Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan anbefale en billig sykkel?

gremlin

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en rimelig sykkel for ett par tusen kroner? (ikke mer enn 4000)

skal benyttes KUN på seterveier/grusveier, samt litt etter sauestier/kutråkk.....

sykkelen skal ikke brukes til trening, kun tur bruk i roooolig tempo.

Jeg har knapt syklet på 20 år (men tror ikke jeg har glemt det???)

og jeg ser jo att dagens sykler er helt, helt annerledes enn det jeg hadde som ung!! Blir bare forvirret av å kikke i kataloger og sportsbutikker.

skal jeg velge det som kalles mountain-bike eller hybrid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du sykle asfalt og grus ville jeg vangt hybrid. Skal du sykle grus og litt sti ville jeg valgt mountainbike.

Akkurat nå er det mest ski etc i sportsbutikkene men det går ringe de å høre om de har noen overliggere fra i fjro de skal selge billig. Oslo Sportslager pleier ha et vårsalg for å rydde opp lageret men det er nok litt tidlig enda.

KJøpte selv en Jamis Dakota SPort til 4000 på Anton Sport i fjor med hydrauliske skivebremser(anbefales både pga bremsekraft og vedlikehold) og ellers grei utstyr som XT gir foran og bak, justerbar gafffel med fjernstyrt lockout. Bruker den til turbruk i marka samt sykling til og fra jobb hele året. Til trening har jeg andre sykler.

KOntakt Anton og hør om de har noen igjen av de evt.

Ville uansett prøvd å få tak i en sykkel som har hydrauliske skiver, 9 gir bak(27 totalt) da det er flere utstyrsgrupper som er kompatible med tanke på deler enn f.eks 8 gir bak, girsystem tilsvarende Shimano Deore eller bedre. Siden du skal bruke den mest på grus, kjerrevei , sti så er det greit at den er litt mønster i dekkene, og fordel med størrelse min 2.0 dekk, helst 2.1. Skal du mye sti kan du bruke 2.25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppa hydraulikk og skivebremser og karbon hvis jeg skulle holdt meg under 4000 kroner - det er ikke noe vits i å gå for såpass avanserte greier hvis du skal noe særlig under 8-10 000. Ei aluminiumsramme og vanlige felgbremser til den prisen. Til og med frontdempere klarer man seg uten ... jo mer mikkmakk jo a)dyrere, eller b)dårligere kvalitet blir det

Men går du langt under 4000, så ikke forvent noe som holder mer enn et par sesonger før det begynner å knake .... Finn.no har en del brukt fra 3500 og oppover, der kan du gjøre noen fine kjøp. Bruk tida litt framover. Tenk på hva du trenger! Oslo Sykkelverksted (hvis du er i Oslo), har også del gode tilbud (men de er gode på å selge også, hvis du prater med dem)

Og nå har jeg sikkert provosert noen utstyrsfreaks her inne på forumet igjen, men det er gjort i beste mening :evil:

(redigert)

Hybrid er kanskje greit hvis du ikke har sykla på lenge, den er mer oppreist og god å sitte på. Større hjul. Men er du tung sånn som meg, så kan du vurdere en offroader - de trengs i Oslogatene hvert fall! Ellers så er Finsemodellen til DBS en gammal arbeidshest, med syv gir inne i navet. Hvis du trenger en brukssykkel så kan du jo titte på den .....

Og vær forberedt på at her ine får du like mange forskjellige svar som det finnes brukere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppa hydraulikk og skivebremser og karbon hvis jeg skulle holdt meg under 4000 kroner - det er ikke noe vits i å gå for såpass avanserte greier hvis du skal noe særlig under 8-10 000. Ei aluminiumsramme og vanlige felgbremser til den prisen. Til og med frontdempere klarer man seg uten ... jo mer mikkmakk jo a)dyrere, eller b)dårligere kvalitet blir det

Men går du langt under 4000, så ikke forvent noe som holder mer enn et par sesonger før det begynner å knake .... Finn.no har en del brukt fra 3500 og oppover, der kan du gjøre noen fine kjøp. Bruk tida litt framover. Tenk på hva du trenger! Oslo Sykkelverksted (hvis du er i Oslo), har også del gode tilbud (men de er gode på å selge også, hvis du prater med dem)

Og nå har jeg sikkert provosert noen utstyrsfreaks her inne på forumet igjen, men det er gjort i beste mening :evil:

(redigert)

Hybrid er kanskje greit hvis du ikke har sykla på lenge, den er mer oppreist og god å sitte på. Større hjul. Men er du tung sånn som meg, så kan du vurdere en offroader - de trengs i Oslogatene hvert fall! Ellers så er Finsemodellen til DBS en gammal arbeidshest, med syv gir inne i navet. Hvis du trenger en brukssykkel så kan du jo titte på den .....

Og vær forberedt på at her ine får du like mange forskjellige svar som det finnes brukere!

Jeg er helt enig med deg i at dempere bare er tull. Slik jeg forstår Gremlin blir det ikke aggressiv sykling, og skal man ha gode dempere må man lenger opp i pris. Ei god stiv aluminiumsramme med Shimano Deore gir og brems holder fint. Vekt og stivhet varierer mye, men hvis du nå på våren kan få en fjorårsmodell, så kan du gjøre gode kjøp. En sykkel som i utgangspunktet kostet 5000 burde man nå få for 3000..

Ville gått for en offroader med solide dekk og hjul som tåler en smell. Bare å høyne styrestanga litt for en mindre aggressiv og mer avslappet kjørestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Finn ut hvilken type sykkel du har behov. Så går du på finn.no og finner en som hadde nypris på ca 6-7000. Hvis denne er ett par år gammel og ellers er pent bruk, så kan du få deg en bra sykkel til en grei penge. Da kan du ha en driftsikker og fin sykkel i mange år. Sykler med nypris mellom to og fire tusen bør du holde deg unna. Går ofte et kvalitetsskille på ca seks lapper. Tro meg ! Har i min tid solgt sykkel fra kjedebutikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.