Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden Gorida (http://gorida.com/blog/?page_id=9) ikke har fått nok penger til å fullføre den kulturelle fotopedalen i år, kommer vi til Bergen i slutten av juli måned. Vi er interessert i å gjøre noe i Jotunheimen. Jeg prøvde å bla i sidene her på FF, og til slutt bestemte jeg meg for å åpne et nytt emne om det hele. Spørsmålet mitt er om noen av dere kan anbefale en trekking i Jotunheim i slutten av juli måned som varer i ca. ti dager, noe Per Gyntsk - aktig kanskje? Jeg tenkte kanskje vi kunne gjøre Per Gynts veien + Glittertinden/ Galdhøpiggen +++. Har noen av dere gjort noe liknende, evt. over hvor mange dager osv.? Alle tips/ svar vil være av stor hjelp.

• 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Hei igjen,

Kan ikke tro at ingen av over hundre har noe å si om Per G.'s vei? Gorida trenger virkelig tips og masse tips. :oops: Har jeg kanskje plassert dette i feil rubrikk på FF?

Skrevet
Må innrømme at jeg ikke vet hva som menes med Peer Gynts vei her. Tenker dere overnatting i hytter eller telt? Oppsøke topper/ rygger eller daler?

takk for ditt svar. det er vel dette vi har i tankene: http://www.peergyntvegen.no/kart.asp

vi tenker å gå i Per Gynts fotspor, og klatre to - tre topper hvis mulig. denne turen/ klatringen skal være et førprosjekt for den kulturelle fotopedalen, så vi trenger gode bilder/ fortellinger/ historier fra denne veien/ dette område. vi har tenkt å tilbringe ca. 10 dager ute i naturen/ sove i telt. ideer tas imot med BIGGEST takk EVER. :oops:

Skrevet

Peer Gyntvegen går fra Skei til Espedalen. Dette er et relativt flatt fjellområde fra nord for Skeikampen. For å komme inn i Jotunheimen derfra er det en fin fjellveg fra Skåbu over langs Vinstervatn og kommer ut på rv. 51 nord for Bygdin. Til fots er det fint å gå fra Skåbu via Sikkilsdalen. Da kommer man ut ved Maurvangen og Gjendesheim. Derfra er det rik tilgang på topper og turer. Besseggen, Besshø, Surtningssui med vandring/telting i Memurudalen er også en fin opplevelse. Info om Peer Gyntvegen kan du sikkert få hvis du henvender deg på Ruten seter i Espedalen, på Gålå eller Wadahl hoteller samt på Skeikampen. Turistkontoret i Lom er prima ang. informasjon om Jotunheimen generelt. :evil:

Skrevet

Det er i hvertfall en Peer Gyntvei mellom Dalseter og Skeikampen. Det er en flott vei å sykle på og er preparert vinterstid for skøyte og klassisk skispor. Trener der mye tidlig i vintersesongen. Flott område med fin natur! Mener at den er åpen for trafikk om sommeren om jeg ikke tar feil.

Skrevet

Den er åpen med bomavgift i sommersesongen og til snøen kommer. Flott tur i "fjellkulturlandskap" med setring og dyr, hytter og hoteller. :evil:

Skrevet
Den er åpen med bomavgift i sommersesongen og til snøen kommer. Flott tur i "fjellkulturlandskap" med setring og dyr, hytter og hoteller. :evil:

vil sikkert ikke filme hoteller :D. jeg gleder meg virkelig til lanskap. hvis vi går denne veien, og vil samtidig klatre Galdhøpiggen / Glittertinden/ Storen, tror dere at det blir mulig å gjøre i løpet av 10 - 12 dager?

Skrevet

http://www.gala.no/Default.aspx?tabid=662

Prøv denne linken for mer eksakt info. Den fører deg til Gålå, et område midt i Peer Gyntvegen. Spør litt om Peer Gyntspelet ved Gålåvatnet til sommeren. Det er Peer Gyntsk på ordentlig. Utfordringen i forhold til tiden er hvorledes dere vil komme dere fra A til B. Det er snakk om store avstander i aksen Peer Gyntvegen, Glittertind/Galdhøpiggen/Storen. Det kan bli vel langt til fots på 10-12 dager. Det er snaut med offentlig kommunikasjjon i disse områdene.:evil:

• 2 uker senere...
Skrevet
Med det samme du har følere ute i dette området, kan du sjekke denne linken også, for å se om det kan vekke noen interesse. Jotunheimstien er merket fra Oslo til Gjendesheim.

http://www.jotunheimstien.no :):)

denne adressen var helt topp. graZiaS. :)

500fjell, vi har allerede sendt søknad om et fantastisk oppholdsvær :D. be for/ med oss.

• 3 måneder senere...
Skrevet

igjen må jeg mase. endelig skal vi til Bergen i slutten av juli, og rundt 1. august har vi tenkt oss til Jotunheim. jeg har undersøkt og lest, men har ikke blitt klokere hva vi skal og bør gjøre for å få mest ut av hele turen. har noen av dere gått Jotunheimstien? jeg har lyst til å gå, men mest til å klatre. turforslag tas imot med hyper- takk. vi snakker om backpacking i 7 dager.

Skrevet

igjen, den masete Aida. jeg fikk googlet fram en bok 'Walks and scrabmles in Norway', men det tar 2 - 4 uker før jeg kan ha den. er det noen av dere som har denne boken, og kunne kanskje tenke seg å tjene himmelpoenger ved å poste/ skanne det som står om turer i Jotunheimen? :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.