Rune Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 Siste uke i juni var jeg en tur på St.Soleibottind. Det var igrunnen en vellykket topptur, selv om det tok sin tid før tåka forsvant i de øvre partier av området. På toppen møtte jeg to spreke jenter. Vi satt å snakket endel om løst og fast, før en av dem lurte på hva navnet Solei - botntind egentlig kom av. De var egentlig ikke særlig opplyst hverken om toppene rundt eller hvor de var. De trodde de var på Lauvnostind , men dengang ei ..... De ble derfor ganske overrasket når de fikk høre at navnet på toppen var, ja nettopp ..... Soleibotnind. Under hovedtoppen, fra vest ..... før man passerer Bukkanosi, ligger det et området hvor vegetasjonen er ganske frodig. Her vokser det endel issoleie. Jeg visste heller ikke hva navnet på toppen kom av, så vi lurte faktisk på om det kom av all is-soleien som vokste i dette området et stykke under toppen ..... altså forkortet til Solei-botntind!? Selve Soleibotn ligger jo betydelig lenger nede, og litt nord-vest for Bukkanosi. En "botn" vet jo de fleste hva er, så det er greit. Vet noen i forumet hva ordet Solei (botn) tind egentlig kommer av PS: Jeg har prøvd å finne ut hva navnet kommer av i litteraturen, men dessverre ikke funnet noe. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 Soleie er en plantefamilie, der bl.a. Issoleia, men også Snøsoleieog andre Soleier. Uten å ha noe mer kunnskap til dette må det nok være at det i Soleiebotn vokser mange Soleier, og at Botnen (og etter denne igjen tindene) har sine navn etter nettopp soleien i botnen. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 Forresten et veldig flott navn, synes jeg Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 Sorry, erikke innlogget. Det ble noe tullete. Jeg mente "Soleie er en plantefamilie, der bl.a. Issoleia, men også Snøsoleie og andre Soleier hører til." Siter
Rune Skrevet 2. august 2004 Forfatter Skrevet 2. august 2004 Jeg vet issoleie hører til Soleiefamilien Julia, så det er greit. Og at denne består av flere ulike planter. Jeg tipper også at navnet Soleibotntind kommer av all (is)-Soleien som vokser både i botnen og på vei oppover mot Bukkanosi. Takk for svaret allikevel Rune. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.