Gå til innhold
  • Bli medlem

Urkedalstind - Nordvesteggen


oddis

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som har informasjon om vanskegraden på Nordvesteggen på Urkedalstind? Tenker å gå denne i forbindelse med en travers av litt ymse på Rånahalvøya en vakker dag.

Arnt har et veldig fint bilde av eggen her. Vi kommer ruslende inn i bildet nede i høyre bildekant og satser på å komme oss opp eggen som vises litt til høyre for midten av bildet.

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt noe om den annet enn den ozzi nevner, men da gikk de motsatt vei.

Edit:

Prøvde å finne et godt telebilde av fjellet, men det hadde jeg ikke. Fant dette fra 2003 tatt med et 2mpix kamera, er utsnitt. Bratt knekk i toppen ser det ut til. Legg merke til snørenna mot Regndalsbreen, den ses også på andre bilder. Kan kanskje være en plan B :P Bildet er tatt 1.juni 2003.

post-3473-133474611732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Den snørenna så uhyggelig bratt ut, og jeg er ikke spesielt tøff på bratt snø/is, så da har jeg mer tro på klatringa.

Hadde uansett vært kjekt å kommet seg opp dit for å tatt en titt en dag, men mulig jeg bør innse at "prosjekt Rånahalvøya" må utsettes noen år til.

Får ta å sende en e-post til Fjellhug også, kanskje de vet noe.

Ozzi; jeg har ikke den årboken for hånden på en stund enda, hvilke topper var det snakk om i artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Den snørenna så uhyggelig bratt ut, og jeg er ikke spesielt tøff på bratt snø/is, så da har jeg mer tro på klatringa.

Hadde uansett vært kjekt å kommet seg opp dit for å tatt en titt en dag, men mulig jeg bør innse at "prosjekt Rånahalvøya" må utsettes noen år til.

Får ta å sende en e-post til Fjellhug også, kanskje de vet noe.

Ozzi; jeg har ikke den årboken for hånden på en stund enda, hvilke topper var det snakk om i artikkelen?

Det var fra Brekketinden til og med Råna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordøstegga av Råna er stilig, den skal være grad 3-4. Prosjekt Rånahalvøya hørtes langt ut...

Ja, du har rett i at det er langt. Har kommet til over 4k høydemeter og et ukjent antall lengdemeter, og da har jeg bare kommet opp på Gullmorhornet. Det enste som er sikkert er at det ikke kommer til å holde med en dag.Det er flere andre punkter på turen også som er store spørsmålstegn, men de får vi diskutere når det nærmer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rånahalvøya skiller seg ut fra resten av Sunnmørsalpane med disse lange eggene som ikke er avbrutt av dalfører. Du kan gå helt fra Hundeidvika til Patchellhytta, men det er et sykt tidkrevende prosjekt om du skal gå langs egg/rygg hele veien. Hundatinden - Synnavindsnipa - Tungremtindane - Tårnet - Storevasstinden - Skarrabben - Drivdalstinden - Råna - M_regndalstind - Urkedalstinden - Grøtdalstinden - Velleseteregga/Svendtinden - Velleseterhornet - Gullmorhornet og til slutt travers av alle Brekketindane. Her er mange dagsetapper hver for seg, for ikke å snakke om usikre partier ifht vanskelighetsgrad .... :? Ikke noe å si på pågangsmotet her, sett av ei lita uke og bestill fint vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rånahalvøya skiller seg ut fra resten av Sunnmørsalpane med disse lange eggene som ikke er avbrutt av dalfører. Du kan gå helt fra Hundeidvika til Patchellhytta, men det er et sykt tidkrevende prosjekt om du skal gå langs egg/rygg hele veien. Hundatinden - Synnavindsnipa - Tungremtindane - Tårnet - Storevasstinden - Skarrabben - Drivdalstinden - Råna - M_regndalstind - Urkedalstinden - Grøtdalstinden - Velleseteregga/Svendtinden - Velleseterhornet - Gullmorhornet og til slutt travers av alle Brekketindane. Her er mange dagsetapper hver for seg, for ikke å snakke om usikre partier ifht vanskelighetsgrad .... :? Ikke noe å si på pågangsmotet her, sett av ei lita uke og bestill fint vær :)

Ja, bare av å se på kartet skjønner man at dette er et område med mange muligheter. Hadde vel ikke trodd at det skulle ta så mye tid som ei lita uke, men ser vel at jeg har undervurdert vanskelighetsgraden ganske mye på flere steder, så det er godt mulig det vil ta så lang tid. Morsomt å dagdrømme i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.