MBK Skrevet 17. april 2009 Skrevet 17. april 2009 17.04. - strålende solskinn og flott skiføre!! Turen gikk fra Vesljuvbrean (skisenteret), over Styggebrean, Storjuvbrean, nordre Illåbrean, Tverråbrean og Bukkeholsbrean - og endte i Leirvassbu. Bilder kommer veldig straks! Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
MBK Skrevet 17. april 2009 Forfatter Skrevet 17. april 2009 Siste rest. Kan ikke klage på været iallefall!! Siter
Atomsilda Skrevet 17. april 2009 Skrevet 17. april 2009 Hei MBK!!! Fine bilder, men jeg savner litt tekst under bildene....det blir enda bedre da....mer info til oss!!! Siter
morten Skrevet 17. april 2009 Skrevet 17. april 2009 regner med at du er hjemme nå, samme kvelden - hvordan kom dere dere ned fra Leirvassbu. med ski? Og hvordan opp til skisenteret? Er noen av veiene åpne allerede? Flott tur i alle fall. PS! Midtre Illåbrean, hvor e den? Siter
MBK Skrevet 18. april 2009 Forfatter Skrevet 18. april 2009 regner med at du er hjemme nå, samme kvelden - hvordan kom dere dere ned fra Leirvassbu. med ski? Og hvordan opp til skisenteret? Er noen av veiene åpne allerede? Flott tur i alle fall. PS! Midtre Illåbrean, hvor e den? Veien er brøytet til Sletthamn, så det var å bruke ski ned dit. Veien til Juvasshytta er stengt, åpen til Raubergstulen. Jeg skrev feil bre, det var selvsagt Nordre Illåbrean. Og ang. info under bildene, så kan jeg legge inn det senere! Siter
500fjell Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Noen som kan vurdere om breene (Nordre Illåbrean, Storjuvbrean, Styggebrean, Tverråbrean..) er trygge å ferdes på i Kristi Himmelfartshelgen? Siter
morten Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Noen som kan vurdere om breene (Nordre Illåbrean, Storjuvbrean, Styggebrean, Tverråbrean..) er trygge å ferdes på i Kristi Himmelfartshelgen? Ikke for å være blærete , men det burde du (eller de som skal gå der) gjøre selv når det er aktuelt. Tipper de er rimelig trygge. Siter
500fjell Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Hehe, selvsagt er det vi som tar den avgjørende vurderingen. Tenkte mer generelt om en tur i det hele tatt er realistisk å ta på den tiden, med brepassasjer. Takk for hjelpen. Siter
morten Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Mindre snø i år, men i slutten av mai i fjor var det "no-problemo". Skal du gå på ski noe sted utover mot sommeren i Jotunheimen, så må det vel være her Siter
500fjell Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Ja, disse breene ligger relativt høyt, av landets høyeste. Så å gå samme rute som "MBK" har gjort her rundt 23-24. mai burde vel gå greit. Har tittet på satelittkart for de stedene en i så tilfelle bør holde seg unna mtp. sprekker. I tillegg har det, og vil komme nye centimeter med snø denne uka. Siter
morten Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Ja har nok kommet en del snø, men det er ikke DEN snøen som skal holdeg deg unna å gå i sprekker, det er vel heller den siste nysnøen på åpnede sprekker som kan gjøre det skumlere. 28.05 i fjor så vi ikke så mye som konturene av en sprekk, med unntak av enkelte breglepper oppunder berget noen steder. Siter
knadne Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Ja, disse breene ligger relativt høyt, av landets høyeste. Så å gå samme rute som "MBK" har gjort her rundt 23-24. mai burde vel gå greit. Har tittet på satelittkart for de stedene en i så tilfelle bør holde seg unna mtp. sprekker. I tillegg har det, og vil komme nye centimeter med snø denne uka. Hvor finner du sattelittkart der du kan se sprekker? Siter
500fjell Skrevet 6. mai 2009 Skrevet 6. mai 2009 Jeg ser vanligvis på http://www.gislink.no/gislink/ og går på -> Satelitt- og flyfoto. En del av breene er riktignok snødekt, men om man stiller skjermen på nok kontrast kan en se hvor sprekkpartiene er større enn andre. Har i hvertfall hjulpet meg en del med planlegging av ruter på bre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.