Kjell Iver Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Noen som har erfaringer med bæreseler for smårollinger? Altså fra 3 mnd. Ikke bæremeis... Jeg har lest tester - erfaringer - og hundrevis av brukererfaringer på alskens nettsteder, uten å bli riktig klok på hva som er best. Det blir mye synsing og sterke meninger om at "mitt er best". Hadde aldri ant at utvalget av slikt utstyr er så enormt! Traff et par i sommer som hadde gått inn til Jengelen med en 6 mnd baby på magen i en bæresele som hadde bare positivt å si om det, men jeg spurte ikke om type sele. Noen her som har egne erfaringer? Siter
runegutt123 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Babybjørn. Norsk produkt, superenkel i bruk. Stabil og gjennomtenkt Siter
Kjell Iver Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 Har du erfaring med det på tur? Hvilken modell? Det er svensk forresten.. Siter
Munin Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ta med deg poden til butikken og prøv forskjellige modeller. Tror vi hadde Fjällsport eller noe sånt. Sørg for å få med noe form for "tak" slik at det ikke regner på den håpefulle. Støtte til føtter er også greit å ha med. De blir fort slitne hvis føttene bare henger ned. Bergans sine er vist også greie. Men sørg for å prøve først. Er poden fornøyd vil den kose seg oppi. Full oversikt og sovner ved lange turer. Lykke til og fort deg ut på tur Siter
Kjell Iver Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 Ok, men nå tenker du vel på bæremeis? Det var bæresele jeg tenkte på. Har forøvrig lest en del om Babybjørn og svært mange er negative til den. Siter
jankj Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har den klassiske babybjørnen, og den er nok ikke førstevalget mitt på turn, nei. Grei nok til bruk i heimen, men den er ikke særlig god å gå med. Til turbruk velger vi etter føret og turformål blant bæremeis (norrønna sin - enkel og grei, funker sykt bra), pulk og barnevogn. Mulig de nyere, mer fancy babybjørn modellene er bedre. Kjenner noen som har en enkel bæresele som virker veldig grei, også på større barn (2-3 år). Man spenner den på seg omtrent som en ryggsekk, så det kreves ikke svart belte i etnisk sjalsurring. Skal undersøke hva det heter. Siter
Munin Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Åååå at det går an. Slik blir det når man ikke leser innleggene godt nok Siter
2små Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ergoselen har jeg hørt mye skryt om, både fra folk som går til fjells og bærer ellers. Vudere å skaffe en slik til sommeren selv siden minstemor bare er 3 mnd og blir for liten til bæremeis både vår, sommer og høst. Her selger de den forresten http://www.vidunderbarn.no/kategori.php?kategori=12&subkategori=56 Siter
Kjell Iver Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Skrevet 17. mars 2009 Ergoselen har jeg hørt mye skryt om, Den har vi også hørt mye bra om, så den er høyst aktuell.. Har også vurdert Menduca http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258 Siter
Vea Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har hatt babybjörn og bæresjal. Bæresjalet har jeg aldri blitt komfortabel med. Baby-björnen derimot er brukt mye. Vi hadde den nye typen Baby björn orginal, og den fungerte fint til sitt bruk. Ungen kan sitte både med magen og ryggen mot kroppen, og det er greie innstillingsmuligheter. Problemet for bærekomforten er at selen er frontmontert. Det er ikke noe problem når ungen er knøttliten, både fordi vekta da er overkommelig og man drar normalt ikke på de største ekspedisjonene med så små unger, men når du kommer opp i 5-6-7 kilo, merker du vekta i korsryggen selv om selen er aldri så fancy laget. Det er jo en grunn for at vi bruker ryggsekker og ikke magesekker. Jeg har hørt flere som er godt fornøyde med en del av de ryggmonterte bæreselene, uten at jeg kan si noe om hvilke av dem. Fordelen her er som sagt hvor vekta blir liggende, og du kan begynne med bæremeis senere enn ved frontmontert sele. Jeg har hørt flere som synes det er bedre å bære også tyngre unger i bæresele framfor meis, fordi tyngdepunktet blir lavere. Bakdelen med ryggmonterte bæreseler er selvfølgelig at du mister oversikten over barnet hvis du går alene. Og i starten når man begynner å bruke et nytt transportredskap er man alltid litt usikker på om alt er som det skal. Så går du med ungen på ryggen, blir det antakelig mye av og på med bæreselen i starten. Siter
AN Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Ergo bæresele kan plasserers både på ryggen, på magen og på hofta! Superpraktisk! Har selv gode erfaringer, helt opp til 2-3 årsalder emd den. Har også hørt om mange andre, mei tai bl a, men har ikke prøvd selv. www.babyslynga.no har også ergoseler, og der har de kvantumsrabatt tror jeg. Hvis man er flere som kjøper samtidig sparer man iallfall porto/eksp.gebyr. Lykke til med valgets kval. Det ER stort utvalg, og babybjørn hadde jeg holdt meg unna! Siter
JHR Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Du skal gå efter Vaude Soft III kids, den er mye mere komfortabel end Babybjörn. Der er også mye mere simpel at bruke. Jeg kan kun anbefale den. Den er på tilbud her http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=vd_31801&k_id=0201&hot=0>ID=c4b6aecb07bbad87a22dee7408760ccba33 Siter
2små Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Fant ut at ergo selen hadde ett regntekk som kan se ut til å funger også. Blir nok ergosele her i huset http://www.ergobabycarriers.com/babycarriers/item/WCNC Siter
Kjell Iver Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Skrevet 22. mars 2009 Fant ut at ergo selen hadde ett regntekk som kan se ut til å funger også. Blir nok ergosele her i huset Selges den i Norge? (Har ikke funnet den) Har du forsøkt å bestille i fra USA? Ser ikke ut som at det er så mye å spare på det men... Siter
2små Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Har heller ikke funnet den i Norge, men det ser ut som om det skal gå greit å bestille den fra USA så får det koste det som det koster. Er viktig at de små er tørre og god. Siter
virrma Skrevet 22. mars 2009 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har prøvd ganske mye forskjellig av bæreutstyr på tur. Mine anbefalinger er enten en Manduca bæresele (link over) eller et sjal. Jeg synes Manducaen er vesentlig mer komfortabel enn Ergo, men de har omtrent samme bruksområde. Begge kan brukes fra nufødt til barnet er ca 20 kg (eller det eller du ikke gidder mer) og du kan bære på mage, rygg eller hofte. Sjal synes jeg er aller mest komfortabelt, men det krever en god del trening. Den aller største fordelen med sjal er at det ikke bygger noe særlig over skuldrene, slik at man har mulighet til relativt komfortabelt å bære barnet på magen og sekk på ryggen. Det kan bli tungt, men det er mulig. Jeg har vært på teltturer alene med datteren min, og på den måten har jeg fått med både henne og alt nødvendig utstyr. Tror ikke noen annen bæredings gir mulighet til det. Siter
Kjell Iver Skrevet 2. april 2009 Forfatter Skrevet 2. april 2009 Da var første turen unnagjort. Det ble en Menduca bæresele som nevnt over. Kjempefornøyd! Turen var ikke så lang, men det skal bli! Lurer på om ikke min regnponco kan komme til heder og verdighet igjen også - når ungen henger foran tror jeg den kan brukes ved mye regn... Siter
makkapakka Skrevet 2. april 2009 Skrevet 2. april 2009 ERGO!!! ergo er suveren for ryggbæring frem til 3 år, god vektfordeling, samt at den er skånsom mot barnets ryggsøyle siden rompa kommer lenger ned enn knærne. Ergo har veske som kan settes på, noe som gjør den mer praktisk enn andre seler. jeg har tvillinger, og har prøvd omtrent alt som er av bæreseles. Baby bjørn anbefales ikke. Siter
virrma Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 ergo er suveren for ryggbæring frem til 3 år, god vektfordeling, samt at den er skånsom mot barnets ryggsøyle siden rompa kommer lenger ned enn knærne. Ergo har veske som kan settes på, noe som gjør den mer praktisk enn andre seler. Alt dette gjelder flere seler, f eks Manduca som TS har kjøpt. Jeg har prøvd begge, og foretrekker Manduca. Regnponcho er genialt i skikkelig regn, ja. Et bra tips er å klippe hull så barnet kan stikke hodet ut. Med sydvest på toppen blir det suverent. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.