Gå til innhold
  • Bli medlem

Merida sykkel..

Skaubjønn

Anbefalte innlegg

Hei Hei..

Jeg kjøpte meg en slik:

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.merida.no/getfile.php/661673.678.yrbwdxubee/08_Carmel.jpg&imgrefurl=http://www.merida.no/index.php%3Fcat%3D99304&usg=__e4epN-pmDIM-nJfLbGIwLMeLDGk=&h=638&w=1024&sz=257&hl=no&start=6&um=1&tbnid=d66CyfBMEmUWTM:&tbnh=93&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dcarmel%2Bdisc%26hl%3Dno%26sa%3DN%26um%3D1

i fjor sommer, og er meget fornøyd med den, MEN en ting som irriterer meg...

Når jeg skal sykle på asfalt eller i oppoverbakke, så liker jeg å låse demperen med lock out systemet på rattet, dette er ikke noe problem! men når jeg trykker på knappen på rattet for og låse opp igjen demperen, så vil den ikke låse seg opp!

jeg må liksom bøye meg ned til demperen og fysisk vri om knappen. så det er nede ved demperen den henger, ikke noe i wier systemet ned til demperen.. er dette vanlig? flere som har opplevd det samme? leverte sykkelen til rep. på fredag så hører nok snart fra de...

men det skal ikke være sånn?!?!? har jeg rett på ny demper hvis problemet ikke kan fikses? betalte over 10 000kr for sykkelen med div utstyr, noe som er rimelig mye penger for meg, så vil at det skal funke som det skal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg kjenner ikke til løsningen til Merida på den demperen du har.

At det blir plunder med Remote Lockout er vel ingen bombe. Jeg tror disse løsningene er mer eller mindre vellykket..

Da dette kom skulle alle high-end sykler ha det montert men nå er det ikke fullt så vanlig. Jeg kjøpte selv en fullspekket carbon off-road i fjor og Remote Lockout var ikke opsjon en gang.

Hvis du ikke får orden på dette kan du jo vurdere å koble bort hele stasen?

Jeg sykler ganske mye i terreng og også noen terrengritt uten. Dessuten sparer du jo litt vekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, trenger jo strengt tatt ikke lock out fra rattet, men vil jo at det skal fungere når jeg først har det... fjerner jeg systemet så funker ikke lock outen i det hele tatt.. da er demperen konstant myk.. det "justerings" hjulet nede på demperen der wieren er festet, har ikke egne hakk som den låser seg i.. tar jeg bort wieren så står den på det mykeste, vrir jeg da hjulet i låse posisjon og slipper, så fyker knotten tilbake med en enste gang.. det er wieren fra rattet som holder knotten i lock posisjon...

fryktelig dårlig forklaring dette her, men håper du/ dere skjønner hva jeg mente... med andre ord, jeg må ha lock out fra rattet med denne demperen, ellers må jeg bytte demper.. og jeg har ikke lyst til å betale for ny demper fordi en feil fra produsent tvinger meg til det.. så det må jo være en garanti sak? sykkelen er jo bare 9 mnd gammel eller noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke dette systemet, har ikke merida sykkel og forsåvidt ikke demper - men: Ut fra beskrivelsen din høres det ut som om vaieren mellom styre og demper trenger smøring. Det er ingen problem å stramme en vaier som går littegrann tregt (lockout-bryter skrus PÅ), men når du slakker den (lockout hendel skrus av) går vaieren ikke tilbake igjen - det går akkurat litt for tregt gjennom strømpen i forhold til den kraften som drar i vaieren. Dermed må du ned på demperen og tilføre mere "returkraft" med fingrene.

Smør vaier, smør vaier, smør vaier .... Men dette har du selvsagt prøvd for lenge siden... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, stemmer... har smørt wier.. men grunnen til at jeg utelukker at treg wier er problemet er:

hvis jeg ikke sitter på sykkelen, og så trykker på lock knappen på styret og låser demperen, og låser den opp igjen uten

og ha tilført demperen noe vekt/ belasting så funker systemet utmerket... men hvis jeg låser demperen og tilfører demperen vekt i låst tilstand for så og låse opp igjen, så går det ikke.... så det må være noe i demperen som låser seg idet demperen blir utsatt for en liten belastning... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Uansett er det jo ikk slik det skal være. Ta med deg gaffelen til forhandleren du kjøpte den av, og får de til å se på det. Hvis den kun er et år gammel, skal dette helt klart gå som en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.