Busken Skrevet 30. mars 2009 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har lenge hatt lyst til å utforske Smedhamran nord i Rondane og endelig fikk jeg sjansen. Etter noen gode beskrivelser fra forumbruker ”ods” for en tid tilbake, forstod jeg at ryggen Nordre- og Søre Smedhamran og Storsmeden kunne være en passende alenetur på denne årstiden. Takk til ods. Innmarsjen på den forblåste og snøfattige veien fra Blæsterdalen i Atndalen fredag krevde sin tålmodighet men etter ca 5 timer kunne jeg slå leir ved ca 1130 moh på Storflya ca 3 km sør for Dørålsæter. Lørdag morgen satte jeg igjen skiene ved teltet og trasket oppå vekselvis fast fin snø og fastfrosset småglatt stein oppover nordryggen til Nordre Smedhamaren 1898 moh. Utsikten tilbake ble bedre og bedre og gav en viss belønning for hver av de 7-800 høydemetrene som innledet turen. Vel oppe på toppen fikk jeg en bedre oversikt over turen videre. Austre Smedhammaren lå på venstre side , Trolltinden på høyre side og Søre Smedhamaren rett fram. Langt framme kunne jeg av og til skimte dagen mål, Storsmeden, når tåka var på sitt tynneste. Skulle jeg nå dit? Jeg fortsatte videre sørover, først greit ned fra Nørdre Smedhammaren, så en nesten flat transportetappe før det smalnet av litt de siste par hundre metrene før Søre Smedhamaren 1922 moh. Fra toppen av denne og videre sørover begynner moroa, og man får merke at Rondane ikke bare består av avrundede kjedelige grushauger, men også har noen traverser som er verdt å bruke tid på. Fra Søre Smedhammaren kan ryggen se litt bustete ut, men stort sett er den lettgått på selve toppen. De kinkige punktene gikk jeg greit forbi i vestsiden og nå som snøen limte fast de løse steinene, var ikke Rondanes varemerke, løs stein, noe problem. Snøen varierte mellom meget hard og relativ løs, så det tok litt tid å føle seg fram med skotupper og øks og jeg nådde etter en snau time på ryggen det laveste punktet før stigningen mot Storsmeden tok til. I det jeg var i skaret, brøt sola gjennom skylaget og jeg tok en del bilder av Rondanes indrefileter. Endelig kom belønningen! Belønningen for den ensformige pulketuren dagen før og for alle høydemetrene med tung sekk. Jeg tok fått på de to hundre høydemetrene opp ryggen til Storsmeden. Før kandidattoppen så jeg meg ut noen snøfelter som kunne være potensielle nedfarter ned i Langholet på hjemturen. Jeg nådde kandidattoppen som jeg høyst uoffisielt målte til pf 10 m med pulsklokka (snø både på toppen og i skaret). På ryggen videre til hovedtoppen var det mye snø og lettgått i det duvende terrenget. Smedeggen, Storsmeden og passet vest for Storsmeden skapte hele dagen et værskille og sikten var lik null sørover fra Storsmeden. Jeg hadde håpet på et glimt ned på Smedeggen, men tåka hindret det. Jeg gikk snart tilbake forbi kandidaten og ca hundre meter videre og trasket ned i snøfeltet jeg hadde sett meg ut og som gikk helt til bunns i Langholet. Etter å ha trasket i snø i 6-7 timer uten å gjøre noen observasjoner som skulle tyde på noen rasfare, vurderte jeg det som trygt å skli ned her, så jeg satt meg på stumpen og skled 350 høydemeter nesten til bunn av dalen. Utmarsjen gjennom Laaaangholet er det ikke så mye å si om bortsett fra at dalen bærer sitt navn med rette og at jeg er glad jeg er en tålmodig person. Sistnevnte gjelder også søndagens pulketur tilbake til Blæsterdalen... Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
oyvindbr Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Flott del av Rondane dette her! Har vært lite i Rondane, men begge smedene og Trolltinden har jeg fått med meg. Er masse godbiter under 2000 som jeg absolutt har tenkt meg på i dette området. Man kjenner vel ikke Rondane 100% om man bare har vært på 2k-toppene der, en ekte Rondanekjenner skal også ha med seg blant annet Vassberget, Ljosåbelgen, Steet og Smedhamran mm. Man føler seg fort i hjertet av Norge om man er på alenetur i Rondane og får ha herligheten for seg selv. Må ha vært en fin tur dette her! Siter
Nils Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Den ryggen du gikk der ”Busken”, til Storsmeden, står nok øverst på ønskelista mi når jeg skal tilbake til Rondane en gang. Men da har jeg lyst til å fortsette over til Veslesmeden, og gå nordover fra den igjen, over Austre Smedhamran. En spennende del av Rondane dette! 350 hm rumperutsj… Er utrolig godt med slike returer. Har sine fordeler med snø i fjellet… Alternativet, med stavring ned løse steinurer, er ikke like givende. Siter
Atomsilda Skrevet 31. mars 2009 Skrevet 31. mars 2009 Trolsk stemning og spesielt lys!!! Ikke veldig mye snø ser jeg...da blir det tidlig vår!! Nå er det vel Jotunheimen som venter først! Heldgvis gikk jeg bortom den kandidaten på Storesmeden da jeg kom alene fra Veslesmeden. Vet ikke om den er bekreftet over 10m? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.