Gå til innhold
  • Bli medlem

Universalski


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av nye ski. Ser at det finnes mange varianter som cold,zero,plus,hard,soft osv.

Jeg kunne tenkt meg en ski til både klassisk og skøyting.

Går for det meste klassisk men skøyter også av og til.

Skiene skal brukes til trening/mosjonering.

Finnes det noen gode ski som egner seg til begge stilarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle de tre "store" (Fischer, Madshus, og Rossignol) har ski i universalklassen. Både Rossignol og Fischer leverer også kombi-sko, m.a.o. nærmest komplette pakker. Madshus leverer også støvler, men jeg er usikker på om de tilbyr kombi-sko (kanskje andre her på forumet som vet?). Jeg har Alpina kombi-sko selv, og synes de funker like bra til klassisk gåing som mine gamle Madshus klassisk-sko, men i tillegg også mye stødigere til skøyting.

Siden du mest går klassisk, ville jeg kanskje gått for en litt hard/stiv ski, men i kort lengde. Du vil dermed ha tilstrekkelig smørespenn (garantert ikke optimalt smørespenn, men noe må man ofre når man vil ha i pose og sekk), samtidig som kort lengde vil gjøre at skien kjennes grei å skøyte med. Kan nevne at fruens klassiske Fischer-ski i 190 cm lengde, føles for meg som en ok skøyteski som også går greit å gå klassisk med. Men merker at de selvsagt ikke mather mine egne 200 cm Madshus ski til tradisjonell klassisk gåing.

Tror du bør oppsøke en butikk som du vet har kyndig ekspertise, henvend deg gjerne til en ekspeditør som du vet har gått mye på ski. Han/hun vil garantert finne fram til en kombi-ski eller to som passer deg bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om de forskjellige skiene.

Cold - Ski med spenn og slip som passer best til kalde forhold og vanlig tørrvoks.

Wet - Spenn og slip som passer best til plussføre

Hard/soft - Er spennet i skiene. Det har med vekt på den som skal bruke de å gjøre

Zero- Rubb-ski. Kun klassisk. Man rubber sålene med litt grovt sandpapir og bruker det som feste istedet for voks/klister. Fungerer best i snøvær rundt 0 grader.

Er en del forskjell på skøyteski og klassisk ski. Ca 15 cm i lengde samt at det er mye stivere spenn i skøyteski. Det blir litt som terrengsykkel og landeveissykkel. Du kan bruke de litt om hverandre men de er klart best til sitt egentlige bruksområde.

Skal du ha noe å bruke litt til skøyting og så sjekk type ski som f.eks Fischer Short Cut. De er litt kortere enn standard klassisk ski. De går sikkert å skøyte noe med og selv om spenn er for lite.

Så bør du evt se på en kombistøvel da(også et kompromiss). Egentlig skal du ha lengre staver og til skøyting, ca 10 cm.

Har selv begge deler og jeg synes det var stor forskjell å få orntli skøyteski, skøytestøvler og lengre staver kontra å bruke kombistøvel på klassisk ski.

Skal du kjøpe en ting til skøyting ved siden av en klassisk pakke så kjøp skiene, ikke støvlene som mange tror. Er skiene som det er størst forskjell på.

Ring en butikk som er god på langrenn og hør om de har noen tips og. Kan ha kommet noe som er litt beregnet på kombibruk uten at jeg er helt oppdatert.

Oslo Sportslager

Milslukern

Bull Ski og Kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et skøyteskipar med HP-filter (Hodrick-Prescott) som er sterkere enn de andre og er mer universell enn om en kun velger cold eller warm. I store sportsbutikker kan man få satt en struktur som passer litt for varmt- og kaldtføre. Dette var kanskje et sidespor til det opprinnelige spørsmålet. Men skal man ha et skipar til både klassisk og skøyting bør man ha en universell struktur for kaldt og varmt. I tillegg må spennet ikke være større enn at man kan bruke festesonen i klassisk. Rubbski kan man ikke bruke som skøyteski. Skal man ha et slikt kombipar får man jo det slitet med å ta av og på festesmurning, og det er bortkastet å glide i festesonen ved skøyting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I store sportsbutikker kan man få satt en struktur som passer litt for varmt- og kaldtføre.

Interessant poeng Sondre. Har du en eller to konkrete butikker å referere til, med tanke på at stegg78 har ett kjøp nært forestående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.