Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på ski i mai?


Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om det pleier være noenlunde skiføre på Hardangervidda i mai etter 17.mai? Jeg har tenkt å ta en pilketur, men lurer på om det blir for seint å vente til etter 17.mai. Hvordan er det med overvann på den tiden tro?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Haukelifjell er det så mye snø i år at det trolig blir skiføre til langt ut i Juli måned.

Overvann er vanligvis ikke noe problem i Mai og største delen av Juni måned på de fleste vanna i det området.

Lykke til med turen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutfant: Går det mot Kvennavassdraget også dette tykke snødekket?

Vi skal på fottur 1. juli og utover fra Røldal og inn til Kvenna\der det passer oss..

Hei

Slik det er nå så er det mest snø på vestsiden av langfjella, så dere vil nok kunne treffe på en del snø på turen innover fra Røldal.

Normalt sett vil snøen avta en god del før man kommer til Kvenna.

Men alt kommer ann på hvordan våren arter seg.

Dere må ha en god tur innover !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på tur i området mellom riksvei 7 og Hardangerjøkulen. Ifjor var jeg der andre helga i mai og det var verken overvann eller årlig snø. Dog måtte jeg bore mitt nesten 2 meter lange pilkebor gjennom så dyp is at hele borte (inkludert sveiva) var 30 cm under vann :lol:

I fjor var det jo veldig mye snø på den delen av vidda, men vet ikke hvordan det er i år. Tenkte å legge turen til etter 17.mai om ikke det blir for sent. Hadde vært fint å slippe å vasse i 30 cm overvann og råtten snø hele turen.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk tidlig i juni i fjor fra Finse til Ustaoset over Hallingskarvet ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12694 ). Mener å huske at det var overvann på Finsevann den gang. Ellers tror jeg ikke 17. mai toget fra Finse til Hardangerjøkulen bruker å ha problemer med overvann på Finsevann?? Vet at Skarverennet enkelte år har holdt starten på land grunnet overvann på Finsevann, og det er sent i april. Litt råtten snø må man nok regne med rundt 17. mai, men området rundt Jøkulen er generelt en snørikt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.