var vi i fisket, perfekt timet med skumringen på vei. Jeg fant meg en fin plass med muligheten for å kaste i strømmen, på brekk og i rolige partier.

Etter en halvtime slo fiske til, på hektiske 10min, på vei inn i mørket, hadde jeg 3 store ørreter på kroken, 2 slapp, men berget en pen ørret i overraskende god kondisjon.

Vel hjemme veide jeg fisken, og vekten stoppet på 2.4kg, sløyet, og lengden var 63cm. Det ble ørretmiddag, samt at to fine stykker ble røkt i abu-røyken.

Etter en sjø-ørret jakt som ikke ga uttelling, selv om turen ga spenning og var fin, var det godt å få fisk på kroken, for meg i en ny elv.

Takk til Kjetil for invitasjonen, gode råd om fluefiske, godt selskap, og ikke minst god mat!

Del 2:

Etter en hviledag på tirsdag 7 april, som ble brukt til å pakke om for vinterfjell og enda mer påskestemning, la hele familien ivei til fjells for å tilbringe 2 netter på hytte og 2 netter til fjells i Veggli traktene.

Først en hyggelig kveld på hytte fra onsdag til torsdag hos gode venner. Etter frokost pakket vi det siste inn i bilen og kjørte til utgangspunktet for turen til fjells.

I nydelig vær gikk turen opp uten problemer, dvs, pulken kranglet og veltet pga feil pakking de første 200m, men med noen justeringer så gikk resten av turen opp til ca 900moh som en drøm for samboer, en sprek 12-åring og meg.

Første som gjøres når vi kommer frem er å få ut 2 «sniksnører» under isen sånn at en overivrig gutt skal få spenningen i kroppen fra første stund. Så ble campen satt opp, og hu mor var litt skeptisk til denne nye lettvekt lavvu'en, etter å ha ligget i et trygg fjelltelt på andre turer de siste 15 årene. Men det går som jeg håpet, hun koser seg med den gode plassen og takhøyden, alt blir liksom litt lettere synes hun, puuh, der klarte jeg jaggu å forsvare den invisteringen også!

Etter en god middag mens mørket kom sigende, da skjer akkurat det som jeg hadde skrytt av til guttungen, begge snørene begynte å danse i skumringen! Det ble en hektisk løpetur ut på vannet, med puls og stor spenning berget gutten 2 fine ørreter! Ny mark ble satt på, og fornøyde tok vi kvelden alle 3.

Neste dag fikk vi besøk av de fra hytta, og selvfølgelig ventet en spent gutt på en gjevnaldrende kompis, som skulle bli hos oss på fjellet til neste dag. Kompisen var også spent, for han hadde aldri overnattet ute eller fisket på isen før. De storkoste seg med å lage hoppbakke, dro på «ekspedisjon» i nærheten, og sjekket ivrig snører. Fisk ble det på begge gutta, og gjett om stemningen var høy!

Fredagskvelden kom, og og alles bidrag med å samle ved skulle nå toppe nok en flott dag til fjells. Selv noe så enkelt som pølsegrilling blir noe spesielt til fjells. Sakte men sikkert snek trøtta seg på når maten kom ned i magen og varmen fra bålet strålte mot ansiktet. Vår gutt ville helst sove ute ved bålet, og da kunne ikke kompisen være noe dårligere, selv uten å gjort slikt før. Jeg rigget de til på flotte senger av granbar og skinn, og etter 5-10min i soveposen ble det stilt fra gutta, siste de så var stjernehimmelen. Det kan ikke bli bedre!

Lørdag morgen åpnet med knall blå himmel, og ei sol som snek seg opp bak mektige grantrær. Klokken var ca 09, og jeg var noe spent når jeg gikk ut for å sjekke hvordan gutta hadde klart seg ute på natten. Det var et utrolig flott syn å se begge guttene sove slik ute, og stemningen var spesiell med rim på posene som gnistret i morgensola.

Etter frokost begynte guttene igjen å hoppe i bakken sin, samboer lå å grillet seg i sola og jeg passet snørene. Slik gikk dagen frem til det var på tide å pakke, komme seg ned og tilbake til hytta. Guttene satte satte avgårde i fullfart med sekker på og må ha vært fremme ved bilen 30min før oss. Ja ja, den som hadde vært ung og sprek igjen.

Søndagen var det ikke meldt det helt store været, men rundt KL11 på formiddagen klarnet det ganske bra opp, og vi bestemte oss for å ta en fjelltur i merkede løyper. Vel fremme der vi skulle ta kaffe og matpakken, begynte gutta å kjøre og hoppe i bakkene, og de andre koste seg med kaffe, mens jeg måtte bare opp på en liten topp i nærheten.

Alt i alt synes jeg denne påsken ble en innholdsrik ferie med stor variasjon og kvalitet innen friluftslivet. Og det er godt å ha familie som deler samme interesse.

(Bildene er ikke i rekkefølge)

post-5304-133474619365_thumb.jpg

post-5304-133474619369_thumb.jpg

post-5304-133474619374_thumb.jpg

post-5304-133474619376_thumb.jpg

post-5304-133474619379_thumb.jpg

post-5304-133474619382_thumb.jpg

post-5304-133474619384_thumb.jpg

post-5304-133474619389_thumb.jpg

post-5304-133474619395_thumb.jpg

post-5304-133474619398_thumb.jpg

post-5304-1334746194_thumb.jpg

post-5304-133474619403_thumb.jpg

post-5304-133474619407_thumb.jpg

post-5304-133474619409_thumb.jpg

post-5304-133474619428_thumb.jpg

Annonse
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.