Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra start på påska, Dyrdalstinden (1371) i Stordal


essem

Anbefalte innlegg

Våren kom brått på fredag, 15 grader var det når jeg var på vei for å sjekke føret på Høgsvora (1163) med start på Vaksvikfjellet. Fjerde turen til den toppen denne vinteren, bra føre i fjellsida men trått i Kvanndalen. Palmelørdag ble det nesten like varmt, da tok vi Dyrdalstinden (1371) i Stordal. Et skikkelig stilig fjell når en står på parkeringsplassen på Overøye. Enkel tur opp via Dyrdalen, krever bittelitt mer i toppområdet men når føret er bra er det bare å lage seg trapp opp. Det ble en bra start på påska, i morgen kveld skal været bli lettere på Sunnmøre igjen. Når Aafk spiser kanarifricassee i dag, legges lista høyt for påska ;)

Legger ved noen smakebiter fra Dyrdalstinden (1371), enda flere ligger :)her

Etter halv arbeidsdag i morgen står påskefjellet for tur. God påske alle sammen!

post-3473-133474614423_thumb.jpg

post-3473-133474614429_thumb.jpg

post-3473-133474614753_thumb.jpg

post-3473-133474614767_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var palmelørdag som var beste dagen for min del, resten av påska var litt variabel. 7 toppturer og ca 6500hm på for det meste greit skiføre. Litt bløtt i bratthengene på et par av turene. Stordal er ei lita kommune, men har mye fjell å farte på. Kanskje det blir dit i morgen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter topper som ikke krever klatring, sikring på bre eller er særlig utsatte, både med tanke på luftighet og ras. Det betyr i praktis noe på nivå med Store Ringstind i Jotunheimen, hvis du kjenner til den.

Her er noen faktorer som avgjør kvaliteten for mitt vedkommende:

- Variert og passe utfordrende

- Flott utsikt

- Grei atkomst (helst ikke type to timer innmarsj eller 500 høydemeter i strabasiøst bjørkekratt)

- Morsom nedkjøring

Jeg er også interessert i slike topper i Sogn og Fjordane og Hordaland, i tilfelle noen som leser dette er kjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmøre er et svært stort område når det gjelder fjell. Bedre at du spør konkret når du bestemmer deg for å reise til Sunnmøre, så får du gode tips ut fra hvor "basen" blir. Bra skiturer finner du over hele midtre og indre deler av Sunnmøre. Når tid om vinteren er også greit å vite. Været skifter så raskt at føret kan skille seg svært mye fra dag til dag. Også skredfaren. Nå ligger Dyrdalstinden "et steinkast" fra Romsdal, et område som du absolutt også bør se på når den tid kommer. Var forresten på Overøyestolen i går, 1000hm med muligheter for forskjellige typer nedkjøring. Er et type fjell en gjerne gjør opp igjen flere ganger. Du ser fjellet på bilde nr 2 ovenfor. Det passer beskrivelsen din 100%.

Edit: Kan legge til at tilreisende toppturfolk som går etter gode nedkjøringer i dette området, bruker gjerne Fokhaugstova som base. Dermed kan en hente tips også når en er der. Føret og fantasien setter begrensningene :)

http://www.turistforeningen.no/cabin.php?ca_id=1103&fo_id=6292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.