Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS-tråden


aleks

Anbefalte innlegg

Føler det er på sin plass med en egen tråd for GPS sånn generelt sett. Spørsmål om MapSource og diverse GPSer kan jo taes her, istedenfor å opprette en ny tråd for hvert gps spørsmål.

Jeg kan like godt starte med mitt spørsmål;

Har installert diverse topo-pro kart, pluss da så klart MapSource. Problemet er at det ser ut som et bit i kartet mangler. Hva som er galt aner jeg ikke, men kanskje noen her vet? Legger ved et bilde for å vise hvordan det ser ut. Man ser tydelig at Oslo og omegn er av ypperste kvalitet, mens den store hvite flekken ikke har detaljer i det hele tatt.

post-1603-133474619204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fjerne ting i registeret må en gjøre etter at en har avinstallert program, det kan bli liggende rusk i registeret som må fjernes etterpå.

Under "HKEY_LOKAL_MACHINE" finner du software->garmin->mapsource->families, hvis den ikke ble fjernet under avinstalleringen så heter den "FAM889"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har peiling på hvordan man får frem kompasspila på Garmin 60CSx?

Når jeg klikker meg inn i kompassmenyen, er det bare en sirkel. Se vedlagt bilde. Trykker jeg på meny vet jeg at jeg kan velge mellom kursmarkør og kurspil, men velger jeg pil, kommer det ingen pil.

Noen som vet?

På forhånd, takk.

post-1603-133474630429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er på sin plass med en egen tråd for GPS sånn generelt sett. Spørsmål om MapSource og diverse GPSer kan jo taes her, istedenfor å opprette en ny tråd for hvert gps spørsmål.

Jeg kan like godt starte med mitt spørsmål;

Har installert diverse topo-pro kart, pluss da så klart MapSource. Problemet er at det ser ut som et bit i kartet mangler. Hva som er galt aner jeg ikke, men kanskje noen her vet? Legger ved et bilde for å vise hvordan det ser ut. Man ser tydelig at Oslo og omegn er av ypperste kvalitet, mens den store hvite flekken ikke har detaljer i det hele tatt.

Har hatt det noen ganger selv.

Virker mest som det er et "minneproblem" på et eller annet hvis.

Noen ganger det kommer en slik flekk, har og sett noen svarte punkter. men de endrer seg avhengig av zoom.

Har sendt over kart til gps selv med slik flekk og de har kommet inn.

Er det samme flekk som mangler hver gang ville jeg installert kartet på nytt.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først velge et mål (veipunkt eller punkt på kartet) før kompasset vet hvor du vil.

Men hvorfor må kompasset vite hvor jeg skal? Kan den ikke bare sånn helt uten videre fungere som et normalt kompass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hubroen sier så må du navigere til et gitt mål før pila dukker opp.

Pila på gps'en må ikke forveksles med den som er på et vanlig kompass. Gps-pila peker dit du skal, mens ei vanlig kompasspil peker som kjent mot nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps-kompasset er et ekte kompass. Selv om du ikke navigerer og pila ikke vises så vil kompasset vise hvor nord er. N på kompassringen vil alltid stå mot nord. Dessuten har du ei nord-pil på kartsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda flere GPS-spørsmål til de som vet! :lol:

Har nå skaffa meg et 2GB minnekort til GPSen, men er det mulig å se inne på GPSen hvor mye plass som er igjen på minnekortet? Og vil et større minnekort føre til at jeg har plass til flere kartplater og en lengre sporlogg? Eller er det noe automatikk i hvor lang en sporlogg kan være?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleks:

Ja, du kan sjekke brikken på gps, se bildet.

Sporloggen kan ha maks 10000 punkter. Det lagres automatisk(hvis du har haket av for det) sporlogg(er) hver dag på gps(brikke), der kan det lagres

uendelig med sporlogger.

post-1089-133474632175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dårlige erfaringer med Satmap har jeg blitt skeptisk til nyutviklede GPS-modeller. Jeg har derfor sett på Garmin 60csx som ser ut til å være en velprøvd modell og er forbi stadiet for barnesykdommer. Er det et godt valg, eller har noen et bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dårlige erfaringer med Satmap har jeg blitt skeptisk til nyutviklede GPS-modeller. Jeg har derfor sett på Garmin 60csx som ser ut til å være en velprøvd modell og er forbi stadiet for barnesykdommer. Er det et godt valg, eller har noen et bedre forslag?

Det er et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dårlige erfaringer med Satmap har jeg blitt skeptisk til nyutviklede GPS-modeller. Jeg har derfor sett på Garmin 60csx som ser ut til å være en velprøvd modell og er forbi stadiet for barnesykdommer. Er det et godt valg, eller har noen et bedre forslag?

Som E.R skriver så er Garmin 60csx et godt valg, lett å bruke, faktisk lettere enn Oregon. Men en får ikke fullt utbytte av de nye

Topokartene, skyggefunskjonen og 3D visningen får en ikke frem på kartet. 3D funksjon er bare en vits, veldig dårlig. Ellers trenger en ikke

bla seg tilbake i menyen som en må gjøre med Oregon....er nå blitt vant med det, men det gikk en stund:?

Fordelen med f.eks Oregon er at den er litt mindre, større/klarere skjerm, fullt utbytte av Topokartene. Barnefeilene er begynt å

forsvinne på Oregon også, en feil stor feil som ikke (enda) er rettet er at en ikke kan nullstille km teller på en skikkelig måte. En funksjon jeg liker

veldig godt med Oregon er profilendringen:)

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt.

Har klart å mistet/rotet bort Mapsource cden til min Garmin 60csx å etter en reinstall på pcen så har jeg det ikke lagret der lenger heller.

Noen som vet hvor jeg eventuelt kan få tak i det?

Har søkt på nettet men kun funnet oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra E.R. og asghegg :D

Jeg har også lest litt i andre tråder på Fjellforum som omhandler 60csx, der min oppfatning av dette som en velprøvd modell blir bekreftet og dermed er valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.