Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lämplig tälttur i slutet av juli, början av augusti?

1) Den enklaste turen, den som skulle kräva minst planering, skulle utgå från Haukeliseter, gå via Hellevassbu, Middalsbu, och på lämpliga varianter vidare norrut mot Finse; där finns också möjlighet att haka på med några etapper i Skarvheimen.

Jag har aldrig gått på Hardangervidda utom runt Hardangerjøkulen, etappen Finse-Krækkja och, usch!, vidare Tuva-Geilo.

Tillräckligt varierat?

2) En krångligare tur skulle gå utanför lederna från Romsdalen (norr om Bjorli mer exakt) in i Tafjordfjella (där jag varit två gånger förut) hela vägen västerut mot Muldalen, sen söderut och österut mot Reinheimen, Lora, Nysætri, leden ned mot Skjåk

och sen några dagar i Breheimen kanske ned förbi SKålvatnet och mot Hurrungane som jag inte sett tillräckligt nära.

(turen från Skjåk Sæter ned mot Sognefjellshytta och vidare i Jotunheimen har jag redan

gjort, alltså i stort sett stugleden. Och jag har varit i Jotunheimen sex gånger, tror jag).

Frågor: har Muldalen besvärlig vegetation? Man passaer en av de båda sjöarna med namnet Illstigvatnet - vansklig passage?

(det andra Illstigvatnet, nära Tjønnebu, tvingade mig att svinga mig över ett hinder med händerna en gång för 10 år sen).

3) Jag har också tittat på varianter väster om leden från Finse till Jotunheimen (jag har varit i Skarvheimen fyra gånger),

bl a utanför lederna; här kanske nån har uppslag och användbara upplysningar. Området på kartan Lustrafjorden?

På sådana turer är det extra noga med vatten och höjdförhållanden.

Tacksam för uppslag. Jag har vandrat i Sydnorge varje år sen 1997 och börjar få slut på idéer:

http://www.huthyfs.com/nortrek.html

Annonse
Skrevet
Lämplig tälttur i slutet av juli, början av augusti?

1) Den enklaste turen, den som skulle kräva minst planering, skulle utgå från Haukeliseter, gå via Hellevassbu, Middalsbu, och på lämpliga varianter vidare norrut mot Finse; där finns också möjlighet att haka på med några etapper i Skarvheimen.

Jag har aldrig gått på Hardangervidda utom runt Hardangerjøkulen, etappen Finse-Krækkja och, usch!, vidare Tuva-Geilo.

Tillräckligt varierat?

Jeg har for mange år siden gått fra Haukeliseter til Eidsfjord og jeg synes det var veldig avvekslende og en vakker rute. Jeg har også gått delvis rundt jøkulen og det er et flott utsyn med breen.

Jeg skulle ha holdt meg til den vestre delen av Hardangervidda og gå langs Jøkulen til Finse og ikke gå så langt Øst som til Tuva. Men du er på Finse, kan du like greit ta med Kyrkjedøra.

Hvis du kjenner Jotunheimen godt, kan du vurdere å gå et et område som ser helt annerledes ut. F. eks. Femundsmarka som har en helt annen farge (grå med gul mose). Eller du kunne ha tatt en rute langs kysten, mener det finnes noe som heter Fjordruten.

Skrevet

Tack.

Alltså, jag gick från Finse moturs runt Hardangerjøkulen, övernattning strax före Rembesdalseter (ful slammig sjö vid hytta, vackrare innan!) och vid Leirbotn; svängde söderut vid stigskiljet någa km före Finse. Tre mycket fina etapper, tämligen vilt, lite folk

(jag, några nederländare och schweizare), men också många vad. Att jag fortsatte till Geilo hade sina praktiska orsaker;

just sträckan Krækkja-Tuva är nog det tråkigaste som finns. Tuva-Geilo var inte så illa, men där var sådana förvirrande markeringar att jag måste använda kompassen för att hitta rätt.

När det gäller Skarvheimen har jag redan gått in fyra vägar: St. Pål, Kyrkjedøri (bägge från Finse), Lordehytta (start i Ustaoset)

och Hallingskeid (start i Myrdal, övergång över Vosseskavlen).

Sträckan Hallingskeid-Geitrygghytta har jag rentav gått båda hållen. Går jag på Vestvidda kan jag tänka mig att avrunda med Kyrkjedøri-Raggsteindalen-Lordehytta-Haugastøl. Det är en den av alla tänkta turer som kräver minst fantasi.

Men fjäll ska det vara, fjäll, passövergångar, fria vyer, friskt vatten! Jag bor i ett skogsbryn

och sydsvensk blandskog är betydligt vackrare än fjällnära skog.

Har också funderat på om man kan börja i Voss (lågt!) och krångla sig vidare mot Grindaflethytta och Hallingskeid, men då verkar vägvandring ofrånkomligt.

Skrevet

Hvis du vil ha en variert rute med litt valgmuligheter kan jeg anbefale strekningen Alvdal-Straumsbu-Rondane og videre ned mot Gudbrandsdalen eller fortsette mot Dovrefjell. Fjellene mellom Alvdal og Atnadalen har et greit rutenett med forholdsbis flatt lende, men det er mulig å gå oppom topper om det er ønskelig. Det er en god del merkede ruter i området og enkle turisthytter. Gjennom Rondane er det også ruter som går nede i dalene eller over toppene, men her er det mere folksomt og noen digre turisthytter. Poenget er at her har du muligheter til å gå både gjennom daler og over topper, avhengig av dagsform, værforhold osv.

Skrevet

Jag kanske borde ha talat om att jag är totalt ointresserad av toppar (och stugor). Dalar (öveer trädgränsen) och passövergångar, är vad fjällen innebär för mig.

Från Alvdal verkar det tyvärr vara nästan en hel dagsetapp innan man kommer upp på höjden. Efter Dølbekkssetran kunde man gå norr och väster om toppen, antar jag, för att slippa vägen. Från Straumbu skulle man antagligen kunna gå upp Illmandalen och sedan väster om massivet och norrut (för att slippa upprepningar från 1997 års tur). Sen återstår utmaningen att göra ngt nytt i Dovrefjell, där jag varit tre gånger. Idén kunde då vara att hitta ngn ny variant in i och genom Reinheimen (där jag bara har två besök!) och sen via Skjåk in i Breheimen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.