Gå til innhold
  • Bli medlem

Skummel is i Oslomarka ?!


panda

Anbefalte innlegg

Ligger ganske tykke lag med snø og sørpe oppå isen. Selve isen virket litt råtten når jeg testet med staven gjennom sørpa.

Trolig er istykkelsen temmelig ujevn så sent på året. opp imot 10 plussgrader lager et tykt sørpelag og istykkelsen under er vanskelig å bedømme.

Uansett var det ekkelt å gå selv i et oppkjørt spor på et vann i dag. Selv om det sikkert er trygt de fleste steder tror jeg det er greit å være litt ekstra forsiktig særlig hvis mildværet holder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis helt grei is enda. Noen steder kan det være litt dårligere is som f.eks litt utenfor elve og bekkeinnløp. Kommer litt an på hvor mye smeltevann som har kommet. Er jo nattefrost enda så det blir nok ikke så mye.

Så er det litt avhengig av hvor i Oslomarka du er. Oppover i Nordmarka kan du fint pilke en stund til.

PLeid å gå noen påsketurer på ski over f.eks Gjerdingen. Det har da vært i april og folk som pilket da sa ca 70-80 cm is totalt.

Unngå forsenkninger på isen, kan være såkalte Åthull der. Steder hvor vann har kommet opp og smeltet på isen så det kan være vesentlig tynnere enn elelrs på vannet.

Spesielle omdråder som kan han farlig is er området noen hundre meter untenfor elveinnløpet i Bogstadvannet. Skjersjøen pga regulering av vannstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foregårs så jeg en person på ski over hele Gjellumvannet i Heggedal, som ligger på ca. 100m høyde. Så kanskje er isen mer sikker enn man skulle forvente. Det er jo veldig tykt i år. Men jeg velger også å holde meg borte fra vannene. Er ganske redd for dårlig is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.