Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekslende værforhold sist uke medførte at ambisjonene sprakk noe. Dog, noen få topper ble det.
Telter ved bekken nedenfor svaene Ø Stetind. Står tidlig opp neste morgen for knapt å se Presten. Vel, om ikke annet må vel Midtre Høgvagletind tas.
Rusler avgårde retning Langvatnet og tar av SØ øv. Høgvagltjørn(1445). Følger ura/brekanten opp til 1916. Videre greit over 1925 til 2066. Ser fortsatt ingen verdens ting rundt meg. Videre til 2015. Den kan da umulig ha 10m?? Kjeder meg litt i gråværet, men mobildekning på 2066 gjør at jeg får prata litt iallefall. Returnerer til 1916, for så over Høgvaglen tilbake.
Ved teltet har jeg fått besøk av Kristina og Marianne. Hyggelig med besøk for en enslig rangler. Kaker og konjakk har de òg med. Er det ikke så at veien til mannens hjerte går gjennom magen da?

Neste dag blir det Tverrbytthornet. Pent vær. Går inn Kyrkjeglupen til 1446. Så rett N. Greit opp og østover til hammer`n oppunder 2035. Har ikke no lyst til å gå ned de 15m i skaret for å omgå hammer`n. Det er sleipt og evt glissade videre nedover mot snørenna virker ikke forlokkende. Alternativet er opp inni den smale grusbelagte renna, eller rett til venstre for denne. Det blir det siste. Litt på kanten, men det går greit. Vil dog ikke anbefale denne ruta usikret!!!
Eggen videre til 2102 er artig og grei. Treffer et lag fra Leirvassbu som skal gå motsatt vei. De vil rappelere ned nevnte hammer. Returen langs ryggen ned til 1460 er grei.

Rauddalstindene er neste tur. Kurt har ankommet som turfølge. Inn Gravdalen til brua, så opp ryggen og over de vestre toppene. På store Rauddalstind letter skydekket over hele Jotunheimen. Kun noen dotter ligger igjen over Hurrungane. Usedvanlig flott utsikt! Det er langt bort til den østligste (2086) toppen. Greit hele veien, kun et lite opptrinn rett før selve toppen. Vi er nysjerrig hvordan den NØ ryggen ned til Rauddalsbandet er, og legger i vei istedet for ura og snørenna retning Olavsbu. Det er et sant H.....!! Vel nede på bandet blir vi skremt av oss selv, og lover hverandere å ikke gjøre no sånt igjen. Det striregner og turen tilbake til Leirvassbu blir tung.

De to neste dagene blir Tverrbotntindane (artig sak den siste der) og Jervefonni tatt. Kurt drar hjem og jeg er klar for Bukkeholstindane, fra svarttinden og hele rekka ned. Står opp kl 04 fredag og været er begredelig. Alene over der i dette været orker jeg ikke og sovner igjen. Pakker sammen i 8 tida og kjører hjem. Etter en km møter jeg en "lavtflygende" Range Rover el lign. Noen som kjenner til den ;)

Vis rapporten i Turkartet

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.