Gå til innhold
  • Bli medlem

Norgesglasset, mye bedre


essem

Anbefalte innlegg

Det bittelille vinduet er erstattet med et mye større. Altså mye bedre. Syns det lastet litt tregt, om det er innkjøringsproblemer eller om det er mye kart som skal genereres... Mye bedre med større vindu i alle fall :D Spesielt hyggelig for oss som bruker Norgesglasset til kart på nettsider, og slipper å kjøre de gjennom en stitch før bruk :)

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norgesglasset er et flott program, men jeg klarer ikke å la være å irritere meg (ja, jeg lar meg lett irritere) over at startsiden er nærkart over Hønefoss.

Kan man ikke starte med et utsnitt med hele landet? Da slipper 98 % av brukerne å zoome seg ut for så å zoome seg inn igjen, og kan bare gå rett til ønsket utsnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ser nå at Gislink har oppgradert med 5 meter ekvidistanse på sentrale strøk. Dvs nær veier eller der det bor folk. Dette er en enorm forbedring! Bruk standard kartvisning og målestokk under 1:11000.

Det er en liten bakdel nå, og det er at man ikke kan få både 5 meter og 20 meter ekvidistanse på samme kartet alle steder. Dette gjør at man kommer inn i "hvitt" område enkelte ganger.

Er det noen som vet om kartverket har alle kartdata for alle fjellområdene med 5 meter liggende og hvorfor de gjør det slik?

post-497-13347462968_thumb.jpg

post-497-133474629687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om kartverket har alle kartdata for alle fjellområdene med 5 meter liggende og hvorfor de gjør det slik?

Kartverket har ikkje 5-meterskoter for dei fleste fjellområda, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg liker nå Arealis-kartet jeg. Særlig at det går an å fjerne alt av hjelpetekster (trykk F11 for å fjerne lista øverst). Ved å velge Kart i menyen kan man få sjøkart også, samt Norge i Bilder. På verktøy-knappen finner man mulighet for avstandsmålinger og utklipp av kartet som man kan linke til. Helt greit kart synes jeg.

http://www.ngu.no/kart/arealis/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.