Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste på smørefrie ski på plussføre?


Anbefalte innlegg

Var en tur ute i løypa i går med ungene.

Ungene bruker kun smørefrie ski.

I går var det ca 6 plussgrader, og skiene til ungene hadde like godt feste som skøyter på is.

Selvfølgelig gøy med kjempegli i nedoverbakkene, men oppoverbakkene tok fullstendig knekken på dem.

Hvordan får man bedre feste på smørefrie ski?

Er vel ikke særlig smart å begynne å legge klister under smørefrie ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Var en tur ute i løypa i går med ungene.

Ungene bruker kun smørefrie ski.

I går var det ca 6 plussgrader, og skiene til ungene hadde like godt feste som skøyter på is.

Selvfølgelig gøy med kjempegli i nedoverbakkene, men oppoverbakkene tok fullstendig knekken på dem.

Hvordan får man bedre feste på smørefrie ski?

Er vel ikke særlig smart å begynne å legge klister under smørefrie ski?

Nei, ikke smør klister under dem. Det blir et herk å vaske av senere.

Jeg tror at smørefrie ski bare ikke er så egnet for plussgrader. Da er det bedre med klisterski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski for barn er - etter min mening - bare noe tull. Dårlig feste og dårlig glid reduserer skiopplevelsen. Seriøse skiforretninger gjør oppmerksom på det.

Barn får dårlig feste fordi de ikke er tunge nok til å tråkke ned skien slik at "skjellene" under skiene fester i sneen. Det er mye bedre å smøre normale ski, da kan du justere med tykkelse på lagene, lengden festesmøring mm.

Har du bare smørefrie ski og det nå går mot plussgrader er det opplagt riktig å smøre med klister - også på smørefrie ski. Ungene må ha feste, du får heller rense godt i etterkant, det er "straffen" for at du har kjøpt smørefrie ski til ungen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff og straff fru Blom.

Har mer enn en kamerat som ikke går langrenn i voksen alder fordi far i huset smørte dem fullstendig vekk i barndommen.

Smørefrie ski er mer enn godt nok for barn. Om glien bare er 80-90% av optimalt så oppveies det 100% av at man "garanterer" godt feste. Det er dårlig feste som er drepen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke klister som man kan montere som en slags teip som man kan ta av i etterkant? Mener å ha hørt om det.

Jeg er enig i hva du sier West, at noe dårlig gli fortsatt kan gi en god skiopplevelse. Jeg gikk tur sammen med noen nybegynnere på smørefie ski. De hadde dårlig gli og godt feste og da syntes det var veldig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har faktisk kjøpt inn den tapen allerede. Hadde tenkt å teste den på egne ski.

Tror jeg skal forsøke dem på barnas ski.

Litt usikker på hvor lange jeg skal kappe bitene, men det finner jeg sikkert ut.

Smart forslag. Her lå (kanskje) løsningen rett foran nesa og så tenkte jeg ikke på det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff og straff fru Blom.

Har mer enn en kamerat som ikke går langrenn i voksen alder fordi far i huset smørte dem fullstendig vekk i barndommen.

Smørefrie ski er mer enn godt nok for barn. Om glien bare er 80-90% av optimalt så oppveies det 100% av at man "garanterer" godt feste. Det er dårlig feste som er drepen.

Sorry, men det er feil - ungene får ikke godt feste med smørefrie ski! Da snakker jeg om små barn som skal lære seg å gå på ski. Barna er for lette! Og de får feil teknikk mht tyngdeoverføring. Jeg har en 4 år gammel jente som allerede har bedre tyngdeoverføring enn mange godt voksne jeg ser i løypa, med og uten kondomdress. Hun går naturligvis på vanlige ski som smøres på gamlemåten - eller tape.

Ang bruk av tape er det veldig enkelt å sette på når du har gjort det en gang. Jeg har alltid stående et par ski med tape og bruker dem ca 30 mil mellom hver gang jeg må smøre om (regner ikke med isklister forhold - da slites det fortere)

Bruk av tape på ungenes ski er helt ideelt, det kan brukes hele vinteren, men ikke på smørefrie ski.

Tapens svake sider er når det begynner å bli vått, da gir den dårlig feste. Ved rødt eller gult klister føre er ikke tape noe godt alternativ.

(PS; å fjerne tape er litt vanskeligere enn å fjerne klister siden det sitter så godt på skiene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det er feil - ungene får ikke godt feste med smørefrie ski! Da snakker jeg om små barn som skal lære seg å gå på ski. Barna er for lette! Og de får feil teknikk mht tyngdeoverføring. Jeg har en 4 år gammel jente som allerede har bedre tyngdeoverføring enn mange godt vokse jeg ser i løypa, med og uten kondomdress. Hun går naturligvis på vanlige ski som smøres på gamlemåten - eller tape.

Ang bruk av tape er det veldig enkelt å sette på når du har gjort det en gang. Jeg har alltid stående et par ski med tape og bruker dem ca 30 mil mellom hver gang jeg må smøre om (regner ikke med isklister forhold - da slites det fortere)

Bruk av tape på ungenes ski er helt ideelt, det kan brukes hele vinteren, men ikke på smørefrie ski.

Tapens svake sider er når det begynner å bli våt, da gir den dårlig feste. Ved rødt eller gult klister føre er ikke tape noe godt alternativ.

(PS; å fjerne tape er litt vanskeligere enn å fjerne klister siden det sitter så godt på skiene)

Hvor mye tape legger du på ski til barn? "Standard" festesone som for voksne?

Har tre barn på 6, 9 og 11. Alle det man kan kalle normalt høye og normal vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Maskinkjørt spor blir polerte i varmen og gir dårligere feste enn "løssnøen" mellom sporene. Hvis du skal "ødelegge" skigleden til ungene dine ved å bruke smørefritt, så lær dem å gå utafor sporene. - i det minste oppover bakke.

Jeg har hver vinter et par tre hundre unger med på skiturer, heldigvis har ikke 9 av 10 smørefrie ski. Skiglede er å suse nedover med følelsen av å ha "vinger på fot", de som mister farta pga smørefrie ski stjeler vi skigleden fra.

Løsningen må være at vi voksne lærer oss å smøre skia så de gir godt feste uten å stjele for mye gli. Å lære tyngdeoverføring krever trening, ikke bare en enkelt tur i ny og ne.

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski for barn (opp til 5-6 år) har ikke spenn, dvs alt subber nedi, dermed må du smøre med produkter som også kan gi noe gli - og det er ikke så enkelt. Men hvis du prioriterer feste ved glasserte spor så er det om å gjøre å benytte myke vokser eller klister. f.eks klister på boks (f.eks VM universal og Rød) som fikser det meste, men som ikke holder så lenge. På tørrsnø duger jo den smørefrie sonen, eller man kan bruke litt voks.

Som påpekt over blir klisterfjerninga noe griseri og en tung jobb.

Ett mulig triks er å konvertere skia til zero-ski, dvs bruk sportsteip i festesonen og legg dagsaktuell smørning utenpå den (brukt av flere under Birken på problemføre). Det gir også dårlig gli, men bra feste, lett å fjerne og man unngår klisterfjerning.

For barn over 6 år bør vi som foreldre ta bryet med å smøre ski. Det tror jeg gir bedre skiopplevelse og bedre teknikklæring. Det er viktig med feste, men jommen har unga det artig nå de har god gli også.

Et nest siste alternativ er å hekte på en strikk og bli trekt opp bakkene, bra for minsten ikke å bli sist, samt fin-fin trening for oppkommet. :?:

Det siste alternativ er jo skøyting, noe veldig mange unger digger som førstevalg :)

Du tipper at 9 av 10 barn under 12 år har smørefrie-> Her på Lillehammer med "stabilt" klima er ihvertfall ikke det tilfelle. I barnehagen er det selvfølglig noen med smørefrie ski, men derfra og oppover er det ski uten "skjell" som er standard.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal prøve det. Takk for svar.

På ski med spenn kan tape være ett alternativ, men ikke på smørefrie ski til de aller minste, det vil lugge og subbe på mange typer føre. Samt at tape er tung å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski er vel ikke spes gode å skøyte med siden den grip-sonen under vil butte når man skal gjøre fraskyv.

Beste tips her så langt synes jeg er å lagge sportstape e.l over festesonen og så legge smøring oppå tapen.

Ville hvertfall ikke lagt grip-tape på de, et herk å få av, nok mas på vanlige ski.

Nå er ikke jeg noen kjenner av slike smørefrie for barn. Det kun kan prøve er legge en voks for våt snø litt foran og etter grip-sonen å se om det er det lille som skal til for at det sitter. Er sporene blanke er det uansett klister som må til.

De blir kanskje bedre nå snøen blir enda våtere så det ikke er glassert lenger men nærmere "sørpe"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.