Gå til innhold
  • Bli medlem

Når starter kanosesongen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en kano-nybegynner som etter avveininger frem og tilbake har kjøpt en Mad River Explorer 16 TT.

Jeg bor i Hønefoss, og en del av elven er isfri på grunn av sterk strøm. Er det forsvarlig å teste kanoen i elva nå mens det ennå er kaldt, eller er kanopadling forbeholdt sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med en bra kano! Den funker til det meste.

Hva som er forsvarlig er svært relativt. Det som er forsvarlig for meg er ikke nødvendigvis forsvarlig for deg. Det blir en avveining. Hvor kaldt er det? Svært kaldt nå og du klarer deg ikke lenge hvis du skulle havne i vannet. Hvor krevende er padlinga i forhold til ferdighetsnivået? Og hva skjer hvis du velter. Er det strøm kan det være vanskelig å komme seg til land og da er du raskt i seriøse problemer. Og hva er lengre ned i elva. Er det is der som du kan havne under? Er du alene eller padler du sammen med noen som behersker redning? Mange ting å ta hensyn til.

Ettersom du er nybegynner ville jeg vært svært forsiktig med strømmende vann på denne årstida. Vil du prøve bør du finne stille vann og holde deg nært land.

Kanopadling er slett ikke bare en sommeraktivitet. Vår og høst er også fint. Vær bare oppmerksom på at vannet på våren kan være bikkjekaldt selv om det er varmt i lufta.

Vinterpadling er helst for de med erfaring og sans for kalde fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, jeg tror det er en bra kano, har brukt ukevis på å snakke med padlefolk og lest anmeldelser, og så fikk man 3000 i rabatt på den på Sjøen for alle-messa.

Jeg skal padle sammen med samboeren, men hun er også nybegynner. Vi er vante fjellfolk, og er begge oppvokst med båt (født i hver sin bygd i Finnmark og Nordland), men har ikke padlet kano så mye.

Da får jeg vel vente en stund til, det har vært så mye snø i år at isen kommer til å ligge leeenge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Storelva fra Hønefoss til Tyrifjorden er en glimrende begynnerelv. Ingen kraftige stryk, men god strøm som gjør padlingen til en lek. Hvis du skal padle i kaldt vann ville jeg hatt med en tett sekk med ekstra skift og dessuten ikke være lenger fra land enn det man greier å svømme i kaldt vann.

Hvor kjøpte du kanoen? Har sett at de har dem hos Aktiv fritid i Sandvika, men de er latterlig dyre i forhold til i Nord-Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Hønefoss, så jeg vet om en elva, men det er MYE is der fortsatt. Det er bare helt oppe ved byen den er åpen, siden det er sterk strøm her.

Jeg kjøpte kanoen hos Aktiv Fritid, men jeg gjorde det på Sjøen for alle-messa. Da fikk jeg den for 9999, vanligvis koster den 12 999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Explorer 14 koster 12200 i Norge, 7500 i Sverige og 5000 i USA, men alt skal jo være så forbasket dyrt her. Jeg er på utkikk etter en allroundkano som kan padles alene eller sammen med min 6 år gamle sønn. Tror at TT Explorer 14 kan være et greit og robust valg.

Vet noen om det finnes noen forhandlere lenger sør i Sverige enn Luleå? De gidder ikke å sende til Norge...

Tror jeg hadde drøyd sesongen til isen går. Nå i vårløsningen kan man risikere isgan i elven også når isen løsner lenger opp. Jeg hadde en kjempfin tur med kajakk fra Hønefoss stadion og opp til Hønefossen og Randselva, deretter ned til Tyrifjorden sist sommer.

TT Exploreren har såpass mye spring at den også egner seg for moderate stryk.

Ellers kan jeg anbefale padeleturer fra Damtjern eller Tverrsjøstallen og innover i marka, men da må man ha tralle.

Fra diverse kano/kajakkturer:

http://home.online.no/~peikp/kanoturer.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 16 TT, ikke 14. 16 TT koster 12 950 som ordinør pris hos aktiv fritid. Det kan jo muligens være prosenter å hente. Ring dem og si "jeg så dere hadde et bra tilbud på sjøen for alle, og hvis jeg får kanoen til den prisen, tar jeg den her og nå." Han nevnte at tilbudet skulle gjelde i ti dager etter messen, det er kanskje ikke gått ut ennå?

Jeg sjekket mye rundt før jeg valgte kano. Jeg tror den skal være en veldig bra allround-kano. Eneste aberet er at den veier 39 kilo, litt i meste laget. En glassfiberkano vil være lettere (30 kg for Scott-kano som selges hos Bull ski og kajakk i Sandvika, koster rundt 11 000, men de har 20 % rabatt frem til påske), men mindre robust. Derimot er det jo veldig enkelt å reparere glassfiber ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Glemte å tipse om disse: http://www.kanalcamping.no/start.asp?l=1&s=31

Det er Telemark kanalcamping som selger ut brukte (en eller to sesonger, se oversikt) kanoer. Hvis du er villig tå å godta en brukt en, kan jo dette være et godt alternativ. Vet de har Explorer 16 TT til 7900. Jeg forhørte meg hos han, og han sa de var hele og fine, bortsett fra riper under etter opptrekking på land (han sendte noen bilder også). Men jeg gadd ikke å kjøre tre og en halv time hver vei for å spare 2000 i forhold til messetilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar kajakken fra hjørnet av hockeyhallen og forbi den nye pumpestasjonen (lite trehus på elvebredden) til Hønefoss stadion. Litt bratt ned til elven, men det gikk greit. Vi avsluttet turen på stranden ved Onsakervika camping. Jeg har også tatt turen andre veien, men snudde ved rådhuset pga sterk strøm (tok meg tid til en Kvikklunsj og en kopp kaffe på nærmeste bensinstasjon før jeg snudde).

Hvis du gidder å kjøre et stykke kan jeg anbefale Glommadeltaet i Øyeren ved Fetsund. Her får man litt Amazonasstemning med mange elveløp og tett skog på småøyene. Rikt dyreliv i form av bever, skarver, ender og sauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Explorer 14 koster 12200 i Norge, 7500 i Sverige og 5000 i USA, men alt skal jo være så forbasket dyrt her. Jeg er på utkikk etter en allroundkano som kan padles alene eller sammen med min 6 år gamle sønn. Tror at TT Explorer 14 kan være et greit og robust valg.

Vet noen om det finnes noen forhandlere lenger sør i Sverige enn Luleå? De gidder ikke å sende til Norge...

Tror jeg hadde drøyd sesongen til isen går. Nå i vårløsningen kan man risikere isgan i elven også når isen løsner lenger opp. Jeg hadde en kjempfin tur med kajakk fra Hønefoss stadion og opp til Hønefossen og Randselva, deretter ned til Tyrifjorden sist sommer.

TT Exploreren har såpass mye spring at den også egner seg for moderate stryk.

Ellers kan jeg anbefale padeleturer fra Damtjern eller Tverrsjøstallen og innover i marka, men da må man ha tralle.

Fra diverse kano/kajakkturer:

http://home.online.no/~peikp/kanoturer.cfm

Explorer 14 er glimrende til solopadling, eller til 2 lette personer. Den greier seg også flott i elv. Lengda gjør at den er lettmanøvrert. Vi har to slike på folkehøgskolen hvor jeg jobber. Når vi padler elv er det helt klart disse som velter sjeldnest. (de to andre typene er hasle og nordlys). Kan nevne at vi kjøpte disse for 7000 kroner stykket. Umontert. Billige pga at de skulle skifte navn, de helt st.croix før.

Jeg har en ally 15 foter selv, men når det er snakk om padling uten noe bæring låner jeg heller en explorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Explorer 14 er glimrende til solopadling, eller til 2 lette personer. Den greier seg også flott i elv. Lengda gjør at den er lettmanøvrert. Vi har to slike på folkehøgskolen hvor jeg jobber. Når vi padler elv er det helt klart disse som velter sjeldnest. (de to andre typene er hasle og nordlys). Kan nevne at vi kjøpte disse for 7000 kroner stykket. Umontert. Billige pga at de skulle skifte navn, de helt st.croix før.

Da er Explorer 14 TT på plass! Jeg var heldig og fant en ett år gammel pent brukt en på Finn.no til 8000,-. Gleder meg til å prøve den. Jeg har en blytung og lang glassfiberkano fra 70-tallet fra før. Den er ikke spesielt grei å padle solo, i hvert fall ikke når vinden tar tak i baugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.