Gå til innhold
  • Bli medlem

Kartreferanse


Sunniva

Anbefalte innlegg

Har en debatt med en venninne om dette, og nå trenger jeg hjelp av dere for å avgjøre debatten. Vi er altså ikke enig om hvordan man leser av en kartreferanse, så hvilket alternativ er dere enig i?

1. Først øst-vest, så nord-sør

2. Først nord-sør, så øst-vest

Greit å gjøre det rett når du står på fjellet og trenger hjelp, så ikke de som skal hjelpe deg havner flere kilometer feil...

Takker for alle svar! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg kan det vera fornuftig å legge til "nord" og "øst" for å ytterlegare presisere kva som kva.

Prøver du å kommunisere med ein landmåler, kan du vera ganske sikker på at han nevner nordkoordinaten før østkoordinaten. Det bare er slik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke uenighet tror jeg, folk bare skriver forskjellig...

Du skal lese bortover først (Ø-V), deretter oppover (N-S)

Som beskrevet i huskeregel fra 4x4... Militære huskeregler kan være litt drøye iblant, men de er i allefall riktige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For de som fremdeles kommer i hug noe av matten fra grunnskolen kan det jo nevnes at koordinater leses av på samme måte som et hvilket som helst annet koordinatsystemer der en snakker om x- og y-akser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTM (Som er systemet som gjelder for turkart): Øst-vest først, så nord-sør. Dette er standardisert.

EDIT: Er ikke UTM tilogmed en NATO-standard?

Vet ikke helt hva som skal til for å kvalifisere som NATO standard, men det er i hvert fall brukt i NATO.

UTM varianten MGRS er et militært NATO påfunn. Du oppgir 10-kilometer, 1-kilometer og som regel hundremeter, d.v.s. 3 siffer for øst- og nordkoordinat. Du må altså holde styr på 6 siffer, en klar forenkling i forhold til fulle UTM koordinater. Det geniale er at 10- og 1- kilometer sifferet står med blå skrift på det blå rutenettet på M711 kartet... :) hundremeteren kan man ta på øyemål innenfor kilometerruta, eller med kompasslinjalen.

100-kilometer sifferet og over er gitt ved en bokstavkode som dekker en 100-kilometer rute. Typisk gjelder samme bokstavkode for et helt kartblad i M711 serien. Som regel vet både du og de der hjemme sånn noenlunde hvilket kartblad vi snakker om. 10-metring og 1-metring sifferet er som regel bare bryderi til vanlig turbruk-navigering, men kan inkluderes hvis vi ønsker det.

Med MGRS er det helt nødvendig å huske på rekkefølgen øst koordinat - nord koordinat. Det finnes masse mer eller mindre ufine "inn huset, opp skjørtet" huskeregler som kan hjelpe deg. Klarer du det er det bare 6 siffer du skal holde styr på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan det vera fornuftig å legge til "nord" og "øst" for å ytterlegare presisere kva som kva.

Prøver du å kommunisere med ein landmåler, kan du vera ganske sikker på at han nevner nordkoordinaten før østkoordinaten. Det bare er slik:)

Nå må du huske på at disse landmålerne ikke er helt på nett.

De oppfører seg i grunn som normale folk i.o.m. at de nevner x-koordinaten først og så y. Problemet er bare at disse luringene velger å sette pos. x-akse nordover og pos. y-akse østover...

Så en UTM-koordinat på landmålerspråk blir (x , y) , eller (N , E).

Det skal ikke være lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er lett. Fra venstre mot høyre og deretter opp.

Dersom Sunniva sitter på ei hytte på fjellet og trenger hjelp kan hun trygt hoppe bukk over landmåleren. Det er redningstjenesten som trenger disse koordinatene og de kan lese kart.

Kanskje et lite eksempel er på sin plass. Toppen av Kilafjellet 1086 m har følgende koordinat 503802.

post-2829-133474615831_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er lett.

Er jo helt enig i det, var mest en kommentar til hvorfor landmålerne ikke holder seg til det samme.

Blant annet disse militærreglene (som kan gjøres så grove eller lite grove man ønsker) er jo greie å tenke på skulle man være i stuss.

Har hatt 10 studiepoeng landmåling, og fikk aldri noe fornuftig svar på hvorfor disse folkene skulle snu dette på hodet og prøve å forvirre vanlige folk som skulle være så uheldige å støte på en landmåler :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt enig i det, var mest en kommentar til hvorfor landmålerne ikke holder seg til det samme.

Blant annet disse militærreglene (som kan gjøres så grove eller lite grove man ønsker) er jo greie å tenke på skulle man være i stuss.

Har hatt 10 studiepoeng landmåling, og fikk aldri noe fornuftig svar på hvorfor disse folkene skulle snu dette på hodet og prøve å forvirre vanlige folk som skulle være så uheldige å støte på en landmåler :-).

En annen militær huskeregel for sarte sjeler er inn døra, opp trappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er lett. Fra venstre mot høyre og deretter opp.

Dersom Sunniva sitter på ei hytte på fjellet og trenger hjelp kan hun trygt hoppe bukk over landmåleren. Det er redningstjenesten som trenger disse koordinatene og de kan lese kart.

Kanskje et lite eksempel er på sin plass. Toppen av Kilafjellet 1086 m har følgende koordinat 503802.

Men blir det ikke motsatt :wink: Altså 802 503 dersom en skal ta øst-vest (vannrett) "inn døra" og så nord-sør (loddrett) "opp trappa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det ikke motsatt Altså 802 503 dersom en skal ta øst-vest (vannrett) "inn døra

Nei, det blir nok ikke det fordi du begynner alltid nederst til venstre på kartet, og når du så flytter fingeren vannrett mot høyre så treffer du ikke en linje som heter 80, den finner du først når du flytter fingeren oppover på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for å surre med huskeregler som kan misfoståes, tross alt er øst vest koordinaten de loddrette linjene, og nord sør de vannrette: les eksemplet nederst på kartet

Eksempelvis: man har et punkt midt i ei rute sitat fra Norge 1:50000: "Første rutelinje til venstre for punktet" (altså ei loddrett linje vest for punktet) det tredje tallet er "avstand derifra i tideler av ruta" (i dette tilfellet 5 siden punktet er midt i ruta). Deretter (tall 4 og 5) "første rutelinje under punktet" (altså ei vannrett linje sør for punktet.) det sjette tallet blir da avstand derfra i tideler av ruta. Dette står grundig nok forklart, som andre har nevnt, nederst på et hvert kart i Norge 1:50000 med fulle eksempler. Husk bare at kart med sorte rutenett (gamle) ikke stemmer overens med de blå rutenettet.

Når det gjelder forvirringen rundt x og y har Armadaa rett hvis man tenker venstre hjørne i kartet som origo (hvilket også er korrekt).

Forvirringen kan antakelig skyldes at man tenker at hver rute er et koordinatsystem, den loddrette linja vil da kunne oppfattes som y akse, og den vannrette som x, men det stemmer ikke overens med koordinatene.

Antar da at jeg har bidratt til ytterligere forvirring, men den beste forklaringen står på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.