Gå til innhold
  • Bli medlem

Utsikt fra Jøranfisen (1127 moh)


Anbefalte innlegg

Annonse

Støy har ingenting med avstand til motivet å gjøre, sånn sett skulle det vel være umulig å ta gode bilder av månen :wink: Ser nesten ut som om det er brukt et mobilkamera. Fokus ser ikke ut til å ha truffet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Ser nesten ut som om det er brukt et mobilkamera. Fokus ser ikke ut til å ha truffet heller..

Det er vel et Ricoh Caplio R7 med 33 mm brennvidde. F/6,4 1/760 sec. Komptaktkamera ja.

Jeg lurer på om det ikke er dratt på alt for mye kontrast i etterbehandlingen...? Mulig disig også... Hvor avstand er det egentlig snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde! Bjarne: Fjelltoppene er fra venstre: Slettmarkpiggen og Galdebergstindområdet, så kommer Langedals-, Mesmog- og Torfinnstinder, deretter Knutsholstind og Kalvehøgdmassivet, til slutt Tjørnholstind og Høgdebrotet.

Takk, Sondre. Jeg kan se det er Jotunheimen, men er ikke i stand til å skjønne de enkelte fjell på bildet, på grunn av bildekvaliteten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å finne Jøranfisen på Vikerfjell på kartet mit? Er det mellom Oslo og Drammen?

Området ligger like vest for innsjøen Sperillen, nord for Hønefoss.

På en del kart står det Gyranfisen, det kan være grunnen til at navnet ikke lot seg finne på kartet.

Langbein: Var det preparerte skiløyper opp til toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere har diskutert dere frem til det meste med bildet. Kameraet (Ricoh Caplio R7) pleier å ta ganske bra bilder til å være et kompaktkamera, men det var ganske disig så jeg måtte jobbe litt for å få frem fjellene sånn nogenlunde... :wink:

Problemet med kompaktkamera er bildebrikka som er for lite (4,31·5,75mm). Enda verre blir det når det skal presses 8MB inn på den lite bildebrikka. Da blir en piksel bare 1,76µm

Når en piksel er 1,76µm blir det en svært liten elektrisk spenning den kan avgi, som da må forsterkes mye opp. Når spenninga forsterkes, blir også støyen forsterket,

og det er noe som ses på bildet.

På et skikkelig speilreflekskamera er pikselstørrelsen >6,4µm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.