Gå til innhold
  • Bli medlem

Blakkådalen og kryssing av Blakkåga


DobbelNilssen

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur gjennom Blakkådalen fra Mo i Rana mot Beiarn/Glomfjord utpå sensommeren.

Tenkte å følge Blakkådalen til Bogvatnet og så krysse over mot Glomfjord over Lappflyttarskardet.

Ser på kartet at Blakkåga må krysses i området N/Ø for Fingerbreen.

Er det noen som kjenner til om vadet er mulig å krysse på denne tiden av året ?

Nedbøren har jo selvsagt mye å si, men tenker sånn generelt.

Tar gjerne i mot alle tips fra vandrere som har vært i dette området :)

post-2526-133474612001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blakkåga og Bogvasselv tas inn på den såkalte Østoverføringen til Statkraft`s Stor-Glomfjordutbygging. Blakkåga tas inn ca en kilometer ovenfor sammenløpet med Bogvasselv. Bogvasselv tas inn ca 500 meter nedstrøms Bogvatn. Det vil si at det normalt ikke byr på noe som helst slags problem å krysse Blakkåga langs den T-merkede stien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hvis du skaffer det siste GODE Saltfjellkartet som er i 1:75000 skala, så ser du sommerløypa godt inntegnet og dessuten de inntakene til kraftanleggene som Vandrefalk beskrev. Kartet dekker hele området fra Sulis i nordøst til Melfjorden i sørvest. Det koster et par hundre kroner men er verdt hver eneste krone. Klarer på en flott måte å kombinere oversikt og samtidig gi gode detaljopplysninger. Anbefales. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevne at for å slippe å gå helt ned i Beiardalbotnet for så å svinge opp i Lappflyttarskardet så finnes det alternativ..

Alternativ 1: Fortsett rett vestover fra Bogvatnet og følg kanten av breen over mot sørenden av Sørdalen.

Alternativ 2: Fra Lille Bogvatn svinger du mot nordvest og følger ryggen som går opp mot vest, sør for Lappflyttarskardet. Du må krysse noen få meter med bre, men det er uproblematisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg alternativ 2 som en meget fin rute. Følger du ryggen opp mot H-1234 ?

Å krysse over til Sørdalen er jo også et spennenede alternativ som jeg ikke har tenkt på.

Blir nok sittende å studere kartene noen dager fremover :)

Mange takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt meg innover Blakkådalen en gang utpå seinsommeren. Det jeg lurer på er hvor det er mest hensiktsmessig å sette opp teltet.

Formålet med turen er ene og alene å bestige en fire, fem fjelltopper rundt de øvre deler av dalen, gjerne inn mot Svartisen. De variablene jeg først og fremst fokuserer på er fallvind (noe jeg selvsagt vil unngå), tilgang på ferskvatn (kontra brevatn) og terrengets beskaffenhet (er det steinete eller vandrervennlig?) At det er vakkert i tillegg gjør jo heller ikke noe :)

Ser for meg området fra Bogvasselva og nordover som mest aktuelt, men er åpen for forslag. Så - hvor bør teltet stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal fiske bør du jo telte ved Bogvatnet. Der er det ørret av fin kvalitet. Du finner alltids et bekkesik der du kan hente vann.. DET er ikke noe problem i disse fjella! Om du ikke skalfiske avhenger det jo av hvilke fjell du har lyst til å bestige.. Det er flotte teltplasser på begge sidene av elva på høyde med Fingerbreen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne informasjonen, Vandrefalk. Er ikke så veldig kjent i området, men har da vært på Botntinden, og dermed fått et innblikk i naturkvalitetene i "Svartisen-området." Får vel ta med ei stang da, selv om det er bestigninger av fjelltopper (med og uten navn) som jeg vil prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.