Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur på Rasletinder, Kalvehøgda og Leirungskampen 18. april 2009


askogvoll

Anbefalte innlegg

Rundtur på Rasletinder, Kalvehøgda og Leirungskampen 18. april 2009

Hvordan skal man beskrive en tur som de fleste andre har gjort ved åpningen av riksvegen på Valdresflya. Uansett, denne gangen måtte det litt planlegging til for å ”rekke” turen pga nattestengingen av valdresflya. Avreisen fra Bartebyen ble derfor noe tidligere enn vanlig for å komme meg på innsiden av bommen før den stengte for kvelden.

Turen jeg skulle gå var kanskje litt av den lengre sorten, og en avtale i Bartebyen, førte til at eg måtte komme meg ned fra fjellet før det ”stengte” på lørdagskvelden. Vekkerklokken ringte 04.45, og det var rundt ti minusgrader inne i bilen da jeg våknet. Colaen som jeg hadde holdt flytende i soveposen smakte godt med en pose med Real turmat, og jeg var på veg innover fjellet litt etter kvart over fem.

Dagens første mål var toppen var Østre Rasletinden, og jeg stod der klokken 07.15, med Valdresflya opplyst i pastellfarger. Vakrere kan det nesten ikke bli :( . Turen går videre over Rasletinden, Munken, Austre Kalvehøgde, Nørdre Kalveholotinden, hvor jeg tar en lengre pause når jeg kommer til Vestre Kalvehøgde noen timer senere. Treffer på en hyggelig kar jeg traff forrige kveld på Valdresflya Vandrehjem, og legger av til et kvarters pause og en prat der. Etter en hyggelig prat og noe å bite i må turen gå videre, jeg sier ”god tur videre” til denne karen, og ferden min går videre mot Leirungskampen.

Vanskelighetsgraden stiger noen hakk da jeg begynner å bevege meg eggen mot Leirungskampen. Arne fra www.tinderangling.no hadde sagt at det kunne være litt vanskelig å finne riktig veg ned, og det stemte denne gangen også. Etter mye knoting frem og tilbake, opp og ned finner jeg en snørenne jeg følger litt ned for så å traversere et hylleparti for å omgå hammeren som sperrer for nedfarten. Skiene er til stadighet i vegen, og jeg kjenner til tider varmen av irritasjon inni meg nå skiene henger seg fast uansett hvordan jeg går, klyver og beveger meg. Eggen videre etter hammeren er ikke direkte enkel, og den blir ikke noe lettere med skiene på sekken og et par staver som ofte kommer i vegen når jeg må klyve på nedsiden av de småtoppene som er på eggen. To plasser må jeg et stykke ned og traversere over et par snørenner for å unngå et par utsatte plasser. Jeg går innom kandidaten som Arne mente jeg burde få med meg, og fortsetter å irritere meg videre når jeg må klyve et stykke ned her, og skiene henger seg fast i alt av stein og mose. Klyvingen mot Leirungskampen fra Kandidaten er ikke noe spesielt vanskelig, og jeg følger et hylleparti før jeg går i en renne som leder mot Leirungskampen. Ikke noe spesielt vanskelig opp denne.

Jeg bruker lang tid mellom Vestraste Kalvehøgde og til Leirungskampen, og tempoet må opp om jeg skal ha litt margin til stengingen av vegen. Det går ikke videre raskt å gå ned nordvestryggen av Leirungskampen da det er klaris ned mesteparten av skråningen. Etter ca hundre meter med ytterst forsiktig gange finner jeg ut at det ikke går, og at jeg må ha på meg stegjern. Idet jeg setter sekken på bakken, og drar ut stegjernene forsvinner Nalgene flasken min utfor kanten og forsvinner ned mot vannet som er vest for Svartdalsbandet på ca 1500 moh. Den som måtte finne en blå Nalgene flaske der må gjerne sende en PM til meg… Uansett, med stegjernene på går ferden mot Svartdalsbandet lettere og det tar derfor ikke så altfor lang tid før jeg er nede i dalbunnen. Siden vannflasken er borte så har jeg ikke noen grunn til å ta noen pauser før jeg treffer riksvegen (for den som måtte lure så hadde jeg i løpet av turen drukket halvannen liter med vann allerede). Turen ned Leirungsdalen går bra med unntak av det lille stykket fra Svarthåmmarbue og til riksvegen.

Arne plukker meg opp, og kjører meg til Valdresflya Vandrehjem (litt hjelp må man jo unne seg). Etter tolv og en halv time avsluttes dagen med et godt og lett måltid på Bessheim før turen går hjem til Bartebyen :cool:

post-2512-133474618303_thumb.jpg

post-2512-133474618322_thumb.jpg

post-2512-133474618337_thumb.jpg

post-2512-133474618351_thumb.jpg

post-2512-133474618367_thumb.jpg

post-2512-133474618388_thumb.jpg

post-2512-133474618403_thumb.jpg

post-2512-133474618419_thumb.jpg

post-2512-133474618435_thumb.jpg

post-2512-133474618452_thumb.jpg

post-2512-133474618469_thumb.jpg

post-2512-13347461849_thumb.jpg

post-2512-133474618506_thumb.jpg

post-2512-133474618526_thumb.jpg

post-2512-133474618542_thumb.jpg

post-2512-13347461856_thumb.jpg

post-2512-133474618569_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende vintereventyret snart er over, men da er det bare å starte på våreventyret på Sognefjellet når vegen åpner for sommeren 8)

Jeg er blant dem som liker å starte grytidlig om morgenen, men det er ikke alltid at turselskapet jeg har med er så begeistret for å starte for tidlig.. :wink:

Pastelltimen gir ofte et veldig fint lys, og det er absolutt en del av "fjellfølelsen" jeg søker ved å starte tidlig om morgenen. Skulle nesten lyttet til Vårsøg av Sigmund Groven når solen bikker over fjellene og skaper et magisk lys.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var over mange av de samme toppene på lørdag, jeg også. Dog noe senere enn deg, ettersom jeg startet fra Oslo omtrent samtidig som du sto på Austre Rasletind 8)

I tillegg satte jeg opp camp på Raslet før jeg gikk videre, så var nok en av de siste ned fra toppene på ettermiddagen.

Gidder du tegne inn ruta du gikk opp på Leirungskampen på bilde DSC02357.JPG.

Jeg sto og så litt på det selv og lurte på hvor det var best å gå. Nå hadde jeg ingen planer om å gå over siden jeg skulle ned igjen til frøken som venta ved teltet, men jeg lurer nå som regel uansett der jeg står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var mer eller mindre greit å komme seg til Leirungskampen fra Vestraste. Ski, sekk og staver, alt som dytter på kronglete og utsatte passasjer er til å bli sprø av!

Selv om dette med unntak av veien videre til Leirungskampen og kanskje også Nordre Kalveholotind er en klassiker for de store massene så er det en knalltur! Hadde en flott tur der våren 2006, men på tilbaketuren fra Rasletind løsna ene skibindinga og ga meg masse trøbbel helt til Valdresflyvegen.

JPV var vitne til et drittsinne uten like fra min side da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å tegnet inn ruten her. Der det er røde prikker måtte jeg omgå ved å gå ned en 20 - 30 meter. Jeg fulgte bare hyllepartiet rundt, og har ikke noe bilde av det videre rennesystemet.

Det var forsåvidt greit å ta seg fra Vestraste til Leirungskampen, men det tok lang tid pga skiene som hektet seg fast i det meste, samt at jeg gikk feil et par ganger. Og jeg måtte gå tilbake for å finne den "riktige" vegen.

Jeg så at det var en del mennesker bak meg i løypa da jeg var på veg over til Leirungskampen, og det var allerede en del mennesker på toppen av Vestre da jeg var på toppen. Nordre Kalveholotind er jo en relativt bra omveg :D

post-2512-133474618788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur dette her! Jeg har også sansen for å starte tidlig, både pga fin stemning når sola er i ferd med å dukke opp, men også fordi en rett og slett får mye mer ut av dagen.

Ja, det stemmer, du var ikke direkte blid den gangen Øyvind :D Men vi kom oss jo ned begge to.

Det var mindre snø i fjellet enn jeg hadde håpet på. Tror det var mye mer i fjor på denne tida? Det betyr jo bare at det er ingen tid å miste, vi må snart til fjells igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å tegnet inn ruten her. Der det er røde prikker måtte jeg omgå ved å gå ned en 20 - 30 meter. Jeg fulgte bare hyllepartiet rundt, og har ikke noe bilde av det videre rennesystemet.

Det var forsåvidt greit å ta seg fra Vestraste til Leirungskampen, men det tok lang tid pga skiene som hektet seg fast i det meste, samt at jeg gikk feil et par ganger. Og jeg måtte gå tilbake for å finne den "riktige" vegen.

Jeg så at det var en del mennesker bak meg i løypa da jeg var på veg over til Leirungskampen, og det var allerede en del mennesker på toppen av Vestre da jeg var på toppen. Nordre Kalveholotind er jo en relativt bra omveg 8)

Takker.

Ser du gikk "helt rundt", slik som jeg trodde. Jeg lurte litt på om det var mulig å sikk-sakke seg opp berget, men klarte ikke se om det var noe særlig til hyller å gå på. Mener også jeg har lest en plass at det krevde rappellering ned i skaret, så trodde kanskje at ruta du har tatt er den greieste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.