Gå til innhold
  • Bli medlem

Løyper i Femundsmarka


steihy

Anbefalte innlegg

Er det oppkjørte løyper i Femundsmarka nå? Hadde tenkt ei uke fra neste tirsdag (17 mars) og gå fra Elgå oppover mot Røa og sulle rundt der, men er avhengig av litt hardt underlag så bikkja klarer pulken.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det oppkjørte løyper i Femundsmarka nå? Hadde tenkt ei uke fra neste tirsdag (17 mars) og gå fra Elgå oppover mot Røa og sulle rundt der, men er avhengig av litt hardt underlag så bikkja klarer pulken.

Nei, det er ikke løyper som jeg kjenner til. Men det er en del reindrift med snøscooter der (ikke plagsomt mye). Det betyr at du kan følge scooterspor.

Vi har i fjor gått fra Langen mot Røvollen. På åsene bak Langen er det scooterpreparerte løyper. Fra tømmerrennene som strømmer mot Femund var det slutt på preppingen og vi gikk over isen i en vik (nordvika?). Derfra over land mot Røvollen, istedenfor å gå hele veien over isen mot Røa. Der var det et godt scooterspor helt mot Røvollen. I tillegg var det mange skispor fra hyttefolk i området. Derfra sørover retning Haugen (husker ikke helt om det het slik) var det noen scooterspor, men ikke alltid i riktig retning. Lenger sørover mot Elgå har jeg ikke vært, siden vi krysset Femunden mot vest.

Jeg regner med (og håper på) at snøen nå har blitt litt fastere med de høyere temperaturer. Jeg har hytte på vestsiden av Femund. Der er det scooterpreparerte løyper og en del hundekjøringsløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Siden du er kjent på vestsida, og siden jeg ikke er så opptatt av hva det heter bare det bra: Er det nok terreng og fiskemuligheter på vestsida til at det egner seg for ei uke med bikkje og pulk på denne tida? Foretrekker jo furuskog, men tar til takke med annet pent terreng. Det skal gå rolig for seg, og jeg har ikke behov for å dekke store avstander.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Femundsmarka i vinter. men de gangene jeg har vært der har det alltid vært skuterspor å følge. Ikke oppkjørte løyper, men helt ok å gå i. Også med hund. Opp langs Røa har det vært spor. Det har også vært spor opp til Røvoltjønnan fra femunden. Tror ikke det vil være noe problem å komme seg innover med hund. har ikke vært det de gangene jeg har prøvd i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Siden du er kjent på vestsida, og siden jeg ikke er så opptatt av hva det heter bare det bra: Er det nok terreng og fiskemuligheter på vestsida til at det egner seg for ei uke med bikkje og pulk på denne tida? Foretrekker jo furuskog, men tar til takke med annet pent terreng. Det skal gå rolig for seg, og jeg har ikke behov for å dekke store avstander.

Mvh Stein

Jeg er kjent i Tufsingdal og omgivelse. Jeg har bare hvert der 1 vinter på ski foreløpig. Det går en grusvei gjennom grådalen mot Røros som kan gås på ski om vinteren. Det er en omgivelse med furuskog. På begge sider er det fjell/åser med skog i de lavere områder og over tregrensen på toppene. På fjellene som ligger rett vest for Femundhytten (Buhøgda) er det noen fiskevann med røye over trengrensen. Foreløpig har vi selv bare fått småfisk der (på sommeren). På kommunegrensen mellom Os og Røros går det reindrift-scooterspor retning Langen. Da kommer du også langs Flensjøen som er et stort vann. Vi har fått røye på pen størrelse der. I det området og mot Langen er det noe skog.

Vest for veien gjennom Grådalen er det også noen åpne fjell med røyevann. Det har vi prøvd isfiske, men ikke hatt fiskelykke enda. Her går det noen scooterpreppa løyper. På sørvestsiden av veien gjennom Tufsingdal mot Os ligger det mange åser hvor det er noen scooterpreppa løyper. De blir preppet av og til og kan føyke til i snøvær. Jeg prøvde for noen uker siden, men da var det dyp snø. På denne siden av veien er fjellene høyere enn tregrensen. Sørover går det også hundeløyper, men de har jeg ikke prøvd enda.

Se også her:

http://www.fjelltur.no/os/1-skiloyper

Jeg tror at en uke er litt for lang tid for dette området, men du kan f. eks. begynne der og gå videre til Femundsområdet eller omvendt.

Skal dit i kveld og gleder meg.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda

Tusen takk for god informasjon. Du er vel på tur nå, men jeg drar i hvert fall ikke før tidligst mandag kveld så jeg spør litt til.

Takk til Knutis også, forresten - det var også nyttig.

Dersom jeg følger forslaget ditt - parkerer i Tufsingdal, drar over til østsida og sørover, da blir det naturlig å krysse tilbake på isen - er det tungt å ta seg opp fra Femundshytten tilbake til Tufsingdal?

Og så siste spørsmål: Hvordan er mobildekninga på de trakter?

Det er selvsagt like velkomment med svar fra andre.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det har vært mulig å kjøpe snøscooterskyss fra Jonasvollen til Femundshytten tidligere, men er litt usikker på om dette fortsatt lar seg gjøre. En telefon til Klas og Milda på Femundshytten vil sikkert kunne være nyttig. Fra Femundshytten skulle det være grei skuring å krysse Femunden over til Haugen. Det skulle undre meg mye om det ikke går scooterspor fra Haugen og opp på Røvolfjellet, videre til Krokethåen, og muligens videre til Grøtådalssetra og Lille Vonsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda

Tusen takk for god informasjon. Du er vel på tur nå, men jeg drar i hvert fall ikke før tidligst mandag kveld så jeg spør litt til.

Takk til Knutis også, forresten - det var også nyttig.

Dersom jeg følger forslaget ditt - parkerer i Tufsingdal, drar over til østsida og sørover, da blir det naturlig å krysse tilbake på isen - er det tungt å ta seg opp fra Femundshytten tilbake til Tufsingdal?

Og så siste spørsmål: Hvordan er mobildekninga på de trakter?

Det er selvsagt like velkomment med svar fra andre.

Mvh Stein

Hei.

Fra Femundhytten er det en fin slak bakke oppover til Buhøgda. Ned på den andre siden mot Tufsingdal er det litt brattere, men såpass at til og meg jeg kan kjøre ned på ski (er født uten ski på beina). Et sted langs sommerstien står en trimkasse. Derfra går det en scooterpreppa skiløype ned. Den synes jeg er litt for bratt og jeg foretrekker å kjøre fritt i terrenget med mange store zigzag.

I går var jeg på tur på sørsiden av en turisthytte som heter Sæter, mot en flekk på kartet som heter Sauebue. Det var et veldig vakkert området og været var ahlt fantastisk. Opp gjennom skogen, deretter spredt skog med masse utsikt (kunne se neste hele Femunden) og deretter på snaufjellet med flotte topper. Selv om det ikke var preparert, var det fast der det tidligere var kjørt.

På lørdag var jeg en tur lenger vest fra Kvilangen mot Narbuvollen og opp på en topp nord for veien, Harbekkfjekket. Her er det også flott turterreng med mange steder for å telte. Det er villmark overalt og mange steder med mer eller mindre skog og mulighet til å komme seg høyer opp.

Mobildekningen er litt vekslende. I Tufsingdal er det bra. På toppene også. Men noen steder i Grådalen har du ikke dekning. Så la den ikke stå på hele tiden.

Husk at det er markeringer på isen for scootertrafikk. Fint å følge et slikt spor i dårlig vær. Pluss at du er sikret trygg is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.