JPV Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Fredag Jeg ankom Heimsand camping i 18-tida på fredag. Pakka ferdig sekken, og la i veg innover retning Russvatnet. Det gikk ganske trått innover, råtten snø og fint lite feste under skia. Målet var Blåtjønnodden, men på grunn av sliten kropp og unødvendig sliting nøyde jeg meg med ca halve distansen fra Russvassbue. Lørdag I 5-tida natt til lørdag våknet jeg av en høylytt rype-konsert rett utenfor teltet. Moro, tenkte jeg, men sov en halvtimes tid til før jeg gikk løs på frokosten. Kl.6.30 var jeg klar til avmars, med Veotindene som mål. Det gikk greit å skøyte innover isen til Blåtjønnodden, der det var på med fellene. Tok det ganske med ro innover, men føret var veldig fint såpass tidlig på dagen. Endelig var jeg inne ved "foten" av Nordre Veotind. Da jeg nærmet meg toppegga ble jeg litt skeptisk. Jeg visste at de kunne by på utfordringer, men det såg jo ganske umulig ut på litt avstand. Etter å ha måket vekk litt snø og tenkt meg om så fann jeg løsninga og kom meg opp. Var på begge toppene, men syns de var ganske ekle. Jeg rann nedatt og kryssa breen mot Nordre Styggehøbreatind. Opp her var det BRATT, og jeg valgte å ta skia i hendene og gå i ura som stakk opp fra snøen. Det var virkelig godt å komme til topps. Utsikta mot Store Veotind var upåklagelig. Såg også fornøyd tilbake på Nordre Veotind som jeg slet med for litt siden. Var litt skeptisk til å krysse breen mot Veotind, men det skulle jo være trygt å gå der. Det hadde vært folk der dagen før, så jeg hadde spor å gå etter. Dermed slapp jeg å tråkke spor til fots oppover den bratte snøfonna opp mot toppen. Og for en utsikt som møtte meg Dette mener jeg definitivt er en av de flotteste utsiktstoppene i Jotunheimen (blant de jeg har vært på). Klokka var nå 13, og planen videre var Søraustre Styggehøebreatind og muligens videre til Surtningtinder. Jeg bestemte meg kjapt for å droppe Surtningtinder, og heller nyte utsikta fra toppen. Jeg satt der i 2 timer og berre nøt livet Men jeg måtte videre, og rann kjapt og gæli og over breen mot Søraustre Styggehøebreatind. Denne gikk greit å bestige. Utsikten tilbake mot Store Veotind og mot Surtningssue var flott! Returen tilbake til teltet var gjort unna på ca 1 time. Søndag I dag var målet Surtningtinder. Været var spådd grått, men da jeg våknet såg det overraskende mye bedre ut. Jeg kom meg i gang litt senere enn på lørdag. Det er en lang og seig bakk oppover mot det første toppunktet, og den sugde krefter ut av beina. Da jeg endelig var oppe ble jeg møtt av en veldig kraftig vind! Det var et slit å få bytta til tørre klær her Første toppen som stod for tur var Nestaustre Surtning. Flott utsikt oppover mot stortoppen herfra. Det var spor ut til toppen, sannsynligvis 500fjell sine? Jeg droppa midttoppen, og gikk tilbake retning austre. Egga ut til denne var morsom og utfordrende. På grunn av vinden ble det bare korte stopp på toppene i dag. Siste toppen var Surtningsoksle. Denne var jo særdeles enkel, men vinden gjorde sitt for å stoppe meg her også. Måtte legge en kampestein over ski og staver da jeg tok siste skritta mot toppvarden. Flott utsikt mot breen som henger utfor stupet retning stortoppen. Nedatt ble det noe ustø renning pga vinden. Vinden gjorde sitt for å hindre meg i å komme til topps, og nå ville den jaggu stoppe meg fra å komme meg nedatt også! Etter ca 1 time var jeg ved teltet igjen. Pakka i hop og satte i gang en seig tur nedatt til Heimsand camping. Var både sliten, sulten og tørst da jeg kom meg i bilen retning Beitostølen, og sjelden har en cheeseburger og ei kald pepsi smakt bedre Høydepunktet på turen var uten tvil Store Veotind, med Søraustre Styggehøebreatind som en god nummer to. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyvindbr Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Detta var deg vel unt! Ble rastløs av å se på bildene jeg nå. Ble hekta på dette området i fjor. Ellers må jeg se å lære meg å ta like bra bilder som deg. Bildene taler for seg. Ingenting er som å kose seg på en stortopp i timesvis! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Den lørdagen må ha vært en drømmedag! Fint å telte, spise frokost og kunne gå rett på sak uten lange innmarsjer. Var det mye snø igjen på Russvatnet nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Ser ut som du også fikk nytt helgen til fulle JPV Jeg så etter teltet ditt, men fant det ikke da jeg skøytet over Russvatnet i 05.30 tiden på lørdag... Kommer med full rapport i ettermiddag. Busken: Ikke mye snø på Russvatnet, en blanding av is og noen snølag. Jeg brukte under en halvtime fra Russvassbue til Blåtjønnodden på morgenskaren! Det var noe annet enn gjennomslagsføren noen andre har opplevd ser jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JPV Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Vel, nå var det jo en ganske lang innmarsj til Veotindene uansett, dvs ca 1 mil fra teltet i luftlinje. Men ja, det er godt å ha en leir strategisk plassert og bare boltre seg i topper Teltet mitt var nok litt vanskelig å få øye på. Da jeg passerte der "kneika" oppover mot Surtningtindene starter såg jeg en person som forsvant over toppen. Dæven han var tidlig ute tenkte jeg! Så det var nok deg det, 500fjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Ser ut som om du hadde to fine dager i fjellet JPV, og veotinder skal jeg kanskje besøke når sommeren omsider kommer.. Smaker alltid godt med en god cola, og evt noe junk food i etterkant av en tur. Jeg satset på poteter og karbonader denne gangen selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.