Gå til innhold
  • Bli medlem

Fannaråken på ski fra Turtagrø


jenpa

Anbefalte innlegg

Etter en særdeles vellykket vår-ski-week-end siste helg i April ifjor, der bl.a. Dyrhaugstind og Store Ringstind ble besteget i 10-15 + grader og sol, prøver vi oss på Storebjørn, Fannaråken m.fl. iår.

De fleste ski ruter til Fannåken er beskrevet fra Sognefjellshytta.

Jeg har gått fra Turtagrø til Fannaråken med familien (barn) på sommerstid flere ganger, men er det noen som har erfaring/tips på denne ruten på ski om våren, evt. kombinert med Steindalsnosi fra samme side (altså fra Turtagrø/Helgedalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dersom du vil gå på Fannaråken frå Turtagrø i april vil eg tru du kan reise dit utan serleg forkunnskap og følge spora til topps. Eg har gått opp både frå Steindalen og langs ruta som kjem frå Skogadalsbøen/Keisarpasset, begge er fine, men eg vil nok anbefalla opp frå Steindalen. Alternativet er frå Storfonni lenger oppe på Sognefjellet over breen, som er ein flatare tur.

Steindalsnosi kan (dersom føret er ok, og du har is nok i magen) nåast frå Fannaråken. Du går ned i "passet" mellom fjella og direkte opp på Steindalsnosi, er som regel spor her og. Men, du kan risikere at du føler behov for ei isøks evt. stegjern på denne turen, alt ettersom erfaring mm.

Har du moglegheit ville eg satt bilen på Gjuvvasshøgdi og gått herifrå til Steindalsnois, så vidare over mot Fannaråken og ned til Turtagrø, men då er du avhengig å få henta bilen på eit vis. Dette er ein flott tur, men fleire høgdemeter på returen enn på veg opp, noko som er flott om du likar nedkøyring :shock:

Lykke til med turen, håpar det var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.