Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Når man drar bildekk på bart føre kan man jo vite hvor mye dekkene veier,men hvor mye tyngre kan det bli p.g.a. motstanden?

Er det mulig for noen glupinger å regne ut dette,eller på annen måte finne det ut?

Hadde vært morsomt å vite.

Fjellgutten

Annonse
Skrevet

Om friksjonen hadde vært konstant kunne man regnet ut hvor mye krefter som trengs for å bevege det. Men om du ikke går på den samme grusveien eller noe sånt hele tiden blir det vanskelig å finne ut.

Et mye viktigere spørsmål er jo hvorfor i alle dager du drasser med deg bildekk? Redd for punktering :D

H

Skrevet

Når noen drar på et ekstra dekk i tilfelle punktering, klarer jeg meg med med en sikkerhetsnål. For sikkerhetsskyld :) Nei, å dra på dekk er sikkert god trening. Barmark eller grusvei sliter jæv... på pulken.. :D

Skrevet
Hei

Når man drar bildekk på bart føre kan man jo vite hvor mye dekkene veier,men hvor mye tyngre kan det bli p.g.a. motstanden?

Er det mulig for noen glupinger å regne ut dette,eller på annen måte finne det ut?

Hadde vært morsomt å vite.

Fjellgutten

Både dekkets vekt og underlagets beskaffenhet (grusveg, asfalt, snødekke) er bestemmende for hvor tungt det er å trekke dekket. Formelen er

Friksjonskraften F = f * G

der F = kraften du bruker for å trekke dekket med jevn hastighet (målt i kg)

f = friksjonskoeffisienten (mellom dekket og underlaget), isbelagt veg = lite tall, grus = stort tall

G = vekten av dekket (kg).

Friksjonskraften/trekkraften (F) øker altså proporsjonalt med dekkets vekt (G), dvs et dekk som veier 20kg er dobbelt så tungt å trekke i forhold til et som veier 10kg.

Formelen ovenfor gjelder ved flat veg (stigning = 0).

Når vegen har en viss stigning blir formelen:

F = G *(sin(alfa) + f * cos(alfa))

der alfa = vegens stigning (målt i grader).

sin(alfa) og cos(alfa) er ”matematiske betegnelser” for å si det kort. Knapp for å beregne sin(alfa) og cos(alfa) finnes på de fleste regnekalkulatorer.

eks: flat veg alfa = 0 gir sin(alfa) = 0 og cos(alfa) = 1

alfa = 11grader = ca.20%(omtrent maks stigning en bilveg kan ha) gir sin(11) = 0.2,

cos(11) = 0.98.

unnarennet på en hoppbakke ca.35 grader: sin(35) = 0.57, cos(35) = 0.82

Trekkraften du bruker kan vel måles direkte med f.eks. ei fiskevekt/fjærvekt. Vet du da dekkets vekt så kan friksjonskoeffisienten beregnes, f = F/G.

Er friksjonskoeffisienten = 0 så kan man i prinsippet trekke uendelig stor vekt, jfr. de som trekker et lokomotiv med bare tennene.

noen tall for f:

stål mot stål: 0.3-0.6

tre mot tre: 0.2-0.7

teflon mot teflon: 0.01

Skrevet

For å finne friksjonskoeffisienten er det vell bare å ta tangens til vinkelens skråplan hvor de to stoffene sklir på. (bevegelse med gjevn fart)

Tror friksjonen til stål mot stål er noe lavere enn kattugla skrev

Skrevet

Jeg er igrunnen enig med Espen K, det er bare å hekte på ei fiskevekt med krok og så lese av hvor mye man drar. Dette tallet betyr kanskje ikke så mye, men du kan jo gjøre det nå i vinter med en pulk lasset med ønsket vekt, og ikke minst som du drar i en "passe" helning. Så er det bare å bruke bildekk nok til å få samme "vekt" til sommeren.

Men det er klart at hvor hardt det er å dra en pulk varierer temmelig mye med forholdene, så dette blir i beste fall temmelig omtrentlig...

Harald

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.