Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan fortelle meg hva dette er?


ASI

Anbefalte innlegg

At det er en ovn for flytende brensel skjønner jeg...

Men noen som har noe peiling på hvor gammel den er, hva jeg skal fyre med og hvordan den brukes?

(Fant den på loftet på hytta for noen år siden, begynte å tenke på den da jeg leste om heat - pal her inne - er det en tidlig forløper?)

post-5153-133474612792_thumb.jpg

post-5153-133474613113_thumb.jpg

post-5153-133474613115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, tilgi meg min uvitenhet, men fantes det miljøbensin på 50 - tallet ? (jeg innbiller meg at den er fra den perioden, eller enda gamlere), det vi fant av drivstoff sammen med den var en kanne parafin og en stådunk med svensk rødsprit.

Hvordan tenner jeg på den, heller på brennestoff, lar det trekke opp og tenner?

Rust er nå en enkel match å fjerne, selv om den ikke er brukbar til spesielt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende den går på parafin. Miljøbensin er vel tvilsomt. Var vel ikke så mye slikt som brulte bensin i det hele tatt på den tiden.

Mulig rødsprit var til en slags forvarming.

På bilde av selve brenner er den noe som stikker ut nede til høyre. Vanskelig å se på bilde hva det er. Kan det være en slags regulator av noe slag?

Det er ingen pumpefunksjon noe sted på den?

Går det å skru av toppen så du kan se inni brenner om det er noe veke eller noe opp til den glavagreia på toppen. Kan kanskje si litt mer om aktuelle drivstoff når en ser "transportsystemet" for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt jeg trodde det var en parafinsak, men når Rune sier bensin - så stoler jeg på det (MEN han er jo en coleman-fyr, og vil sannsynligvis fyre opp alt mulig med miljøbensin......) Tror ikke JEG hadde turt å fyre opp denne saken med bensin!!

i min lille verden trodde jeg att alt som hadde veke (eller lignende) benyttes med parafin, muligens rødsprit (heat-pal og lignende) - det ser da ut til att det er ei veke på bilde nr.2??

Om miljøbensin fantes i gamle dager er vel tvilsomt, men det fantes jo både trykklamper og slike gamle blåselamper som gikk på bensin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøbensin på den tiden, i hvertfall ikke under det navnet.

Katalytovnen skulle brukes med "katalytbensin" og ble ødelagt hvis man prøvde vanlig blyet bensin.

Det er ikke umulig at noen av de store spedisjonsfirmaene fortsatt bruker slike til oppvarming av containere.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.