Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her et et bilde jeg tok med Canon EOS 450d med 80-200mm objekt, stativ og 30 sek lukketid. Det var helt mørkt ute, men fikk et godt bilde!

Noen andre som har bilder de har tatt på denne måten?

saltstraumen.jpg

Annonse
Skrevet

Tøffe bilder. Synd de ble så uskarpe.

Hva hadde du blender på?

Tok dette i jula ifjor. Men her har jeg fått litt hjelp av månelyset.

Finepix 100fd på stativ og 8 s. lukketid.

post-5281-133474610684_thumb.jpg

Skrevet

Takk for tilbakemelding

nå vet jeg ikke hva blender er! ;D

Det var de første bildene jeg tok i mørket, og fikk ikke fokusert skikkelig i og med at jeg ikke kunne se noe gjennom kamera. Dessuten tror jeg ikke at stativet var stabilt nok, tror jeg bevegde litt mens den "lukket seg". Har det noe å si?

Jeg har hatt det kameraet i 2 uker , og har ikke lært meg alt enda :) Men det kommer seg, skal lese bruksanvisning etter hvert :P

Her et det ene bildet i stort format.

http://www.thohan.com/saltstraumen2.jpg

Kanskje de ble uklare da jeg formisket de, vet ikke?

Skrevet

Hei Thord

Under har jeg linker til mine første nattbilder fra siste vinter,

tatt med Canon 450D og 18-55 IS "kitobjektiv".

http://ryggsekk.net/turer/overnattinger-unna-jan-feb-09/overnattinger-unna-jan-feb-09.htm

http://ryggsekk.net/andrebilder/20090218_Ersfjorden-Nordlys/index.htm

Bra månelys er en fordel. Erfaringen er:

Bildene er tatt i filformat RAW + JPG.

Jeg ser at du har problem med å stille skarpt. Jeg gjør det med å sette kamera i manuell fokus, "live view", forstørre skjermbildet 5 eller 10 ggr, for så å stille skarpt på fjernt lys, skarp stjene ol.

Å få maksimal skarphet er veldig viktig!

Etter at bildet er skarpt rører jeg ikke fokus-ringen ELLER zoom-ringen.

Jeg må benytte stor blenderåpning, 3.5-4.5.

For å ikke se bevegelsen av jordrotasjonen på stjerner så må lukkertiden være maks 20-30 sek.

Jeg kan bruke høy ISO, feks (400), 800 eller 1600.

Bildene er egentlig undereksponert, men rettes greit opp i RAW-proseseringen i Photoshop.

RAW-modulen i Photoshop eller Elements han "gjøre underverk" på farger etc.

(Et bra program for RAW prosesering fulgte også med kamera fra Canon).

Høy ISO gir mer bildestøy, men det finns flere bra program som fjerner den (Noiseware, NeatImage, NioseNinja).

Til slutt gjøres finjustering i Photoshop eller Elements, for fjerning av forstyrrende element osv, osv.

Synes selv at overnevnte har funket bra.

Jeg er overrasket over at ISO 1600 har gitt god bildekvalitet etter litt jobbing/etterpros.

- Hilsen jan hugo s.

post-927-133474610691_thumb.jpg

  • Liker 1
Skrevet

Takker for svar! :P

Jeg skal prøve på nytt i kveld, men det blir ingen stjernebilder. Det er for overskyet.

Legger inn bildene senere, så får vi se

Skrevet

jhs: Jeg må si at bildene dine er imponerende bra!! Men du nevner også en del program du bruker, så det kunne være spennende å se forskjellen på et bilde rett fra kameraet sammenlignet med et "modifisert". Uansett så var det en ren nytelse å bla gjennom bildene dine på websiden!

Skrevet

Så klart har kamera noe å si, men hvis jhs viser oss bildene FØR de ble redigert, tipper jeg bildene inneholder en god del støy, og forskjellen på før og etter redigering vil være ganske så stor. Hvis jeg tar feil blir jeg imponert, for bildene etter redigering var imponerende. :P

Skrevet

problemet med kompaktkamera er vel nettopp at du ikke får redigert så mye i ettertid. fordi du ikke får tatt bildene i raw-format.

i tillegg, når du tar bildene så kan du ikke gjøre de nødvendige (overstillinger) av manuelle instillinger, slik som blender i dette tilfellet.

da hjelper det lite å redusere støy i photoshop, for utgangspunktet er for dårlig i utgangspunktet ??

jeg bare spør, har i grunn dårlig peil på dette - men bildene taler litt for seg selv. jeg ser sjelden-aldri så gode bilder med vanlig kompaktkamera, selv etter at de er etterarbeidet i photoshop...

Skrevet

Hei.

Takk for gode tilbakemeldinger :P

Hvis noen er i tvil så er alle tatt med et enkelt stativ.

Bruker selvutløser. Canon's 2 sekund eller denne radiostyrte (kun kr 698):

http://www.eltesfoto.com/radio_utloser.html

Her er tre eksempler på bilder FØR / ETTER bildebehandling.

FØR-fila er JPG fila fra kamera.

(Litt vanskelig å legge inn RAW filer her, i praksis så ser JPG og RAW like ut fra kamera)

Lyset er så svakt at det MÅ proseseres for å gi brukbare bilder.

Ofte ser jeg mange nye detaljer etterpå, som øyet ikke så da jeg tok bildet (nå er jeg jo ganske gammel også :) Prøver som nevnt over å holde lukkertid på max 30 sekunder.

Nå det gjelder støyfjerning så funker Noiseware godt (søk på internett og hent demo).

Har forresten bestillt ei 10-24 vindvinkellinse, så det bør kunne gi enda bedre panorama nattbilder.

Hilsen jan hugo s. i Tromsø

post-927-133474610734_thumb.jpg

post-927-133474610738_thumb.jpg

post-927-133474610741_thumb.jpg

post-927-133474610746_thumb.jpg

post-927-133474610752_thumb.jpg

post-927-133474610757_thumb.jpg

Skrevet

Jeg har tatt endel bilder siste året i mørket...

Her er ett fra første høstjakt (rype), der jeg tok bilde av kompisen min ved bålet...

2,5 sekunder lukketid...

Har også tatt av byen vår...

Kulturhuset i hammerfest (10 sek lukketid)

post-3224-133474610763_thumb.jpg

post-3224-133474610773_thumb.jpg

Skrevet

Veldig bra bilder fra deg også Unstable! Begynner nesten å bli en "flinkis"-tråd her :) Kan du gi litt info om kamera, objektiv, innstillinger og evt etterarbeid?

Skrevet
Veldig bra bilder fra deg også Unstable! Begynner nesten å bli en "flinkis"-tråd her :) Kan du gi litt info om kamera, objektiv, innstillinger og evt etterarbeid?

Kamera mitt er ett Sony A200 (SLR) med standard linse (husker ikka akkurat nå)

De her bildene jeg har tatt, har jeg ikke gjordt noe etterarbeid med, unntatt å beskjære dem.

Bilde med bålet tok jeg oppå en stein som jeg bygde opp, for jeg hadde ikke med meg stativ.

Kulturhusbilde er tatt på stativ.

Begge bildene er ISO 100...

Skrevet

Til den som måtte være i tvil, blenderen har samme funksjon ved mørkefotografering som ved fotografering i godt lys. Den bestemmer dybdeskarpheten og den er størrelsen på åpningen der lyset slipper inn :shock: MEN det er en viktig forskjell, autofokusen er ikke glad i høye blendertall (dvs liten åpning). Da fungerer den dårligere. Å snakke om blender, lukker eller iso hver for seg når det gjelder eksponering gir ingen mening. Fordi alle tre har betydning for sluttproduktet. En stor blender reduserer lukkertiden, men du får dårlig dybdeskarphet med på kjøpet. Og det er ikke ønskelig i landskapsbilder, i alle fall ikke ved bruk av vidvinkel.

Har forresten bestillt ei 10-24 vindvinkellinse, så det bør kunne gi enda bedre panorama nattbilder.

Bra bilder du har lagt ut her. Nå vet jeg ikke hva du har fra før, men hvis det er EF-S 10-22 du har bestilt så kan du forvente deg et objektiv som scorer godt på detaljomfang, gir gode farger og kontrast. Jeg sammenligner med to L objektiver med EF fatning. Det ene bruker jeg mye i dag, EF 24-105 F4L IS USM, det andre har jeg solgt (teleobjektiv). EF-S 10-22 er litt bedre på farger og kontrast. EF-S 10-22 fungerer svært godt ned til 14mm, men der i fra har jeg erfart at det ikke er egnet til landskapsbilder i "brokete" terreng. Det har dere i Troms, som vi har det på Sunnmøre. Fungerer nok bedre i slakere terreng. Grunnen er at den store vidvinkelen drar motivet utover. Skarpe fjell ser derfor merkelige ut, dessuten er kantskarpheten på 10mm ikke allverden. Mitt objektiv har blitt for lite brukt, det har litt for begrenset bruksomfang til turbruk. Sjelden jeg føler behov for så stor vidvinkel.

Skrevet
MEN det er en viktig forskjell, autofokusen er ikke glad i høye blendertall (dvs liten åpning). Da fungerer den dårligere.

Autofokusen er vel i grunnen ikke avhengig av blenderåpninga, da den er 1.ste funksjon som skjer når utløseren trykkes ½ ned,

og siste funksjon før bildet tas er spring-blenderen?

Skrevet

Så klart det! Autofokusen krever lys for å fungere.

Det er feil Bjarne, autofokus fungerer også i mørke pga hjelpelys. Hvor godt skiller fra modell til modell da autofokus er produsentavhengig. Dessuten er avstanden av betydning. Jeg snakker her om under like forhold. På ditt 50mm f1,4, prøv i skumring på f1,4 og sammenlign med f22. Eller prøv å fokuser på en halvmørk vegg med lite kontraster. Da ser du at kameraet sliter når blenderen skvises.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.