Sunniva Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Har en debatt med en venninne om dette, og nå trenger jeg hjelp av dere for å avgjøre debatten. Vi er altså ikke enig om hvordan man leser av en kartreferanse, så hvilket alternativ er dere enig i? 1. Først øst-vest, så nord-sør 2. Først nord-sør, så øst-vest Greit å gjøre det rett når du står på fjellet og trenger hjelp, så ikke de som skal hjelpe deg havner flere kilometer feil... Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
4x4 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 militærregelen: inn i trusa opp i musa vannrett så loddrett nr.1 e rett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg ville gått for nr. 2 hvis vi snakker om UTM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvis du skal angi koordinater på topokartene 1:50000 går du først vest-øst og så sør-nord. Det står ganske godt forklart nederst på kartet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
havard Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvis du skal angi koordinater på topokartene 1:50000 går du først vest-øst og så sør-nord. Det står ganske godt forklart nederst på kartet. bingo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 I tillegg kan det vera fornuftig å legge til "nord" og "øst" for å ytterlegare presisere kva som kva. Prøver du å kommunisere med ein landmåler, kan du vera ganske sikker på at han nevner nordkoordinaten før østkoordinaten. Det bare er slik:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MH Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Når en skal ta ut koordinater angir en først østlig lengde og så nordlig bredde. En tar altså først langsgående meridianer og så tar en de vannrette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Det var visst ikke så enkelt dette, ikke alle her inne som er enig heller ser jeg Jeg mener man leser den vannrette linja først og så den loddrette, men det er visst ikke helt enighet som det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henrikp Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 det er ikke uenighet tror jeg, folk bare skriver forskjellig... Du skal lese bortover først (Ø-V), deretter oppover (N-S) Som beskrevet i huskeregel fra 4x4... Militære huskeregler kan være litt drøye iblant, men de er i allefall riktige... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MH Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 For de som fremdeles kommer i hug noe av matten fra grunnskolen kan det jo nevnes at koordinater leses av på samme måte som et hvilket som helst annet koordinatsystemer der en snakker om x- og y-akser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bugge Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 UTM (Som er systemet som gjelder for turkart): Øst-vest først, så nord-sør. Dette er standardisert. EDIT: Er ikke UTM tilogmed en NATO-standard? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jankj Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 UTM (Som er systemet som gjelder for turkart): Øst-vest først, så nord-sør. Dette er standardisert. EDIT: Er ikke UTM tilogmed en NATO-standard? Vet ikke helt hva som skal til for å kvalifisere som NATO standard, men det er i hvert fall brukt i NATO. UTM varianten MGRS er et militært NATO påfunn. Du oppgir 10-kilometer, 1-kilometer og som regel hundremeter, d.v.s. 3 siffer for øst- og nordkoordinat. Du må altså holde styr på 6 siffer, en klar forenkling i forhold til fulle UTM koordinater. Det geniale er at 10- og 1- kilometer sifferet står med blå skrift på det blå rutenettet på M711 kartet... hundremeteren kan man ta på øyemål innenfor kilometerruta, eller med kompasslinjalen. 100-kilometer sifferet og over er gitt ved en bokstavkode som dekker en 100-kilometer rute. Typisk gjelder samme bokstavkode for et helt kartblad i M711 serien. Som regel vet både du og de der hjemme sånn noenlunde hvilket kartblad vi snakker om. 10-metring og 1-metring sifferet er som regel bare bryderi til vanlig turbruk-navigering, men kan inkluderes hvis vi ønsker det. Med MGRS er det helt nødvendig å huske på rekkefølgen øst koordinat - nord koordinat. Det finnes masse mer eller mindre ufine "inn huset, opp skjørtet" huskeregler som kan hjelpe deg. Klarer du det er det bare 6 siffer du skal holde styr på.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerberus Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 I tillegg kan det vera fornuftig å legge til "nord" og "øst" for å ytterlegare presisere kva som kva. Prøver du å kommunisere med ein landmåler, kan du vera ganske sikker på at han nevner nordkoordinaten før østkoordinaten. Det bare er slik:) Nå må du huske på at disse landmålerne ikke er helt på nett. De oppfører seg i grunn som normale folk i.o.m. at de nevner x-koordinaten først og så y. Problemet er bare at disse luringene velger å sette pos. x-akse nordover og pos. y-akse østover... Så en UTM-koordinat på landmålerspråk blir (x , y) , eller (N , E). Det skal ikke være lett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Joda det er lett. Fra venstre mot høyre og deretter opp. Dersom Sunniva sitter på ei hytte på fjellet og trenger hjelp kan hun trygt hoppe bukk over landmåleren. Det er redningstjenesten som trenger disse koordinatene og de kan lese kart. Kanskje et lite eksempel er på sin plass. Toppen av Kilafjellet 1086 m har følgende koordinat 503802. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villmarkingen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 ville vel enkelt sagt vest-øst og sør nord......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerberus Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Joda det er lett. Er jo helt enig i det, var mest en kommentar til hvorfor landmålerne ikke holder seg til det samme. Blant annet disse militærreglene (som kan gjøres så grove eller lite grove man ønsker) er jo greie å tenke på skulle man være i stuss. Har hatt 10 studiepoeng landmåling, og fikk aldri noe fornuftig svar på hvorfor disse folkene skulle snu dette på hodet og prøve å forvirre vanlige folk som skulle være så uheldige å støte på en landmåler . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakkeren Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Er jo helt enig i det, var mest en kommentar til hvorfor landmålerne ikke holder seg til det samme. Blant annet disse militærreglene (som kan gjøres så grove eller lite grove man ønsker) er jo greie å tenke på skulle man være i stuss. Har hatt 10 studiepoeng landmåling, og fikk aldri noe fornuftig svar på hvorfor disse folkene skulle snu dette på hodet og prøve å forvirre vanlige folk som skulle være så uheldige å støte på en landmåler . En annen militær huskeregel for sarte sjeler er inn døra, opp trappa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Joda det er lett. Fra venstre mot høyre og deretter opp. Dersom Sunniva sitter på ei hytte på fjellet og trenger hjelp kan hun trygt hoppe bukk over landmåleren. Det er redningstjenesten som trenger disse koordinatene og de kan lese kart. Kanskje et lite eksempel er på sin plass. Toppen av Kilafjellet 1086 m har følgende koordinat 503802. Men blir det ikke motsatt Altså 802 503 dersom en skal ta øst-vest (vannrett) "inn døra" og så nord-sør (loddrett) "opp trappa" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henrikp Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det blir ikke motsatt. i kartreferanse 123456 skal man finne rute 123 ved å starte til venstre og gå mot høyre Deretter 456 oppover. Dette kan da ikke være uklart...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armadaaa! Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 x - akse deretter y - akse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joker Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Men blir det ikke motsatt Altså 802 503 dersom en skal ta øst-vest (vannrett) "inn døra Nei, det blir nok ikke det fordi du begynner alltid nederst til venstre på kartet, og når du så flytter fingeren vannrett mot høyre så treffer du ikke en linje som heter 80, den finner du først når du flytter fingeren oppover på kartet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+ASI Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Isteden for å surre med huskeregler som kan misfoståes, tross alt er øst vest koordinaten de loddrette linjene, og nord sør de vannrette: les eksemplet nederst på kartet Eksempelvis: man har et punkt midt i ei rute sitat fra Norge 1:50000: "Første rutelinje til venstre for punktet" (altså ei loddrett linje vest for punktet) det tredje tallet er "avstand derifra i tideler av ruta" (i dette tilfellet 5 siden punktet er midt i ruta). Deretter (tall 4 og 5) "første rutelinje under punktet" (altså ei vannrett linje sør for punktet.) det sjette tallet blir da avstand derfra i tideler av ruta. Dette står grundig nok forklart, som andre har nevnt, nederst på et hvert kart i Norge 1:50000 med fulle eksempler. Husk bare at kart med sorte rutenett (gamle) ikke stemmer overens med de blå rutenettet. Når det gjelder forvirringen rundt x og y har Armadaa rett hvis man tenker venstre hjørne i kartet som origo (hvilket også er korrekt). Forvirringen kan antakelig skyldes at man tenker at hver rute er et koordinatsystem, den loddrette linja vil da kunne oppfattes som y akse, og den vannrette som x, men det stemmer ikke overens med koordinatene. Antar da at jeg har bidratt til ytterligere forvirring, men den beste forklaringen står på kartet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzi Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvis du vil at et redningshelikopter skal finne deg så burde du følge denne anvisningen: http://www.norskluftambulanse.no/Artikkelliste.aspx?m=406&amid=2697 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strebus85 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 bort til dama opp i skjørtet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.