Langbein Rise Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Her er utsikten fra Jøranfisen på Vikerfjell 21.03.2009 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Her er utsikten fra Jøranfisen på Vikerfjell 21.03.2009 Flott panorama, men dessverre rekker teknikken ikke, og det er vanskelig å se hvilke fjell det er for støy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 s Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Støy har ingenting med avstand til motivet å gjøre, sånn sett skulle det vel være umulig å ta gode bilder av månen Ser nesten ut som om det er brukt et mobilkamera. Fokus ser ikke ut til å ha truffet heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Flott bilde! Bjarne: Fjelltoppene er fra venstre: Slettmarkpiggen og Galdebergstindområdet, så kommer Langedals-, Mesmog- og Torfinnstinder, deretter Knutsholstind og Kalvehøgdmassivet, til slutt Tjørnholstind og Høgdebrotet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 ... Ser nesten ut som om det er brukt et mobilkamera. Fokus ser ikke ut til å ha truffet heller.. Det er vel et Ricoh Caplio R7 med 33 mm brennvidde. F/6,4 1/760 sec. Komptaktkamera ja. Jeg lurer på om det ikke er dratt på alt for mye kontrast i etterbehandlingen...? Mulig disig også... Hvor avstand er det egentlig snakk om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Flott bilde! Bjarne: Fjelltoppene er fra venstre: Slettmarkpiggen og Galdebergstindområdet, så kommer Langedals-, Mesmog- og Torfinnstinder, deretter Knutsholstind og Kalvehøgdmassivet, til slutt Tjørnholstind og Høgdebrotet. Takk, Sondre. Jeg kan se det er Jotunheimen, men er ikke i stand til å skjønne de enkelte fjell på bildet, på grunn av bildekvaliteten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg har forsøkt å finne Jøranfisen på Vikerfjell på kartet mit? Er det mellom Oslo og Drammen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcus Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg har forsøkt å finne Jøranfisen på Vikerfjell på kartet mit? Er det mellom Oslo og Drammen? Området ligger like vest for innsjøen Sperillen, nord for Hønefoss. På en del kart står det Gyranfisen, det kan være grunnen til at navnet ikke lot seg finne på kartet. Langbein: Var det preparerte skiløyper opp til toppen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Området ligger like vest for innsjøen Sperillen, nord for Hønefoss. På en del kart står det Gyranfisen, det kan være grunnen til at det ikke lot seg finne på kartet. Takk for opplysning, Marcus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Langbein Rise Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Ser dere har diskutert dere frem til det meste med bildet. Kameraet (Ricoh Caplio R7) pleier å ta ganske bra bilder til å være et kompaktkamera, men det var ganske disig så jeg måtte jobbe litt for å få frem fjellene sånn nogenlunde... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Ser dere har diskutert dere frem til det meste med bildet. Kameraet (Ricoh Caplio R7) pleier å ta ganske bra bilder til å være et kompaktkamera, men det var ganske disig så jeg måtte jobbe litt for å få frem fjellene sånn nogenlunde... Problemet med kompaktkamera er bildebrikka som er for lite (4,31·5,75mm). Enda verre blir det når det skal presses 8MB inn på den lite bildebrikka. Da blir en piksel bare 1,76µm Når en piksel er 1,76µm blir det en svært liten elektrisk spenning den kan avgi, som da må forsterkes mye opp. Når spenninga forsterkes, blir også støyen forsterket, og det er noe som ses på bildet. På et skikkelig speilreflekskamera er pikselstørrelsen >6,4µm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.