Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostinder, Sagi, Mjølkedalpiggen og Langeskavlstind

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk en utrolig flott travers ved Eidsbugarden på onsdag i forrige uke, som jeg vil anbefale på det varmeste. 6 stk 2000 meterstopper på ca 12 timer.

Startet innerst fra Koldedalen og gikk opp til Uranostind S. Derfra veldig greit til Store Uranostind. I klatreføreren står det grad 3 klatring, men dette er overvurdert. Dette er en 2'er som kan gåes usikret i tørt ver.

Fra Uranostind lett bort til Slingsbytinden. Deretter ned igjen i skaret og en liten brepassering over til foten av Sagi. Denne er enkel å klyve. Deretter ned igjen til skaret og bortover til Mjølkedalspiggen. 2'er klatring siste 10 metrene opp til toppen.

Ta nå ned igjen til Mjølkedalsbreens øverste del og bortover til Langeskavltind. Denne bestiges lett fra nordsiden. Derfra er det en LANG tur tilbake til Koldedalen, men uten noen form for brepassering.

Konklusjon:
En flott klyvetur og minimalt med brepassering. Jeg gikk solo og følte ikke at jeg tok noen stor risk over de "snille" breområdene. (oppholdt meg ca 30 minutt på bre i løpet av turen)

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Innlegget ovenfor var av undertegnede !!

Forøvrig så jeg denne dagen noen som rant ned østsiden av Uranostind på ski. Dette så veldig eksponert ut ettersom det midtveis er et klippeparti som må rundes. Et fall i øverste del vil derfor være fatalt !!!

Skrevet

Lyngve: Flotte turer du har gått. Men etter å ha møtt mange toppturelskere de siste årene vil jeg på en skala fra veldig pysete, pysete, normal, gær'n, svært gær'n - plassere deg under sistnevnte kategori. Får veeldig mange vil det som du beskriver som greit, være utfordring mer enn nok. Det kan være kjekt å ha i bakhodet når du skriver..

Det er bare noe som har slått meg i det siste, ikke bare i dine innlegg, men generelt, en del uttalelser / beskrivelser fra folk som er Veeeldig solide..

Tenker på Storen pluss Skagastølsryggen til helga - hvordan ser det ut tror du? Var det store snømengder, eller bare noe som vil forsvinne ved varme. Var varmt i helga...

Skrevet
Forøvrig så jeg denne dagen noen som rant ned østsiden av Uranostind på ski. Dette så veldig eksponert ut ettersom det midtveis er et klippeparti som må rundes. Et fall i øverste del vil derfor være fatalt !!!

De sporene satt vi også og så på fra toppen av Sagi nå i helgen. For oss er det nesten ufattelig at noen har våget å kaste seg utfor der på ski. :shock:

Og Lyngve,

det er vel å ta litt i når du skriver "veldig greit" til store Urdanostind fra søre (opp søreggen)? :? Den ryggen er nokså luftig og utsatt og krever litt erfaring før den gåes. Enig at den fint kan gåes uten sikringsutstyr i tørt og fint vær, men da bør man være fortrolig med sånt terreng. Det er ikke mye rom for snubling på den eggen. :roll:

Det var forresten kanskje dine spor vi så da i snøfonna opp mot Sagi? Vi gikk i noen spor som var noen dager gamle i fonna på sørøstsiden, mot Mjølkedalspiggen. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Å kalle brepassasjen mellom Slingsbytind og Sagi, egentlig Urdaknatten, snill, er det dummeste jeg har hørt.

Skrevet

Det er Slingsbytinden Lyngve snakker om, ikke Urdaknatten... Men er litt enig med deg Espen. Bre er bre, og der oppe er sprekkene nesten over alt. Man kan føle seg frem (pigge seg over breen) eller forsøke å lese den som best man kan og satse på at man ikke har maks uflaks. For det er klart, man skal ha en del uflaks for å tråkke ned i en av sprekkene. "Snill" bre, kanskje ja, men det er bedre å passere en stygg bre uten å havne i en sprekk enn å skli ned i en liten sprekk på en snill bre.

Det er nok lite sprekker akkurat på flata og en viss tykkelse på de fleste snøbruene, men å anbefale andre å gå der uten bretustyr er kanskje å dra den litt langt. Enhver for gå hvor man vil og gjøre de vurderinger man vil, man en generell anbefaling av brepassasje uten forbehold om breerfaring bør kun gjøres de steder hvor man er 10000% sikker på at det ikke er sprekker..

Skrevet

Rett nordøst for Slingsbytinden hadde Skogadalsbreen noen ENORME sprekker! :shock: De begynte litt nord for breens høyeste punkt (der Skogadalsbreen møter Urdanosbreen), og gapte imot oss et stykke nedover breen. Den breen så ikke pen ut! Selve bandet hvor breene møtes så sprekkfritt ut, men du skulle ikke langt mot nord før du ville blitt bremat uten sikringsutstyr.

Skrevet
Å kalle brepassasjen mellom Slingsbytind og Sagi, egentlig Urdaknatten, snill, er det dummeste jeg har hørt.

Jeg gikk ikke på Skogadalsbreen hvis du tror det. Jeg holdt meg på sydsiden av bandet bort til Urdaknatten, delvis på blåis. Jeg bruker ordet "snill", når jeg bedømmer risikoen for å havne i en bresprekk for meget usannsynlig. Men for all del risikoen vil alltid være der på bre. Som tyskerne sier: "Gletcher haben immer Spalten" (isbreer har alltid sprekker)

Gjest Anonymous
Skrevet

Gikk du delvis på blåis høres det tryggere ut, men kan ikke skjønne at det skal være så mye blåis der nå... Uansett, overgangen mellom Skogadalsbreen og Uranosbreen er ikke noe å kødde med, etter min mening..

Forøvrig hørtes det ut som en super tur :wink:

Skrevet
Lyngve: Flotte turer du har gått. Men etter å ha møtt mange toppturelskere de siste årene vil jeg på en skala fra veldig pysete, pysete, normal, gær'n, svært gær'n - plassere deg under sistnevnte kategori. Får veeldig mange vil det som du beskriver som greit, være utfordring mer enn nok. Det kan være kjekt å ha i bakhodet når du skriver..

Det er bare noe som har slått meg i det siste, ikke bare i dine innlegg, men generelt, en del uttalelser / beskrivelser fra folk som er Veeeldig solide..

Tenker på Storen pluss Skagastølsryggen til helga - hvordan ser det ut tror du? Var det store snømengder, eller bare noe som vil forsvinne ved varme. Var varmt i helga...

Jeg skal innrømme at Sør-ryggen på Uranostind er litt for luftig for den gjennomsnitlige fjellvandrer. Men for den erfarne fjellvandrer som gjerne går på Store Austabottind og Skardstind er også sør ryggen på Uranostind overkommelig.

Skagastølsryggen til helga er for tidlig. Det var mye snømengder på ryggen og det tar mer enn 1 uke før ryggen blir noelunde tørr.

Jeg stusset også på at det var svært få folk på Storen i forrige uke, når været var så bra. Det kan nok tenkes at det fortsatt ligger en del snø og is både via Heftey og Andrews, og at de fleste venter litt på bedre forhold.....

Skrevet
Det var forresten kanskje dine spor vi så da i snøfonna opp mot Sagi? Vi gikk i noen spor som var noen dager gamle i fonna på sørøstsiden, mot Mjølkedalspiggen. :-)

Helt riktig. Foresten var jeg bare på Sydtoppen på Sagi siden denne er den eneste med primærfaktor >30 meter. Jeg gidder ikke å samle på 10 metre lenger spesielt ikke når det er lange omveier :?:

Sydtoppen og Nordtoppen på Sagi skal faktisk ha samme høyde. Er det noen som har kontrollmålt dette? Jeg synes faktisk at Nordtoppen så høyere ut, så det er godt mulig at jeg må tilbake hit for å bestige denne også for sikkerhets skyld :wink:

Skrevet
Lyngve: [...] Får veeldig mange vil det som du beskriver som greit, være utfordring mer enn nok. Det kan være kjekt å ha i bakhodet når du skriver..

Jeg blir ikke det minste provosert av at Lyngve karakteriserer sørryggen på Uranostinden som "veldig greit". Dette til tross for at jeg sikkert ikke ville turt å gå den selv - selv i "tørt vær". Det kan være interessant å lese om høyst subjektive, men ærlige!, oppfatninger av vanskelighetsgraden uten at det hele tiden tas en masse forbehold. Det er jo sjelden tvil om hva som er turrapporter fra småbarske tinderanglere og hva som er forsøk på objektive rutebeskrivelser myntet på den gjennomsnittlige fjellfant.

Jeg vil derfor lansere en variant av Mortens formaning ovenfor. "Det kan være kjekt å ha i bakhodet når du leser.." Det plasserer tolkningsansvaret der jeg mener det hører hjemme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg gjekk Uranosryggen frå sør saman med ei venninne som fører frå Tyinholmen denne somaren - ho er rimeleg kjent med andre ord. Me tok med både klatreutstyr og breutstyr for turen, og for meg var det ein heilt sjølvsagt ting. Men det er klart slikt er subjektivt. Me gjekk rett nok usikra heile vegen fram til siste klyvinga opp mot Store. Då kom ei skikkeleg regn-og haglbyge. Så me sikra to taulengder til topps.

Eg skriv dette fordi dette var ein dag med knallvèr. Men frå klokka tre til fem kom denne svært lokale byga. Ta difor alltid med utstyr når de går slike turar. Får ein ikkje bruk for det, så får ein heller trøyste seg med god trening som følgje av ekstra vekt i sekken;)

Tora

Skrevet

Helt enig Tora, av to grunner:

-det er veldig kjipt å måtte snu like før toppen fordi man ikke har tatt med nødvendig sikringsutstyr (tau, stegjern, isøks etc)

-det er veldig kjipt å gå seg "fast" og ikke ha tau i sekken

Og ekstra vekt er bra for treningens skyld....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.