Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

var en tur på dalmannshornet forrige veke. gjekk frå habbostaddalen med retur over saurdalsnibba og bolten. flott tur i fantastisk ver. men møtte ein kjeft....alle skal vist på slogen og stå i kø.

har sett på kartet at det ligg ein topp nordvest for dalmannshornet, 1349 moh. er det nokken frå sykkylven eller andre som har vært på denne toppen? er det muleg å gå sørover frå storevatnet 847 opp til skaret og derifrå vidare nordvestover til toppen? frå dalmannshornet såg dette litt ruskete ut for å seie det mildt.

ove

Annonse
Skrevet

Dere gir meg ideen til et artig (?) prosjekt:

Stien opp fra Brunstadsetra (avmerka på kart Sunnmørsalpane) mot Storevatnet. NV-egga over 1349 og opp på Dalmannshornet. Returen legges over Ytstevasshornet og ned igjen til Brunstadsetra.

Tror jeg har noen bilder av partiet fra 1349 til toppen av Dalmannshornet fra en vintertur opp nordryggen.

Dette vil kanskje gi en indikasjon på vanskelighetene.

Husker jeg la merke til 1349 på denne vinterturen, og tenkte at denne så utilgjengelig ut.

Regner med at det kan være greitt å ta med litt sikringsutstyr på dette prosjektet ;)

Geir

Skrevet
Fant et bra bilde på sida til Kim:

http://www.bergtatt.net/bilder/sunnmore/ytstevasshornet4.htm

Ut i fra dette kan det se ut som om enkleste veien til 1349 er via renna opp til skaret SØ for toppen. Vanskelig å se hvor bratt det er til topps derifra.

Hele eggen ser forøvrig ut som en interessant tur ;)

Geir

På bildet ser det ut til at det bør være rimelig enkelt å komme seg opp i skaret SØ for. Første del fra skaret ser også grei ut. Blir brattere mot slutten, hadde vært artig å prøvd. Går du denne, gir du tilbakemelding?

Et tips:

Etter Ystevasshornet kan du ta retur via egga NV for (ned mot Holetindane). Der ligger en fin tind der også som jeg har fundert litt på om hvordan er. Etter at du har kommet ned mot Holetindane så gå i retning vatnet for å unngå bjørkekrattet som ligger nedover mot Brunstadsetra ;)

Tilbakemelding om denne flotte tinden NV for Ystevasshornet også...hvis du tar den... :)

Svein

Skrevet

På bildet fra Kims Bergtatt ser vi Brunstadtindane også. Helt nord av disse er der en tind på 1320m. Har også fundert på om hvordan denne er. Fra Øverst i Gullmorbrekka går det noen bratt renner opp mot egga som kan være mulig adkomst. Noen som har vært der eller kjenner til noen som har vært der, eller kjenner til noen som kjenner til........ ;) Skal muligens en tur på Gullmorhornet i høst, så da hadde jeg tenkt å se litt nærmere på denne som jeg foreløpig har kalt Brunstadhorn N (1320). Finnes annet navn..?

Skal du ha et annet prosjekt Geir, så kan du jo ta hele denne forrevne tinderekken mellom 1320 og 1524. Tipper det er ganske så luftig ned i Brunstaddalen enkelte steder. Kanskje du kan se nærmere på egga fra turen du skisserte lenger oppe. Det er jo bare et "steinkast" over dalen....

Svein

Skrevet

På bildet ser det ut til at det bør være rimelig enkelt å komme seg opp i skaret SØ for. Første del fra skaret ser også grei ut. Blir brattere mot slutten, hadde vært artig å prøvd. Går du denne, gir du tilbakemelding?

Et tips:

Etter Ystevasshornet kan du ta retur via egga NV for (ned mot Holetindane). Der ligger en fin tind der også som jeg har fundert litt på om hvordan er. Etter at du har kommet ned mot Holetindane så gå i retning vatnet for å unngå bjørkekrattet som ligger nedover mot Brunstadsetra :D

Tilbakemelding om denne flotte tinden NV for Ystevasshornet også...hvis du tar den... :)

Svein

Fant et flott bilde av Holetindane/Ystevasshornet i Fjellhugboka. Der står toppen du nevner tydelig fram. Ser ut som en artig egg dette også.

Forøvrig mente jeg å ta stien fra Storevatnet ned igjen også. Bjørkekratt er ikke akkurat drømmen.

Kanskje du blir med på prosjektet, Svein ? Så slipper jeg å gi deg så masse tilbakemelding :-)

Geir

Skrevet
På bildet fra Kims Bergtatt ser vi Brunstadtindane også. Helt nord av disse er der en tind på 1320m. Har også fundert på om hvordan denne er. Fra Øverst i Gullmorbrekka går det noen bratt renner opp mot egga som kan være mulig adkomst. Noen som har vært der eller kjenner til noen som har vært der, eller kjenner til noen som kjenner til........ :!: Skal muligens en tur på Gullmorhornet i høst, så da hadde jeg tenkt å se litt nærmere på denne som jeg foreløpig har kalt Brunstadhorn N (1320). Finnes annet navn..?

Skal du ha et annet prosjekt Geir, så kan du jo ta hele denne forrevne tinderekken mellom 1320 og 1524. Tipper det er ganske så luftig ned i Brunstaddalen enkelte steder. Kanskje du kan se nærmere på egga fra turen du skisserte lenger oppe. Det er jo bare et "steinkast" over dalen....

Svein

Ut i fra bildet og kartet å dømme ser det ut til å være ei fin skirute mot 1320 fra Brunstaddalen. At fjellsida over er nordøstvendt, gjør at det er mulig å ferdes der uten alt for stor risiko i gunstige perioder. Denne ruta kan sikkert være bra sommerstid også.

Geir

Skrevet

Ut i fra bildet og kartet å dømme ser det ut til å være ei fin skirute mot 1320 fra Brunstaddalen. At fjellsida over er nordøstvendt, gjør at det er mulig å ferdes der uten alt for stor risiko i gunstige perioder. Denne ruta kan sikkert være bra sommerstid også.

Geir

Fra Brunstaddalen....hmm....Har ikke kart foran meg nå, men det er mulig at det er slakt nok hvis man tar av rett etter Brunstadsetra. Litt lenger inn i dalen blir det forholdsvis steilt.

Ang prosjektet ditt lenger oppe, send meg en mail :D

• 5 uker senere...
Skrevet

såg og på denne ruta frå dalmannshornet ja. det bør være mulig å gå frå brunstaddalen og rett vestover retning 1320. ser rimelig greitt ut på kartet og.

men 1320 er vel ikkje høgste punktet på denne egga. var på svendtinden no madag og derifrå hadde eg utsikt rett på heile egga. høgste punktet ligg vel litt lenger sør, vanskelig å lese utav kartet men ca 1360 moh.

dersom dåkke går på denne eller 1349 hadde det vært brillefint med en liten turrapport her.

ove

Skrevet
såg og på denne ruta frå dalmannshornet ja. det bør være mulig å gå frå brunstaddalen og rett vestover retning 1320. ser rimelig greitt ut på kartet og.

men 1320 er vel ikkje høgste punktet på denne egga. var på svendtinden no madag og derifrå hadde eg utsikt rett på heile egga. høgste punktet ligg vel litt lenger sør, vanskelig å lese utav kartet men ca 1360 moh.

dersom dåkke går på denne eller 1349 hadde det vært brillefint med en liten turrapport her.

ove

Har vært på trappene med en tur til 1349, var på en rekog-tur til Dalmannshornet her om dagen. Har fått info med en som har vært på 1349: Opp en lang stein/snørenne til skaret sør for, klyving til topps.

Brunstadtind N(1320): Oppgang både fra Brunstaddalen og fra Gullmordalen. Fra Gullmordalen via bratte renner, fra Brunstaddalen via den brede sida som vises på kartet. Sida kalles lokalt for Kjidalen. Fikk sett godt på den fra Dalmannshornet, noen bratte snøfelter i øvre del som sannsynligvis greit kan unngås på sidene. Hvis ikke bør isøks kanskje være med, iallefall fra nå av og utover. 1320 er derfor en overgangsmulighet :( (tillegg til den sør for Brunstadhornet...)

Egga fra 1320 til Brunstadhornet har flere topper. Travers langs disse er klatring. Flere av rennene opp til egga fra Gullmordalen er farbare uten sikring. Har planer om en tur over 1320, kanskje i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.